//
کدخبر: ۱۲۷۵۶ //

دختر گل‌لاله؛ داستان تلخ جامعه!

داستان واقعیت‌های تلخ جامعه‌ست که در هر برهه از زمان با آن روبه‌رو می‌شویم.

دختر گل‌لاله؛ داستان تلخ جامعه!

به گزارش فرتاک نیوز؛ دختر گل‌لاله یکی از کتاب‌های زیبای مارگارت دیکنسون نویسنده انگلیسی است که ترجمه فارسی این کتاب زمستان امثال به قلم خانم سودابه قیصری و در انتشارات آموت به چاپ رسید.

 

از مارگارت دیکنسون تا کنون ۳۱ کتاب چاپ شده که تقریباً همه‌ی آن‌ها موضاعات اجتماعی دارد.

دختر گل لاله روایت دختر یتیمی ست به نام مادلین مارچ.

مدی بوسیله خانواده‌ی برانکبری برای کار در مزرعه انتخاب می‌شود.

 

او که دختری زیبا و جنگجوست به مرور متوجه علاقه‌ی پسر مزرعه دار به خود می‌شود ولی هم راستا با اون هر روز نفرت مستخدم خانه نسبت به او بیشتر می‌شود.

 

خانواده به مرور دچار بحران شدید می‌شود و مزرعه رو به نابودی می‌رود اما مدی با پشنهاد خود می‌تواند جلوی فقر و نابودی خانواده جدید خود را بگیرد.

اما این تمام داستان نیست...

نویسنده کتاب در حالی که خواننده را مجذوب محیط اطراف و زندگی روستایی می‌کند به مرور از عقاید و افکار مردم آن دوران و وضعیت بد اقتصادی بعد از جنگ حرف می‌زند.

 

از طرفی با روایت وجوه انسانی خواننده را به چالش می‌کشد. حسی از عشق و نفرت که خواننده را تا آخر کتاب درگیر خود می‌کند. موضوع مهمی که در کتاب‌های خانم دیکنسون به چشم می‌خورد اضافی نبودن شخصیت‌های کتاب است، تک‌تک شخصیت‌ها به مرور شکل می‌گیرند و بعد هر کدام در جایگاه خود کتاب را پیش می‌برند.

 

نکته مهم دیگر این داستان واقعیت‌های تلخ جامعه‌ست که در هر برهه از زمان با آن روبه‌رو می‌شویم.

 

کتاب دختر گل‌لاله هم به عشق می‌پردازد و هم جنایی و معماهایی که کمتر می‌شود حدس زد چطور حل می‌شوند و حتی تا آخر کتاب نمی‌شود به یقین حدس زد که موضوع چیست و همین نکته جذابیت کتاب را دو چندان می‌کند.

 

از نظر من کتاب خوب کتابی ست که خواننده بتواند به راحتی خود را درون داستان قرار دهد. با شادی‌ها لبخند بزند و با غم‌ها ناراحت شود و این کتاب مثل کتاب‌های کلاسیک دیگر روایتی سریالی دارد جذاب که خواننده را وادار به خواندن ادامه داستان می‌کند.

 

آنقدر عمیق در مورد تک‌تک افراد صحبت شده که زمانی که خود را به عنوان یک خواننده جای شخصیت‌های کتاب می‌گذارم دقیقاً می‌دانم اگر جای مدی بودم چه تصمیمی می‌گرفتم یا اگر جای مستخدم کتاب می‌بودم چه خشونتی به کار می‌بردم. با این کتاب آموختم که در دوره‌ای از زمان با کدودکان یتیم چه برخوردهایی می‌شده که بازخورد آن‌ها باعث چه هنجارهایی می‌شده که البته هنوز هم نمونه‌ی بارز این رفتارها در جامعه به چشم می‌خورد، نکته‌ی اصلی هم همین پرداختن به معضلات اجتماعی ست. با این کتاب می‌شود عشق را به گونه‌ای زیبا تجربه کرد، می‌توان به ریشه‌ی نفرت‌ها پی برد، می‌توان از خود گذشتگی را یاد گرفت و می‌شود به حس عمیق مادر بودن پی برد.

 

هر چند کتاب در بعضی قسمت‌ها کمی غمگین است ولی نه آنقدر که ناراحتی را به خواننده القا کند.

دختر گل‌لاله نمونه زیبایی از همچین کتابی ست کتابی پر از عطر گل‌ها و زیبایی گل‌لاله...

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۷۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان