//
کدخبر: ۱۲۴۰۶۵ //
صالحی در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی بجنورد عنوان کرد؛

کتابخانه یک فرهنگسرای اجتماعی است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیر تحول کارکرد کتابخانه‌ها گفت: امروز کتابخانه‌ها به عنوان فرهنگسرای‌های اجتماعی مطرح هستند و به کتاب به عنوان کانون فرهنگ و تفکر توجه می‌کنند؛ به همین دلیل به کتاب محدود نمی‌شوند.

کتابخانه یک فرهنگسرای اجتماعی است
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ‌ کتابخانه مرکزی بجنورد (آیت‌الله مهمان‌نواز)، ‌ شنبه ۱۰ شهریور با حضور سیدعباس صالحی، ‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا خباز، استاندار خراسان شمالی، ‌ علی قربانی و علی اکبری از نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی، روح‌الله براتیان، شهردار بجنورد، ‌ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان و مدیران کل نهاد و جمعی از استادان دانشگاه و چهره‌های فرهنگی استان خراسان شمالی افتتاح شد.

سیدعباس صالحی در این مراسم ضمن قدرانی از دست اندرکاران افتتاح کتابخانه مرکزی بجنورد (آیت‌الله مهمان‌نواز)، ‌گفت: کتابخانه‌ها در جوامع به لحاظ کارکرد سیری را طی کرده‌اند که بر این اساس در دوره‌ای به عنوان مکمل پژوهش و عاملی برای کمک به پژوهشگر مطرح بودند؛ در دوره دیگر تصویری جدید از کتابخانه‌ها پدید آمد که آن را به عنوان مکمل آموزش مطرح می‌کرد و کتابخانه عنوان نهادی بود که می‌توانست به موضوع آموزش و مدارس کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز در تفسیر جدید، کتابخانه یک نهاد چند منظوره است؛ نهادی که کارکردهای بسیار متکثر و متنوعی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد. در این تفسیر کتابخانه یک نهاد چند منظوره آموزشی، ‌ پژوهشی، ‌ فرهنگی و اجتماعی است که با این نگاه باید هم فضای جدیدی ساخت و هم برنامه‌های جدیدی برای این نگاه چند منظوره پیش‌بینی کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در کتابخانه‌ای مرکزی بجنورد (آیت‌الله مهمان‌نواز)، ‌گفت: خوشبختانه افتتاح این کتابخانه مقدمه‌ای بر تقویت این رویکرد و نگاه به کتابخانه‌ها است؛ به طوری که ثابت می‌کند کتابخانه تنها محلی برای نگهداری و امانت کتاب نیست، ‌ بلکه یک کتابخانه می‌تواند یک گالری،   یک نمایشگاه، و همچنین محلی برای حرکت‌های اجتماعی بر مبنای کتاب و حتی غیر کتاب باشد. با این نگاه کتاب یکی از ابزار و رسانه‌های کتابخانه است، ‌ اما تنها ابزار و رسانه آن نیست.

 صالحی با بیان این که این نگاه، ‌ تفسیر موجود از کتابخانه را تغییر خواهد داد، ‌ گفت: دوستان ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با افتتاح این کتابخانه، حرکت در جهت تغییر نگاه به کتابخانه‌ها را آغاز کرده‌اند تا کتابخانه‌ها را به مکانی برای مطالعه، ‌ تفکر، ‌ پرورش و تقویت مهارت‌ها و مکانی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تبدیل کنند؛ نهاد چند منظوره‌ای که کتاب، محور و کارکردِ مهمِ آن است؛ اما تنها محور و کارکرد نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم تلاش همه دستگاه‌های فرهنگی استان خراسان شمالی را برای افتتاح این کتابخانه، ‌ شایسته تقدیر دانست و گفت: طی بازدیدی که از کتابخانه داشتم و گزارش‌هایی که از روند آماده‌سازی به من ارائه شد، ‌ شاهد همکاری و هم‌افزایی همه  دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان استانی بودم و از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ‌ استاندار سابق و فعلی استان خراسان شمالی، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان فرهنگی که فرصت این تنفس فرهنگی را فراهم کردند، ‌ تشکر می‌کنم.

همچنین در این مراسم علیرضا مختار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طی سخنانی کوتاه، از تمام افراد و دستگاه‌های مختلف در استان خراسان شمالی، به خصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابداران استان، ‌ برای افتتاح کتابخانه مرکزی بجنورد (آیت‌الله مهمان‌نواز)، تشکر کرد.

کتابخانه مرکزی بجنورد با مساحت هزار و ۲۵ متر مربع و زیربنای ۴ هزار و ۲۵ متر مربع در سه طبقه احداث شده است. این کتابخانه مرکزی با بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب، آثار ارزشمندی از جمله ۸ هزار جلد کتاب اهدایی از کتابخانه شخصی آیت‌الله مهمان‌نواز را در خود دارد.

همچنین برای تجهیز منابع این کتابخانه، تعداد ۱۰ هزار نسخه کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۴ هزار نسخه اهدایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به این کتابخانه ارسال شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۴۰۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان