//
کدخبر: ۴۱۸۵۵۵ //

آشنایی با مراحل زایمان طبیعی

با مراحل زایمان طبیعی آشنا شوید.

آشنایی با مراحل زایمان طبیعی

اگر باردار هستید و قصد دارید در صورت ثابت بودن شرایط موجود، زایمان خود را طبیعی انجام دهید، بهتر است با مراحل این نوع زایمان آشنا شوید.

۱) شروع درد شکم و لگن تا باز شدن دهانه رحم

در این مرحله، مادر دردهای خفیف در ناحیه شکمی احساس می‌کند که آن‌ها را می‌توان به سه فاز مختلف تقسیم‌بندی کرد:

  • فاز اول شامل دردهای ابتدایی می‌شود.
  • فاز دوم از دردهای فعال تشکیل می‌شود.
  • فاز سوم مربوط به دردهای انتقالی خواهد بود.

فاز اول درد که به دردهای ابتدایی معروف است، به خاطر نازک شدن دهانه رحم اتفاق می‌افتند و باعث باز شدن آرام دهانه رحم می‌شوند. اگر بخواهیم از شدت این درد صحبت کنیم، باید بگوییم میزان درد به اندازه‌ای است که بسته به توان مادر، امکان تحمل آن وجود دارد.

فاز دوم که مربوط به دردهای فعال می‌شود، باعث باز شدن دهانه رحم از ۴ سانتی‌متر به ۷ سانتی‌متر خواهد شد. در مقایسه با دردهای فاز اول، شدت این درد به‌مراتب بیشتر است. ایجاد حس گرما در بدن مادر، از نشانه‌های بروز دردهای فاز دوم زایمان طبیعی خواهد بود.

فاز سوم درد که با عنوان دردهای انتقالی شناخته می‌شود، باعث باز شدن دهانه رحم به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر خواهد شد.

شدت و میزان درد در این مرحله بسیار زیاد است و مادر به نوعی آماده زایمان می‌شود. دردهای مربوط به این فاز به خاطر فشارهای وارده جنین به روده مادر اتفاق می‌افتد.

۲) باز شدن کامل دهانه رحم و خروج جنین

در این مرحله که زایمان اتفاق می‌افتد، مادر باید زور فراوانی بزند. همین فشارهایی که مادر به خود وارد می‌کند و انقباضاتی که در رحم ایجاد می‌شود، باعث خواهند شد تا سر نوزاد به سمت پایین چرخش داشته باشد و در دهانه رحم قرار بگیرد.

در این مرحله پزشک وارد عملیات می‌شود. در ابتدا به کمک دستگاه‌های مخصوص مکش، خون و هر چیز دیگری را که در بینی نوزاد وجود دارد خارج می‌کند. بعد از آن نوبت به خارج کردن شانه، کتف و دیگر اعضای بدن نوزاد از رحم مادر خواهد بود.

زمان باز شدن دهانه رحم در مادران متفاوت است:

  • مادرانی که تجربه اولین زایمان طبیعی را دارند، ۱۲ تا ۱۶ ساعت طول خواهد کشید تا دهانه رحم آن‌ها کاملا باز و آماده زایمان شود.
  • مادرانی که تجربه دومین زایمان طبیعی یا بیشتر را دارند، تنها ۵ تا ۶ ساعت باید منتظر باز شدن دهانه رحم باشند.

۳) خروج نوزاد و جفت او

نوزاد در رحم مادر با کمک بند ناف به جفت متصل است و در تمام دوران بارداری از این جفت تغذیه می‌کند. زمانی که نوزاد از رحم خارج می‌شود و زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد، پزشک باید جفت را از رحم مادر بیرون آورد.

البته جفت باید خودبه‌خود بعد از خروج نوزاد، از دیواره رحم جدا شود و از طریق واژن بیرون آید که این فرآیند ممکن است نزدیک به ۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۸۵۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان