//
کدخبر: ۱۳۷۵۰ //
بیانات رهبر معظم انقلاب دربارۀ حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا(س) در رتبۀ پیغمبر و امام است

رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: مقام فاطمه زهرا(س) از جمله مقاماتی است که تصور آن برای انسان‌های معمولی و متعارف یا ممکن نیست یا دشوار است.

 حضرت زهرا(س) در رتبۀ پیغمبر و امام است
به گزارش فرتاک نیوز،

کتاب «قطره از دریا نشانی می‌دهد»، بازخوانی مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) در کلام رهبر معظم انقلاب است. این کتاب که به کوشش سید محمد باقر حسینی تهیه شده، دربردارنده مجموعه‌ای از پیام‌ها و سخنرانی‌های رهبری در رابطه با حضرت صدیقه طاهره (س)، از سال 1367 تا 1390 است. مؤلف در مقدمه کتاب می‌گوید: این کتاب کوششی است کوچک در ارائۀ بخشی از ارادت رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای که خود سلاله‌ای از نسل فاطمه زهرا (س) و نشانه‌ای کامل از اقیانوس بی‌کران فاطمی است، همیشه و در همه حال ارادت خود را به آستان آسمان آسای مادر خویش فاطمه زهرا (س) ابراز داشته است و به مناسبت‌های گوناگون، پیر و جوان جامعۀ اسلامی را به افزودن محبت او در دل‌ها و پیمودن راه او در قدم‌ها فراخوانده است و تعابیری بس بلند و زیبا دربارۀ آن مادر قدسی به کار برده است.

کتاب شامل 17 فصل است که در هر فصل، به یک بُعد از ابعاد وجودی حضرت زهرا (س) پرداخته شده است. برخی از فصل‌های کتاب عبارت‌اند از: عبادت و معنویت فاطمه زهرا (س)، دانش و علوم فاطمه زهرا (س)، شیوۀ همسرداری فاطمه زهرا (س)، ایثار و انفاق فاطمه زهرا (س)، فاطمه زهرا (س) الگوی کامل اجتماعی، روش سیاسی و جهادی فاطمه زهرا (س).

در ادامه بخش دوم بیانات رهبر معظم انقلاب در فصل اول کتاب «قطره از دریا نشانی می‌دهد» منتشر می‌شود:

اینکه همۀ دنیای اسلام از آن روز تا امروز ـ شیعه و سنی فرقی ندارد ـ این بانوی بزرگوار را با چشم عظمت و جلالت نگاه می‌کنند، این هم خودش یکی از آن نشانه‌ها و علامت‌هاست. امکان ندارد که همۀ عقلا، علما و متفکران با نحله‌ها و عقاید مختلف در همۀ تاریخ یک امت و ملت، بر مدح و ستایش یک مرکز متفق‌القول باشند. این نیست مگر عظمت توصیف‌ناپذیر آن مرکز، این خودش یک علامت است. همۀ این عظمت‌ها مربوط به یک بانوی هجده ساله؛ یک دختر جوان است. (83/5/17)

نام فاطمۀ زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) در طول قرن‌های بعد از اسلام تا امروز، همواره برای ملت‌ها و آحاد مسلمان، یک نام بسیار با عظمت و توأم با تجلیل و تعظیم بوده است، در حالیکه این بزرگوار، یک بانوی جوان و یا در عنفوان جوانی بود. (68/10/13)

شما یک زن را، با همه محدودیت‌هایی که از جهات مختلف ممکن است برای او وجود داشته‌ باشد ـ به خصوص در آن دوران‌ها ـ در نظر بگیرید و آن‌ وقت ببینید که این بانوی مکرّم، چه عظمتی را در آن شرایط، در طول این عمر کوتاه نشان داده‌است. (71/9/25)

حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی زنان در طول تاریخ و برای همۀ نسل‌ها و نمونۀ انسان کامل و طرف ملکوتی وجود انسان در ایشان متجلی است. (70/10/4)

مقام فاطمه زهرا(س) از جملۀ آن مقاماتی است که تصور آن برای انسان‌های معمولی، انسان‌های متعارف، امثال ما ـ یا ممکن نیست، یا دشوار است؛ معصوم است دیگر، نه به حسب مسئولیت رسمی، پیغمبر است، نه به حسب مسئولیت رسمی، امام و جانشین پیغمبر است، اما در رتبه، در حد پیغمبر و امام است. (89/3/13)

زندگی فاطمۀ زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) به خاطر عظمت و شگفتی‌های فراوانی که در آن هست، شبیه اسطوره‌های تاریخ است. حقیقتاً چشم ما نمی‌تواند مقامات معنوی آن بزرگوار را ببیند ـ «تو بزرگی و در آیینۀ کوچک ننمایی» ـ ما نمی‌توانیم آن قامت رسا و آن عظمت را حتی در چشم کوته‌بین ذهن خودمان تصویر کنیم؛ اما همان چیزی که چشمان سطحی‌نگر ما می‌بیند، خیلی باعظمت است. یعنی آن زندگی کوتاه چه در دوران کودکی، چه در دوران نوجوانی و چه در دوران تأهّل و ازدواج و خانه‌داری اینقدر پُرمغز است. (77/7/19)

پیامبر اکرم (ص) دختری به نام فاطمه دارد که همه مردم مسلمان در آن روز می‌دانند که پیامبر (ص) فرمود: اگر کسی فاطمه را خشمگین کند، خدا را خشمگین کرده است و اگر کسی او را خشنود کند، خدا را خشنود کرده است. ببینید، این دختر چقدر عظیم‌المنزله است که پیامبر اکرم (ص) در مقابل مردم و در ملأ عام، راجع به او اینگونه حرف می‌زند. این مسأله‌ای عادی نیست. (77/2/18)

همزمانى و هم‌عصرى از عواملى است که مانع از شناختِ درستِ شخصیت‌ها مى‌شود. ستارگان درخشان عالم بشریت غالباً در زمان حیاتشان به‌ وسیله هم‌عصرانشان شناخته نشده‌اند، مگر عدۀ کمى از برجستگان که انبیاء و اولیاء باشند، آن هم به‌ وسیله عدۀ معدودى. اما فاطمه زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) چنانند که در زمان خودشان، نه فقط پدر و همسر و فرزندان و شیعیان خاصشان، بلکه حتی کسانى که شاید رابطه صمیمانه و گرمى هم با ایشان نداشتند، زبان به مدح آن بزرگوار گشودند. (73/9/3)

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۷۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان