//
کدخبر: ۱۲۰۶۶۲ //
اعضای شورای معاونین نهاد از پروژه کتابخانه پارک‌شهر بازدید کردند؛

بهره برداری از کتابخانه پارک شهر در اردیبهشت ۹۸

اعضای شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در محل پروژه بازسازی و مرمت کتابخانه عمومی پارک‌شهر تهران، از نزدیک در جریان روند بازسازی و مرمت این کتابخانه قرار گرفتند.

بهره برداری از کتابخانه پارک شهر در اردیبهشت ۹۸
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بازدید اعضای شورای معاونین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از پروژه بازسازی و مرمت کتابخانه عمومی پارکشهر، دوشنبه ۲۹ مرداد ماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روحالله هاشمی ذاکر، مشاور دبیرکل نهاد، اسماعیل شفاعی، معاون مالی و اداری نهاد، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، عباس نعمتی، مدیرکل حراست نهاد، هادی امیری سرپرست اداره کل عمرانی نهاد و علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران، انجام شد.

اتمام کار ساخت سازههای فلزی و سقف کتابخانه

طی این بازدید مهندس سید امیرحسین رضوی، مدیرعامل شرکت عمرانی مسکن گستر، به عنوان پیمانکار پروژه بازسازی و مرمت کتابخانهعمومی پارکشهر، با ارائه گزارشی از روند اجرای این پروژه گفت: پروژه از تاریخ ۱۵ تیر ماه سال ۹۷ آغاز شد که در اولین گام به منظور جلوگیری از دوباره کاری و از دست دادن زمان، نقشههای تأسیسات مکانیکی، برقی و معماری را بازنگری کردیم تا گامهای بعدی را برای اجرای پروژه برداریم.

رضوی از اتمام ساخت سازههای فلزی و سقف بتنی کتابخانه پارکشهر خبر داد و گفت:  ساخت و تقویت سازههای فلزی و اجرای سقف بتنی، عمده ترین و چالشبرانگیزترین بخش فعالیت در این پروژه بود. با توجه به قدمت بنای کتابخانه و محدود بودن فضای کارگاهی در محوطه پروژه، ساخت سازههای فلزی، توسط یکی از همکاران در کارگاهی مجهز تقویت شد که دراین زمینه ۴۰ تن تقویت سازه ایجاد شده است. در ادامه، سازهها با استفاده از زبدهترین جوشکاران کشور و بر اساس آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله، در دل ستونها قرار گرفت.

 وی ادامه داد: اجرای سقفهای بتنی قوسی یا کله قندی دیگر چالش این پروژه بود که با استفاده از سیستم متابلک، آرماتورهای یکپارچه و یک بتن یکپارچه و روان اجرا شد. ما در سقف این پروژه، ۴۹ چاله سقفی کلهقندی داشتیم که ۸ مورد از آن را پیمانکار قبلی انجام داده بود و ۴۱ مورد دیگر که فضایی حدود ۲۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده بود توسط شرکت عمرانی مسکن گستر انجام شد.

تأمین تمامی تأسیسات و تجهیزات کتابخانه

رضوی با اشاره به روند خرید تأسیسات و تجهیزات کتابخانه عنوان کرد: با توجه به نوسان لحظهای قیمت، نقطه بحرانی بعدی، خرید تأسیسات مکانیکی و برقی بود که با برنامهریزیهای صورت گرفته و پیشبینی شرایط کنونی، اقدامات قانونی از طریق مناقصات برای خرید چیلر، هوارسان، خنک کن، ژنراتور اضطراری، آسانسور، فن کوئلها انجام شد و چراغهای پروژه نیز تهیه و تا دو روز آینده تحویل خواهد شد.

پیمانکار پروژه بازسازی و مرمت کتابخانه عمومی پارکشهر، در ادامه از پیشرفت ۲۵ درصدی فیزیکی پروژه خبر داد و گفت: با توجه به سقف قرارداد، اگر خریدها را محاسبه کنیم، میتوانیم بگوییم که تا کنون ۵۰ درصد پروژه به صورت موفقیتآمیز پیش رفته است.

رضوی افزود: پس از پایان کار ساخت سازههای فلزی و سقف، کار معماری داخلی کتابخانه را آغاز کردهایم که تا کنون کانالهای پروژه مشغول ساخت است و بلوکهای سبک و تأسیسات مکانیکی و لولههای آبرسانی سیاه و آب مصرفی و لولههای برق هم دپو شده است. اقدام بعدی انجام زیرساختهای تأسیسات مکانیکی، برقی واجرای دیوارکشی به منظور جداسازی فضاها در کار معماری بنا است.

بهره برداری از پروژه در اردیبهشت ۹۸

وی همچنین درباره زمان اتمام پروژه عنوان کرد: تاریخ پیشبینی شده در قرارداد اردیبهشت ۹۸ است؛ با توجه به اینکه معمولا به دلیل مشاورههای ابتدایی، در نقشههای اولیه موارد پیش بینی نشدهای وجود خواهد داشت و همچنین درنظر گرفتن زمان کافی برای انجام بحثهای آتش نشانی که بنا به دستور دبیرکل محترم نهاد، سیستمهای اطفاء حریق بر اساس آخرین مدلهای روز کارخواهد شد، تلاش میکنیم تا همان اردیبهشت ۹۸ پروژه را به اتمام برسانیم.

رضوی در ادامه با تقدیر از حمایتهای دبیرکل نهاد در تسریع امور گفت: جناب مختارپور با حضورشان در کارگاه زمینههای پشت گرمی و فعالیتهای مجدانه را برای مجموعه مدیریتی و عملیاتی پروژه فراهم کردند و از آقای نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران هم که با ما همدلی و همکاری مستمر داشتهاند، تشکر میکنم. خوشبختانه هیچ مانعی در اجرای پروژه نیست و انشاءالله در زمان مقرر و شاید هم کوتاه تر این کتابخانه به بهره برداری خواهد رسید.

اشتراک گذاری تجربیات مدیریتی و فنی در حوزه معماری

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در پایان این بازدید، طی سخنانی گفت: کتابخانه عمومی پارکشهر یکی از قدیمیترین کتابخانه های تهران است که دارای جنبه فرهنگی برای این شهر بوده است که به دلیل فرسودگی بنا و لزوم تأمین امنیت کاربران کتابخانه، تصمیم به بازسازی و نوسازی آن گرفته شد.

وی افزود: بدون شک این اقدام یک تجربه افزوده مدیریتی در کار فنی و معماری برای نهاد به وجود آورده که میتوان از آن در سایر پروژههای بزرگی  که نهاد در کشور دارد، از این تجربهها استفاده شود. بر این اساس میتوانیم از این فرصت برای برپایی کارگاهی یک روزه با حضور کارشناسان عمرانی نهاد از سراسر کشور، استفاده کنیم تا تجربیات و مختصات فنی کارهای صورت گرفته به اشتراک گذاشته شود.

وی با اشاره تدبیر پیمانکار پروژه در تهیه تجهیزات و تأسیسات مکانیکی  و فنی کتابخانه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوسان قیمتها، وقتی شنیدم که شما با تدبیری که به کار بستید، کار تهیه این تجهیزات را انجام دادهاید، بسیار خوشحال شدم و قدردان زحمات صورت گرفته هستم.

لازم به ذکر است کتابخانه مرکزی پارکشهر نزدیک به محله قدیمی سنگلج در منطقه ۱۲ شهر تهران واقع شده است؛ این کتابخانه فعالیت خود را از سال ۱۳۴۰ در بخشی از محوطه پارکشهر آغاز کرد و در سال ۱۳۵۰ به ساختمان فعلی خود در ضلع جنوب غربی این پارک منتقل شد و از همان ایام بهدلیل قدمت و وسعت خود، همواره یکی از پر مراجعه ترین کتابخانه های عمومی شهر تهران بوده است.

اما از آنجا که فعالیت این کتابخانه طی حدود ۵۰ سال گذشته، تنها با اعمال برخی تعمیرات سطحی ادامه داشت، فرسوده شدن تأسیسات و مشکلات زیرساختی این بنای قدیمی، علاوه بر اینکه رفته رفته باعث اخلال در فعالیتهای این کتابخانه شد، امنیت کاربران و کارکنان این کتابخانه را به خطر انداخته بود؛ موضوعی که طی سالهای اخیر همواره مورد اعتراض اعضا و مراجعه کنندگان کتابخانه عمومی پارکشهر بود.

از سال ۱۳۸۳ که کتابخانه عمومی پارکشهر زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفت، بحث ضرورت بازسازی و تعمیر بنای قدیمی این کتابخانه همواره مطرح بوده، اما از یک سو عدم تأمین اعتبارات لازم و از سوی دیگر ملاحظات سازمان میراث فرهنگی که این بنا را دارای ارزش میراثی میدانست، باعث به تعویق افتادن تعمیرات اساسی در این بنای ۵۰ ساله شده بود. اما در سال ۱۳۹۳ با توجه به گشایش اعتباری که نهاد کتابخانه های عمومی کشور از محل دریافت نیمدرصد شهرداریها ایجاد کرد، تصمیم بر آن شد که بعد از ۵۰ سال تعمیرات اساسی با حفظ اصالت و ارزش تاریخی بر روی بنای کتابخانه انجام شود.

 بر این اساس طی مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی و اخذ مجوز مرمت و بازسازی بنای کتابخانه عمومی پارکشهر در تاریخ ۱۸ بهمن ۹۳ طراحیهای لازم در بحث مقاومسازی برای میزبانی شایسته از مردم و مراجعه کنندگان به این کتابخانه توسط کارشناسان اداره کل عمرانی نهاد صورت گرفت و طرح مذکور میان شرکت هایی دارای صلاحیتهای لازم به مناقصه گذاشته شد، که در نهایت کار مرمت و بازسازی آن از تاریخ ۲۸ تیر ۹۵ به پیمانکار برنده مناقصه واگذار شد.

اما با توجه به طولانی شدن روند بازسازی و مرمت کتابخانه و انحراف بیش از حد از برنامه زمان بندی پروژه و اخطارهای مکرر به پیمانکار در خصوص تکمیل کتابخانه، تصمیم به فسخ قرارداد با پیمانکار اولیه گرفته شد و قرارداد همکاری با پیمانکار جدید برای اتمام پروژه بسته شد که بر این اساس از طریق همکاری مسئولان شهرداری منطقه، عوامل پارک شهر و مسئولان میراث فرهنگی، کار بازسازی و مرمت کتابخانه ادامه پیدا کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۶۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان