//
کدخبر: ۳۹۴۴۸۳ //

حس بدی از شکست داری؟ ناراحتی؟ افسرده‌ای؟بیا بهت بگم چگونه با شکست کنار بیای!

بسیاری از افراد برای پیشگیری از شکست و عواقب آن از انجام بسیاری از کارها خودداری می کنند تا بعد آن مجبور نشوند احساسات دردناک و آزاردهنده ای را تحمل کنند.

حس بدی از شکست داری؟ ناراحتی؟ افسرده‌ای؟بیا بهت بگم چگونه با شکست کنار بیای!

خواه از ارتقای شغلی در محل کار خود محروم شده‌اید یا صلاحیت شرکت در یک مسابقه ورزشی را نداشتید یا اینکه حتی شکست عشقی خورده اید همه این موارد در شما احساس بدی ایجاد می کند. بسیاری از افراد برای پیشگیری از شکست و عواقب آن از انجام بسیاری از کارها خودداری می کنند تا بعد آن مجبور نشوند احساسات دردناک و آزاردهنده‌ای را تحمل کنند. به گزارش وری ول مایند، دلایل زیادی برای ایجاد احساس شکست وجود دارد. برخی از عواملی که ممکن است در آن نقش داشته باشند عبارتند از:

احساس ناامیدی

اضطراب

افسردگی

احساس درماندگی

فقدان روابط حمایتی

عزت نفس پایین

مقایسه با دیگران

خودپنداره ضعیف

گفتگوی منفی با خود

انتظارات غیرواقعی

در صورت اینکه مدام با خود تکرار می کنید “من یک شکست خورده هستم” مهم است بدانید چه کارهایی را برای حال بهتر خود می توانید انجام دهید. دانستن چگونگی مقابله به روشی سالم با شکست مقداری از ترس حذف می شود و این ممکن است درد را کاهش دهد، بنابراین بهتر از گذشته می توانید به روال عادی زندگی خود برگردید.

احساسات خود را در آغوش بگیرید

شکست با احساسات ناخوشایند مختلفی از جمله خجالت، اضطراب، عصبانیت، غم و شرم و چند مورد دیگر همراه است. بسیاری از افراد برای فرار از احساس ناراحتی عاطفی هر کاری از دستشان برمی آید انجام می دهند.

نتایج یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد پس از شکست نباید احساسات خود را سرکوب کنید بلکه محققان کشف کردند فکر کردن در مورد احساسات به جای خود شکست گزینه بسیار مفیدی است، بنابراین جلو بروید و احساسات خود را در آغوش بگیرید. احساسات خود را بپذیرید و اجازه دهید احساس بدی داشته باشید. هنگام شکست به خود اجازه تجربه احساسات را بدهید.

شکست

تلاش های ناسالم برای کاهش درد را بشناسید

هنگام شکست شاید وسوسه شوید و با خود بگویید: “من به هر حال آن کار را نمی خواستم”، اما به حداقل رساندن درد آن را برطرف نخواهد کرد. با حواس پرتی یا پر کردن خلا شکست با انجام کارهای ناسالمی مانند نوشیدن الکل یا خوردن هله هوله درد شما بهبود نمی یابد بلکه این روش های ناسامل فقط به طور موقتی باعث تسکین درد می شوند.

انجام راه های ناسالم برای مقابله با شکست را قطع یا محدود کنید. روی آوردن به مکانیزم های مقابله ای که بیش از سود به شما آسیب وارد می کند فقط باعث بدتر شدن وضعیت می شود.

مهارت های مقابله‌ای سالم را تمرین کنید

تماس با دوست، تمرین تنفس عمیق، حمام حباب، پیاده روی یا بازی با حیوان خانگی فقط چند نمونه از روش های سالم برای مقابله با درد است. هر مهارت مقابله ای هم برای همه افراد مفید نیست، بنابراین مهم است شما مهارت مفید برای خود را پیدا کنید.

اگر هنگام مواجهه با استرس با عادت های بدی مانند سیگار کشیدن یا خوردن خوراکی های بی ارزش و ناسالم دست و پنجه نرم می کنید فهرستی از مهارت های مقابله ای سالم تهیه و آن را در مکانی جلوی چشمان خود آویزان کنید سپس از این لیست برای یادآوری راهکارهای سالم تر هنگام ایجاد احساس بد استفاده کنید.

اعتقادات غیرمنطقی درباره شکست را اقرار کنید

شاید در دوره ای از زندگی خود باورهای غیرمنطقی درباره شکست داشتید. شاید فکر کنید شکست به معنی اینکه شما کافی نیستید یا اینکه هرگز موفق نمی شوید باشد یا حتی تصور کنید در صورت عدم موفیت هیچ کس شما را دوست نخواهد داشت. این نوع باورهای نادرست مانع انجام کارهایی می شوند که ممکن است در آنها موفق هم نشوید.

برای شناسایی باورهای غیرمنطقی که بر احساسات و رفتار شما تاثیر می گذارد فهرستی تهیه کنید تا در مواقع مورد نیاز به آن مراجعه کنید.

شکست

در مورد شکست افکار واقع بینانه بسازید

یک بررسی روی واکنش ها نسبت به شکست در سال 2016 نشان می دهد “سبک اسنادی مثبت تر” عاملی قوی در چگونگی تاب آوری افراد نسبت به پریشانی عاطفی ناشی از شکست است. به عبارت دیگر دیدن شکست به عنوان یک نتیجه عامل خاص و خارجی است تا چیزی درونی.

هنگام شکست که ناامید به سراغتان آمد و تصمیم گرفتید دیگر آن کار را انجام ندهید دوباره افکار خود را بازسازی کنید و افکار واقع بینانه تری درباره شکست به خود یادآوری کنید:

شکست نشانه این است که من خودم را برای انجام کار سختی به چالش می کشم.

من می توانم شکست را تحمل کنم.

من می توانم از شکست هایم درس بگیرم.

برای جلوگیری از افکار منفی یا تقویت خود برای بازگشت به روال عادی باید یک عبارت یا جمله را تکرار کنید.

سطح مناسبی از مسئولیت را بپذیرید

پذیرش سطح دقیق مسئولیت در برابر شکست خود گزینه مهمی است. بیش از حد خود را مسئول دانستن باعث سرزنش خود می شود. از طرف دیگر، مقصر دانستن افراد دیگر یا شرایط ناگوار نیز شما را از آموختن از عدم موفقیت بازمی دارد. هنگام فکر کردن به شکست به دنبال توضیحات باشید نه بهانه. با شناسایی دلایل عدم موفقیت به خود بگویید دفعه بعد کار را متفاوت تر انجام می دهید.

شکست

درباره شکست های افراد معروف تحقیق کنید

از توماس ادیسون تا والت دیزنی شکست افراد معروف نیز کم نیست. مدتی را صرف تحقیق در مورد شکست های افراد مشهور کنید. به احتمال زیاد خواهید دید آنها نیز در طول مسیر برای رسیدن به هدف خود بارها یک کاری را انجام داده اند شکست خورده اند تا طعم شیرین موفقیت را بچشند.

بسیاری از افراد موفق به طور مرتب شکست می خورند بازیگران برای نقش ها رد می شوند، ورزشکاران از تیم ملی کنار گذاشته می شوند و صاحبان مشاغل برای معاملات شکست می خورند. بخوانید آنها برای بازگشت به زندگی عادی و تحمل شکست چه کارهایی انجام داده اند آنها چه کاری انجام داده اند.

ممکن است با مطالعه زندگی نامه این افراد با آموختن مهارت هایی به خود کمک کنید که می تواند مفید باشد و مشاهده کنید شکست چیزی است که همه با آن سروکار دارند.

از خود بپرسید چه چیزهایی می توانید یاد بگیرید

اگر در یادگیری مشتاق باشید شکست می تواند یک معلم عالی برای شما باشد. اشتباه کردی؟ آیا شما یک سری اشتباه مرتکب شدید؟ به کاری فکر کنید که دفعه بعد می توانید متفاوت انجام دهید سپس اطمینان حاصل خواهید کرد که شکست به یک درس زندگی تبدیل شده است که به شما در آموختن مطلبی کمک می کند. به جای دیدن شکست به عنوان باری سنگین به آن به عنوان قدم موثر به سوی اهداف خود نگاه کنید.

برنامه ای برای حرکت به سمت جلو طراحی کنید

هنگام شناسایی اشتباهات در جایی می توانید از آنها یاد بگیرید و برای حرکت به سمت جلو آماده خواهید بود. به یاد داشته باشید پرداختن به مشکلات یا تکرار اشتباهات باعث می شود شما گیر بیفتید. دیگر به اینکه “من شکست خوردم” بلکه روی ” من دوباره تلاش می کنم” متمرکز شوید. با یادگیری های جدید به این فکر کنید دفعه بعد به طور متفاوتی چه کار خواهید کرد. با ایجاد طرح و برنامه مناسب اطلاعات به دست آمده را کاربردی کنید.

شکست

با ترس از شکست روبرو شوید

اگر بیشتر زندگی خود را صرف اجتناب از شکست کرده اید هنگامی که سرانجام رخ دهد واقعا برایتان ترسناک می شود. با این حال، مواجهه با ترس کلید کاهش ناراحتی است. بیرون رفتن از منطقه امن خود را تمرین کنید. کارهایی انجام دهید که ممکن است شما پس زده شوید یا کارهای جدیدی را که احتمال شکست در آن وجود دارد را امتحان کنید.

با گذشت زمان خواهید فهمید شکست در حدی نیست که تصور می کردید. این به شما کمک می کند یاد بگیرید که با ترس از شکست روبرو شوید به نحوی که بتواند مثمر ثمر باشد و به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کند.

در پایان

برخی اوقات شکست باعث ناتوانی می شود. اگر بعد از شکست احساسات ناخوشانید زندگی شما را مختل می کند از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۴۴۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان