//
کدخبر: ۴۰۱۶۸۳ //

چند روز دیگه عروسی‌ام است اما به شدت از دخول آلت می‌ترسم! نمیدونم این رو چطوری با همسرم مطرح کنم!

یکی از ترس‌ها و فوبیاها، ترس از دخول در رابطه جنسی است. برخی از دختران نوجوان و جوان، یا حتی برخی از خانم‌هایی که ازدواج کردند هم این ترس را دارند.

چند روز دیگه عروسی‌ام است اما به شدت از دخول آلت می‌ترسم! نمیدونم این رو چطوری با همسرم مطرح کنم!
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از ترس‌ها و فوبیاها، ترس از دخول در رابطه جنسی است. برخی از دختران نوجوان و جوان، یا حتی برخی از خانم‌هایی که ازدواج کردند هم این ترس را دارند. به همین دلیل چندین ماه یا حتی چندین سال بعد از ازدواج هم نمی‌توانند رابطه جنسی با همسرشان داشته باشند چون به شدت می‌ترسند. این ترس، ممکن است به دلیل دردی باشد که دختر در حین رابطه، مخصوصا در رابطه جنسی اول قرار است احساس کند. در حالی که در ذهن مردم، رابطه جنسی و درد و خونریزی آن به شدت بزرگ‌نمایی شده است و در حقیقت آن قدر شدید نیست که قابل تحمل نباشد یا آسیبی به بدن زن برسد. البته ترس از دخول، دلایل دیگری نیز دارد. در این مقاله بیشتر درباره ترس از دخول بررسی می‌کنیم و سپس راهکارهایی را برای کاهش و رفع این ترس، ارائه می‌دهیم.

آیا ترس از دخول نوعی فوبیا است؟

ترس از دخول نوعی فوبیا است که در زبان انگلیسی Coitophobia (کویتوفوبیا) نام دارد. در زمینه رابطه جنسی، انواع فوبیاها وجود دارند که هر یک از آنها، نام خاص خود را دارند. در ادامه انواع فوبیاها را معرفی می‌کنیم:

Nosophobia (نوسوفوبیا): ترس از ابتلا به بیماری در حین رابطه جنسی

Gymnophobia (جیمنوفوبیا): ترس از برهنه شدن یا برهنه دیدن دیگران یا هر دو

Heterophobia (هتروفوبیا): ترس از جنس مخالف

Coitophobia (کویتوفوبیا): ترس از دخول

Haphephobia (هافوبیا): ترس از لمس شدن و لمس کردن دیگران

Tocophobia (توکوفوبیا): ترس از بارداری و زایمان

علائم ترس از دخول

  •     احساس ترس شدید و اضطراب قبل و در هنگام رابطه جنسی
  •     اجتناب از رابطه جنسی و موقعیتی که باعث ترس شدید می‌شود
  •     بالا رفتن ضربان قلب
  •     بالا رفتن آهنگ تنفس
  •     عرق کردن شدید
  •     وحشت‌زدگی یا حمله پانیک
  •     حالت تهوع
  •     سرگیجه یا سبکی سر
  •     احساس ترس و اضطراب شدید حتی در هنگام صحبت کردن درباره رابطه جنسی یا دیدن عکس‌ها و فیلم‌های مرتبط

علل ترس از دخول

علل هیچ کدام از فوبیاها به صورت دقیق مشخص نیست، بلکه چند عامل دست به دست هم می‌دهند و فوبیا را ایجاد می‌کنند. درباره ترس از دخول نیز همین موضوع صدق می‌کند و عوامل احساسی و جسمانی زیادی می‌توانند باعث ایجاد این نوع ترس شوند.

واژینیسموس

زمانی که در هنگام رابطه جنسی و در حین دخول، ناگهان عضلات لگن و واژن خانم طوری منقبض شود که رابطه جنسی بسیار دردناک یا حتی غیرممکن شود، یعنی واژینیسموس رخ داده است. این موضوع می‌تواند باعث ترس و اجتناب از دخول شود.

داشتن سابقه سوءاستفاده جسمی و جنسی

افرادی که قبلا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، مسلما عملکرد جنسی‌شان نیز بعد از آن تغییر می‌کند. ترس از دخول، می‌تواند یکی از پیامدها و آسیب‌های تجاوز باشد چون در حین رابطه، تصاویری از تجاوز در ذهن شخص تداعی می‌شود و به او این حس دست می‌دهد که مثل اینکه دوباره مورد تجاوز قرار گرفته است. به همین دلیل ممکن است از کل رابطه جنسی یا از دخول به شدت بترسد و مضطرب باشد.

کمبود اعتماد به نفس

افرادی که اعتماد به نفس و خودباوری کمتری دارند، از عملکرد جنسی خود مطمئن نیستند و شک دارند. این افراد، بیشتر از سایرین در جین رابطه جنسی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. این افراد افکار منفی مثل «نکنه خوب عمل نکنم»، «نکنه نتونم به همسرم لذت بدم» و… را دارند که مانع از لذت بردن از رابطه جنسی می‌شود. این افراد به دلیل نگرانی‌ها و اضطراب‌شان، مستعد داشتن ترس از دخول هستند. بنابراین یکی از عواملی که می‌تواند این ترس را در خانم ایجاد کند، کمبود اعتماد به نفس و نگرانی درباره عملکرد جنسی خود است.

رابطه جنسی

خود زشت‌‌پنداری

برخی از دختران و زنان، بدن یا چهره خودشان را زیبا نمی‌دانند و مدام گمان می‌کنند که نقصی در آنها است و همین موضوع و افکار منفی، باعث خجالت‌شان می‌شود. خود زشت‌پنداری نیز می‌تواند یکی از دلایل ترس از دخول شود چون شخص دوست ندارد برهنه شود و رابطه داشته باشد، به دلیل اینکه فکر می‌کند زشت است و ممکن است همسرش از او راضی نباشد یا شدیدا انتقاد کند.

عوامل فرهنگی

اگر در یک فرهنگ و جامعه‌ای باشید که درباره رابطه جنسی، بد صحبت می‌کنند و آن را عمل ناشایستی می‌پندارند، یا طوری نشان می‌دهند که انگار در رابطه جنسی مرد بر روی زن تسلط دارد و زورگویی می‌کند، همه این اعتقادات و صحبت‌های اشتباه، باعث ایجاد ترس از دخول در برخی از دختران و زنان می‌شود.

کمبود آگاهی یا عدم داشتن آگاهی درست و معتبر

یکی از دلایل مهم برای این نوع ترس و فوبیا، این است که دختران و زنان، آگاهی کافی و معتبری را از رابطه جنسی، فواید آن، انواع پرده بکارت، میزان درد و خونریزی و… ندارند، به دلیل اینکه جامعه و حتی پدر و مادر، این آگاهی درست را به فرزندان خود و دختران جوان نمی‌دهند. زمانی که دختر بزرگ می‌شود و ازدواج می‌کند، با مشکل مواجه می‌شود چون آگاهی ندارد یا حرف‌هایی را شنیده است که بسیار اغراق‌آمیز و اشتباه بوده است و باعث شده که او این فوبیا و ترس را داشته باشد.

ترس از دخول چه عواقبی را دارد؟

افرادی که ازدواج کردند و این ترس را دارند، به زندگی مشترک و رابطه زناشویی‌شان آسیب می‌زنند و اگر به دنبال درمان و حل این مشکل نروند و به مدت طولانی، رابطه زناشویی را با همسرشان نداشته باشند، مشکلات زیادی از جمله سرد شدن و فاصله گرفتن مرد یا حتی خیانت ممکن است اتفاق بیفتد چون یکی نیازهایی که در زندگی مسترک باید برای زن و مرد تامین شود، نیاز جنسی است. رابطه جنسی، با رابطه عاطفی و زندگی مشترک آمیخته شده است و هر دو بر روی هم تاثیر می‌گذارند. نمی‌توانید انتظار داشته باشید زندگی مشترک عالی داشته باشید، اگر ماه‌ها یا سال‌های زیادی است که رابطه زناشویی نداشتید. بنابراین برای اینکه ازدواج‌تان آسیب نبیند و زمینه خیانت، سرد شدن رابطه و طلاق عاطفی در ازدواج‌تان فراهم نشود، لازم است پیگیر درمان و حل این مشکل باشید. همچنین اگر هنوز مجرد هستید اما با فکر کردن به رابطه جنسی، ترس و اضطراب شدیدی را احساس می‌کنید و فکر می‌کنید که در آینده بعد از ازدواج‌تان دچار مشکل در این زمینه خواهید شد، توصیه می‌کنیم زودتر برای درمان اقدام کنید تا از حالا این مشکل حل شود و بعد از ازدواج، رابطه عاطفی و جنسی خوبی را با همسرتان برقرار کنید و از چیزی نترسید، بلکه لذت ببرید. در ادامه مقاله، روش‌های درمانی را توضیح می‌دهیم.

روش‌های درمانی ترس از دخول

روش درمانی شناختی رفتاری (CBT)

در روش درمانی شناختی رفتاری درمانگر بر روی طرز تفکر و الگوهای فکری درمانجو تمرکز می‌کند و الگوهای فکر و اعتقادات اشتباه را شناسایی کرده و به درمانجو کمک می‌کند تا اصلاح شود. به عنوان مثال اگر درمانجو به اشتباه فکر کند که رابطه جنسی، عملی منفی و آزاردهنده است یا قرار است درد بسیار زیادی را تحمل کند، درمانگر کمک می‌کند تا این افکار را اصلاح کند. همچنین اگر دلیل ترس از دخول، اختلال خود زشت‌پنداری یا سایر فوبیاها باشد، درمانگر کمک می‌کند این موارد درمان شوند تا ترس از دخول درمانجو کاهش یابد و رفع شود. اگر ترس از دخول به دلیل کمبود اعتماد به نفس باشد نیز درمانگر کمک می‌کند تا اعماد به نفس و احساس خودباوری شخص تقویت شود و کمتر دچار استرس و اضطراب شود. اگر شما نیز از دخول یا رابطه جنسی می‌ترسید و این فوبیا را دارید، توصیه می‌کنیم از روانشناسان بالینی همیار عشق کمک بگیرید تا به زندگی مشترک‌تان آسیبی نرسد و شما هم بتوانید مثل سایر زوجین، سکس لذت‌بخشی را تجربه کنید و افکار منفی و مسائل روحی و روانی مثل اضطراب شدید را درمان کنید.

آیا گریه بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟

سکس تراپی

اگر دلیل ترس از دخول واژینیسموس باشد، سکس تراپ به خانم کمک می‌کند تا این مورد درمان شود و زوحین بتوانند به راحتی رابطه زناشویی و دخول داشته باشند. همچنین راه‌ها و روش‌هایی را برای داشتن رابطه جنسی لذت‌بخش و خوب را برای زوجین توضیح می‌دهد و به آنها آگاهی می‌بخشد تا از درد و… نترسند و آرامش داشته باشند.

دارو درمانی

گاهی اگر نیاز باشد، روانشناس درمانجو را به روان‌پزشک ارجاع می‌دهد تا داروهایی برای او تجویز شوند. این داروها، روش غیرمستقیم برای درمان ترس از دخول هستند و حتما باید در کنار روان درمانی مصرف شوند، یعنی دارو به تنهایی نمی‌تواند این فوبیا را درمان کند. برای کسانی که فوبیا دارند، اغلب داروی ضداسترس و اضطراب تجویز می‌شود تا علائم جسمانی این هیجانات منفی کاهش یابند و شخص عملکرد بهتری را در برخورد با موقعیت‌هایی که از آن می‌ترسد، داشته باشد.

راهکارهای عمومی برای کاهش ترس از دخول

توجه داشته باشید که این راهکارها به تنهایی برای درمان این فوبیا کافی نیستند و باید در کنار روان درمانی انجام شوند.

تصوری که از بدن‌تان دارید را اصلاح کنید

بعضی از افراد با وجود اینکه هیچ نقص و مشکل خاصی در بدن‌شان وجود ندارد، اما با این حال از بدن‌شان متنفر هستند و احساس می‌کنند زشت هستند. بررسی کنید که چه نقصی در بدن‌تان وجود دارد که اینقدر اعتماد به نفس شما را پایین آورده است؟ آیا این نقص واقعی است و دیگران هم آن را تایید می‌کنند، یا در تصورات شما است و به دلیل انتظارات بالایی است که از خودتان دارید؟ ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا به تناسب اندام دلخواه‌تان برسید و همچنین از لحاظ روحی و روانی حال‌تان بهتر شود.

درباره رابطه جنسی و چیزی که از آن می‌ترسید، آگاهی کسب کنید

از سایت‌های معتبر، مقالاتی را مطالعه کنید که درباره ترس‌هایتان است تا از واقعی و درست بودن یا نبودن ترس‌هایتان مطمئن شوید. اگر از درد پارگی پرده بکارت می‌ترسید، باید بدانید که درد در هر خانمی یکسان نیست و ممکن است اصلا شما درد نداشته باشید. این موضوع به نوع پرده بکارت‌تان برمی‌گردد. برای اینکه خیال‌تان راحت شود که چقدر درد و خونریزی خواهید داشت، می‌توانید برای معاینه پرده بکارت و تشخیص نوع آن، به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. این معاینه، باید فقط توسط پزشک متخصص انجام شود. درباره رابطه جنسی و دخول، از سکس تراپیست آگاهی و اطلاعات معتبر دریافت کنید تا تصورات اشتباه و چیزهایی که از دوستان تان شنیده‌اید و اشتباه هستند، از ذهن‌تان حذف شوند و اطلاعات درست جای بگیرند.

شوهرم خیلی زود ارضا میشه، چکار کنم؟| دکتر هم مراجعه نمی کند و اصلا شرایط من برایش اهمیت ندارد!

رابطه‌ی سمی

نوع سکس‌تان را مشخص کنید و با همسرتان درباره این موضوع، گفتگو کنید

انواع رابطه جنسی وجود دارد. برخی از افراد رابطه آرامش‌بخش، ساده و رمانتیک را ترجیح می‌دهند و برخی از افراد رابطه خشن را دوست دارند. درباره هر دو نوع آگاهی کسب کنید، تعیین کنید که کدام را بیشتر دوست دارید و کدام به شما لذت می‌بخشند و درباره این موضوع با همسرتان گفتگو کنید و به توافق برسید. در رابطه جنسی هیچ چیزی نباید اجباری باشد، بنابراین گفتگو و توافق دو طرفه بسیار اهمیت دارد چون رضایت دو طرفه در این رابطه، مهم است.

احساسات‌تان را با همسرتان در میان بگذارید

درباره علت و انواع احساساتی که درباره دخول یا رابطه جنسی دارید، و چیزهایی که باعث ترس و اضطراب شما می‌شوند، با همسرتان گفتگو کنید. رفتار و حرف‌های او می‌تواند به شما دلگرمی و جرعت بدهد تا ترس‌تان کاهش پیدا کند.

معاشقه و پیش‌نوازی را طولانی‌تر کنید

معاشقه، بدن زوجین را برای رابطه جنسی آماده می‌کند. هرچقدر پیش‌نوازی و معاشقه طولانی‌تر باشد و شما قبل از دخول تحریک شوید، بیشتر از رابطه لذت خواهید برد و ترس‌تان نیز کاهش پیدا خواهد کرد، اما اگر به صورت مستقیم سراغ دخول بروید یا معاشقه بسیار کوتاهی داشته باشید و در حالتی که هنوز آمادگی‌اش را ندارید، دخول انجام شود، این ترس و اضطراب به سراغ شما می‌آیند.

سخن پایانی

در برخی از زنان جوان و خانم‌هایی که متاهل هستند، ترس از دخول وجود دارد و باعث می‌شود که خانم نتواند حتی بعد از چند ماه یا چند سال بعد از ازدواج، رابطه جنسی کامل را با شوهرش داشته باشد. در این مقاله درباره علل و دلایل ترس از دخول توضیح دادیم و سپس به راهکارهای درمانی تخصصی و عمومی پرداختیم. با توجه به اینکه این ترس و فوبیا، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، لازم است از کمک حرفه‌ای بهره‌مند شوید تا با بررسی و پیدا شدن دلیل این ترس، راهکارهای درمانی مخصوص به شما ارائه شوند. با توجه به اینکه رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی مشترک را تشکیل می‌دهد و بسیار مهم است، لازم است پیگیری کنید و به دنبال راه درمان این ترس باشید تا بتوانید رابطه جنسی لذت‌بخشی را با همسرتان برقرار کنید. توصیه می‌کنیم برای انجام بررسی‌های لازم و درمان ترس از دخول، از روانشناسان بالینی همیار عشق کمک بگیرید. اگر این ترس‌تان به دلیل واژینیسموس یا سایر مشکلات جنسی است، می‌توانید با سکس تراپیست‌های همیار عشق برای حل این مشکلات و بهبود رابطه زناشویی‌تان، در تماس باشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۶۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان