//
کدخبر: ۱۶۰۷۴۸ //

«بازی ـ رویداد» نمایشی بدون بازیگر است

آناهیتا قرچه، کارگردان «بازی ـ رویداد فی» گفت: در این گونه نمایشی هیچ چیزی اجرا نمی‌شود بلکه یک فضایی چیدمان شده و تعامل میان تماشاچیان است.

«بازی ـ رویداد» نمایشی بدون بازیگر است
به گزارش فرتاک نیوز،

 آناهیتا قرچه کارگردان و طراح «بازی ـ رویداد فی» که از ۱۹ دی ماه اجرایش را در عمارت روبرو آغاز کرده است، درباره این گونه نمایش گفت: در گونه نمایشی «بازی ـ رویداد» در واقع هیچ نمایشی رخ نمی‌دهد، یک فضایی چیدمان شده و توسط شرکت‌کننده‌ها به خود شکل می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: در این فرآیند به واقع هیچ بازیگری هم وجود ندارد بلکه همه چیز بین خود تماشاچی‌ها رخ می‌دهد، امکان دارد فضایشان را آنها عوض کنند و بر یکدیگر تأثیر بگذارند، بنابراین این کار یک نوع تجربه شخصی کامل هر یک از آنها محسوب می‌شود.

قرچه در پاسخ به این سؤال که آیا این گونه نمایشی با تئاترهای اینتراکتیو یک معنا را می‌دهد، گفت: در واقع در نمایش اینتراکتیو یک کنشگر با مخاطب وارد کنشی می‌شود، اما در این نوع نمایش کنش بین خود شرکت کننده‌ها است.

وی درباره علت انتخاب این سبک نمایشی گفت: با توجه به اینکه قبلا تجربه چنین کاری نبود که هیچ بازیگری نباشد و تماشاچیان با هم تعامل ‌کنند، دلم خواست که برای اولین بار تجربه آن را داشته باشم.

13971025000988_Test_PhotoL

 

قرچه با بیان اینکه داستان به شکل نمایش‌های روی صحنه کنونی در این کار وجود ندارد، گفت: ما در این کار درباره مفاهیم صحبت می‌کنیم اما شرکت‌کنندگان به دو قسمت تقسیم می‌شوند و هر یک در گروهی قرار می‌گیرند و هر گروه یک ویدئو متفاوت می‌بیند، نتایج ویدئوها یکسان است اما رویکرد اولی حتمی و دومی تصادفی است، در نهایت اینها داستان روند کار را برای هم تعریف و برداشت‌هایشان را مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به همراه فرامرز احمدی هدایتگری کار را بر عهده دارد، گفت: ما فضاها را توضیح می‌دهیم و با شرکت‌کنندگان همراه هستیم، بنابراین تنها نقش تسهیل‌گر را داریم و کنش‌ها با خودشان است.

این کارگردان تئاتر درباره تفاوت روند این نمایش با نمایش‌های کلاسیک دیگر گفت: در فرم معمول تئاتر، همه چیز از قبل مشخص شده است اما در این شکل نوین، تعامل با هر گروه شرکت کننده متفاوت است، چرا که اتفاقاتی رخ می‌دهد و حرف‌هایی زده می‌شود که در هر اجرا متفاوت است.

وی درباره ایده به اجرا رسیدن این نمایش گفت: ابتدا درباره آن فکر کردم و ایده را پرورش دادم سپس تصمیم گرفتم طراحی داشته باشم که افراد با هم گفتمان کنند، درباره دیدگاه‌هایشان صحبت و نسبت به اتفاقات پیرامونشان اظهارنظر کنند. زمانی که افراد در ارتباط با هم قرار می‌گیرند فضاها در پیوستگی با هم قرار گرفته و مفاهیم شکل می‌گیرند.

قرچه درباره بازخوردهایی که نمایش داشته گفت: دیدگاه‌ها همه شبیه هم نیست ولی بازخوردها بیشترشان خوب بوده است، اکثر مردم زمانی که در ارتباط با غریبه‌ها قرار گرفتند و تعامل کردند، فضا برایشان جذاب شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۷۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان