//
کدخبر: ۱۲۲۹۶۹ //
دبیر اجرایی جایزه بهترین‌های چهل‌ سال سینمای کودک مطرح رکد:

آرشیو دقیق و مدونی از سینمای کودک نداریم

دبیر اجرایی جایزه بهترین‌های چهل سال سینمای کودک و نوجوان درباره سازوکار برگزاری این نظرسنجی گفت: متاسفانه بعد از گذشت چهل سال از سینمای کودک و نوجوان پس از انقلاب، هیچ آرشیو دقیق و مدونی از آثار سینمایی کودک و نوجوان ایران وجود ندارد، به همین دلیل شاید جا افتادن دو سه فیلم در جدول نظرسنجی اجتناب ناپذیر بوده است.

آرشیو دقیق و مدونی از سینمای کودک نداریم
به گزارش فرتاک نیوز،

جعفر گودرزی نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و دبیر اجرایی جایزه بهترین‌های چهل سال سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگویی با ایسنا درباره رقابت ۲۰۰ اثر منتخب سینمای کودک و نوجوان توضیح داد: از میان ۲۰۰ فیلم که از ابتدای انقلاب اسلامی در حوزه کودک و نوجوان ساخته شده بود، در نظرسنجی حدود ۲۰ فیلم  توانستند آرای بیشتری را نسبت به دیگر آثار کسب کنند. این نظرسنجی در شش بخش بهترین فیلم کودک، بهترین فیلم نوجوان، بهترین کارگردان کودک و نوجوان، بهترین فیلمنامه سینمایی، بهترین بازیگر کودک و بهترین بازیگر نوجوان انجام شده است.

او همچنین، گفت: امیدواریم در چند روز آینده این ۲۰ فیلم که در بررسی اولیه آرا به دست آمده‌اند، به پنج یا شش فیلم تبدیل شوند که کاندیداهای اصلی ما خواهند بود و در نهایت هم ظرف چند روز آینده برگزیده‌ها اعلام خواهند شد. این آمار فیلم‌ها، طبیعتا چون برای اولین بار و با سرعت فراهم شده، جا افتادن دو سه فیلم اجتناب ناپذیر بوده اما ما همه سعی‌مان را انجام دادیم که با دسترسی به منابع موجود و بسیار محدود درصد این خطا را به پایین‌ترین سطح ممکن برسانیم.انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تمام تلاشش کمک خالصانه در حداقل زمان ممکن برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره  فیلم کودک بوده است .

گودرزی درباره شیوه اجرای این نظرسنجی و  امکان خطا در این نظرسنجی و نبودن اسامی برخی فیلم‌ها از جمله «مهر مادری» کمال تبریزی نیز توضیح داد: ما یک فایل نظرخواهی مشخصی را برای همه منتقدان و نویسندگان فرستادیم و در انتهای آن یادآور شدیم که اگر فیلمی از نگاه‌مان جا مانده است خودتان آن را مد نظر قرار داده و به آن رأی دهید. بنابراین با این شیوه اگر فیلمی از قلم افتاده بود، توسط خود منتقدان در رای‌گیری وارد شد. این درصد خطا را هم به این دلیل در نظر گرفتیم که متاسفانه هیچ آرشیو دقیق و مدونی از آثار سینمایی کودک و نوجوان ایران وجود ندارد و من خودم به شخصه و سال به سال آن‌ها را از لیست فیلم‌ها بدست آوردم اما با این اوصاف تعداد فیلم‌هایی که در لیست وجود نداشت شاید کمتر از پنج اثر شده باشد.

او همچنین گفت: در این رأی‌گیری توسط ۱۲۰ نفر از اعضای انجمن منتقدان و همچنین دیگر افرادی که حتی عضو انجمن هم نبودند اما رأی‌شان برای ما مهم بود در این نظرسنجی حضور داشتند. اگر دبیرخانه لازم بداند ما می‌توانیم اسامی منتقدان را هم اعلام کنیم که مشخص شود اکثرا از منتقدان مطرح و نام آشنای سینمای ایران بوده‌اند.

نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پایان بیان کرد: اکنون بعد از گذشت چهل سال از سینمای کودک و نوجوان پس از انقلاب یک کتاب هم وجود ندارد که لیستی از فیلم‌های سینمایی در حوزه کودک و نوجوان ایران در آن گردآوری شده باشد و واقعا جای یک کتاب مرجع در این زمینه خالی است. حتی باید در کتابی دسته‌بندی‌هایی تخصصی هم قرار بگیرد تا به طور مثال این آثار سینمایی کودک و نوجوان بر اساس درون‌مایه‌هایشان طبقه‌بندی شوند. از این طریق می‌توان امکان نگارش متن‌ها و مقالات تحلیلی را به وجود آورد و به پیشرفت سینمای کودک و نوجوان کمک کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۲۹۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان