//
کدخبر: ۱۲۵۶۰۷ //

موسیقی در هفته ای که گذشت/از انتشار جدیدترین آلبوم شجریان تا جدال های چاوشی با وزارت ارشاد

در هفته‌ای که گذشت اتفاقات فراوانی در موسیقی ایران رخ داد که مهمترین آنها را در ادامه می‌خوانید.

 موسیقی در هفته ای که گذشت/از انتشار جدیدترین آلبوم شجریان تا جدال های چاوشی با وزارت ارشاد
به گزارش فرتاک نیوز،

در نخستین روز هفته آلبوم «حادثه عشق» با صدای مجتبی عسگری خواننده سنتی کشورمان منتشر شد. در این اثر فرهاد ابراهیم خانی (نوازنده نی)، مهدی ایرانی (نوازنده سه تار)، اصغر عربشاهی (نوازنده تار)، بامداد ملکی (نوازنده تنبک)، امیر رحمانی (نوازنده سنتور)، ترگل خلیقی (نوازنده رباب)، هوتن شرف بیانی (نوازنده عود)، حمیدرضا آفریده (نوازنده کمانچه و قیچک) و بیتا قاسمی (نوازنده قیچک باس) حضور دارند.

این آلبوم در ژانر موسیقی دستگاهی با صدای مجتبی عسگری و موسیقی مهدی ایرانی و تنظیم فرهاد ابراهیم خانی منتشر شده است. مراسم رونمایی از این آلبوم عصر پنجشنبه برگزار شد.

ادامه جشنواره ملی موسیقی جوان و جشنواره حماسی ملاکمالان

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز‌های پایانی خودش را در بخش ویژه، دستگاهی و کلاسیک پیگیری می‌کند. در میان داوران بخش دستگاهی حسین علیزاده حضور دارد. روز چهارشنبه بخش کلاسیک جشنواره آغاز به کار کرد. اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان بخش های مذکور شامگاه یکشنبه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

همزمان با جشنواره موسیقی جوان جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان که به مناسبت زادروز کمالان هوت اسطوره موسیقی بلوچستان تدارک دیده شده بود، آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه پژوهشگران موسیقی نواحی ایران، محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی، احمد صدری، میرجلال الدین کزازی و هوشنگ جاوید حضور داشتند.

جایزه فعالیت‌های هنری انسان دوستانه، به کیهان کلهر رسید

کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی برنده جایزه بین المللی فعالیت‌های هنری انسان دوستانه Huma Spirit «ایزاک اشترن» شد.

در توضیح اهدای این جایزه به کیهان کلهر آمده است:

«بر اساس آنچه در نشست خبری ۲۸ اوت ۲۰۱۸ در سمفونی هال شانگ‌های به اطلاع خبرنگاران رسید، امسال برندگان جایزه معتبر Isaac Stern Human Spirit Award، کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه و گروه کُر Farmers هستند. این در حالی است که مراسم اهدای جوایز مسابقه بین‌المللی ویولن «ایزاک اشترن» شانگ‌های (SISIVC) به همراه اهدای جایزه فعالیت هنری انسان دوستانه ایزاک اشترن Isaac Stern Human Spirit Award به کیهان کلهر، روز شنبه دهم شهریورماه برگزار می‌شود که از شبکه‌های تلویزیونی کشور چین نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.

از آنجایی‌که کیهان کلهر اکنون در پیش برنامه کنسرت‌های خود به سر می‌برد فرزند ایزاک اشترن یعنی مایکل اشترن به نیابت از کلهر روز شنبه جایزه را دریافت خواهد کرد. جایزه Human Spirit ایزاک اشترن که از سال ۲۰۱۶ بنیانگذاری شده، به منظور احترام به گروه‌ها یا افرادی است که سهم برجسته‌ای در کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی داشته‌اند.»

همکاری گروه آلمانی شیلر با حجت اشرف زاده

قرار است که همکاری حجت اشرف زاده و گروه آلمانی شیلر در تلفیق موسیقی الکترونیک و آواز ایرانی در سطح بین‌المللی به انتشار برسد. ماجرای همکاری بین این دو هنرمند از آن جایی آغاز شد که کریستوفر فون دیلن سرپرست گروه آلمانی شیلر که آذرماه سال گذشته برای نخستین بار در تهران روی صحنه رفت، با شنیدن صدای حجت اشرف زاده در زمان حضورش در ایران تصمیم به همکاری با این خواننده گرفت. به همین دلیل پس از اتمام تور کنسرت‌هایش در اروپا، مجددا به ایران سفر کرد تا همکاری‌اش با این آوازخوان ایرانی را در یکی از قطعات جدیدترین آلبوم گروهش رقم بزند.

فون دیلن به همراه حجت اشرف زاده خواننده موسیقی پاپ و سنتی ایران، روز گذشته به ضبط آهنگی برای جدیدترین آلبوم گروه شیلر پرداخت که تازه‌ترین اثر این گروه مطرح بین‌المللی با آواز ایرانی همراه باشد. این در حالی است که ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه نیز جلسه پرسش و پاسخی در این مجموعه با حضور فون دیلن برگزار می‌شود.

مصطفی کبیری تهیه‌کننده کنسرت تهران درباره این همکاری گفت: تیم برگزاری کنسرت‌های گروه شیلر در تهران، نگاه صرفا بیزینسی به برگزاری اجرا‌های خارجی در ایران نداشته است و ما از ابتدا قصد داشتیم علاوه بر برگزاری کنسرت‌هایی با استاندارد‌های بین‌المللی در تهران، با معرفی موسیقی ایران به هنرمندان مطرح بین‌المللی، فضایی را برای همکاری و تعامل در این عرصه ایجاد کنیم و همچنین بتوانیم موسیقی ایران را از طریق چنین همکاری‌هایی به مردم دنیا در فضایی گسترده‌تر معرفی کنیم.

جدیدترین اثر شجریان منتشر شد

آلبوم «ایران من» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان روز پنجشنبه پانزدهم شهریور در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

«ایران من»، آوازِ «راه بی پایان»، «خوب شد»، «قلاب»، «مرگ اسفندیار»، «ابر بهار» و «اسفند، نوروزخوانی و نوروز» از جمله قطعاتی هستند که در آلبوم «ایران من» به خوانندگی همایون شجریان و هم خوانی اشکان کمانگری، مهرداد ناصحی، آیین مشکاتیان گنجانده شده است. در تازه‌ترین اثر همایون شجریان از اشعارِ شاعرانی، چون فردوسی، سعدی شیرازی، خواجه شمس الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

جدال بی پایان محسن چاوشی با وزارت ارشاد

آلبوم محسن چاوشی با نام «ابراهیم» ۱۱ شهریور ماه منتشر شد. بر کسی پوشیده نیست که این خواننده پاپ و تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» برای اخذ مجوز انتشار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدال‌های فراوانی داشت. واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاحیه‌هایی را برای چند قطعه از این آلبوم در نظر گرفته بود و می‌گفت که صاحبان اثر پیگیر اصلاحیه‌ها نشده اند. از طرفی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» این ادعای واحد نظارت را نمی‌پذیرفت و وزارت ارشاد را در این موضوع بی تفاوت می‌دانست.

سرانجام با ورود علی ترابی رئیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ماجرا، مجوز آلبوم داده شد. ترابی چند قطعه را با ضمانت خودش مجوز داد و اعلام کرد که «دو قطعه از این آلبوم تحت هیچ شرایطی مجوز نمی‌گیرند و اگر این دو قطعه با این کیفیت منتشر شوند، اعتراض بسیاری را به همراه خواهد داشت. همچنین طبق معیار‌های وزارت ارشاد، نباید این دو قطعه انجام شود». اما شاهد این هستیم اشعار این دو قطعه از سوی رسانه‌ها منتشر شد.

نکته جالب و عجیب پس از انتشار آلبوم «ابراهیم»، این است که بر خلاف آن چه که گفته شد، آلبوم «ابراهیم» در نسخه مجازی با ۸ قطعه منتشر شده است، این در حالی است که وزارت ارشاد برای ۶ قطعه مجوز داده بود و حتی در پشت جلد این آلبوم عنوان ۶ قطعه آورده شده است. پس از انتشار گزارشی از سوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان چاوشی دو قطعه از این آلبوم را حذف کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۵۶۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان