//
کدخبر: ۳۹۰۶۳۷ //

فرسودگی زناشویی چیست و چطور درمان می شود

-اغلب زوجین زندگی مشترک را با عشق شروع می‌کنند و تصور نمی‌کنند ممکن است روزی عشقشان پایان پیدا کند. فرسودگی زناشویی به شکل دلزدگی، خستگی جسمی، عاطفی و روانی خودش را نشان می‌دهد که به خاطر تفاوت زیاد بین انتظارات از زندگی مشترک و واقعیت بروز می‌کند و در صورتی که مورد توجه قرار نگیرد می‌تواند منجر به از هم پاشیدن رابطه شود.

فرسودگی زناشویی چیست و چطور درمان می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

در صورتی که زوجین اهمیتی به رفع نیاز‌های هم نداشته باشند یا نیازهایشان را با هم مطرح نکنند و به راه حلی مثبت برای رفع نیازهایشان دست پیدا نکنند دچار استرس، ناکامی، سرخوردگی، خشم و در نهایت فرسودگی می‌شوند. فرسودگی زناشویی منجر به کاهش علاقه و افزایش رفتار‌های خصمانه می‌شود که نارضایتی زناشویی را به دنبال داشته و بنیاد خانواده را ناپایدار می‌کند. روند فرسودگی زناشویی به صورت تدریجی است و به خاطر انباشته شدن سرخوردگی‌ها و تنش‌های روزمره ایجاد می‌شود. فرسودگی زناشویی می‌تواند در جنبه‌های مختلف جسمی و روحی و عاطفی بروز کنید.

فرسودگی زناشویی از نظر جسمی

زمانی که زوجین متوجه می‌شوند که با وجود تلاشهایشان، رابطه جسمی و جنسی با همسرشان لذت بخش نیست، به مرور زمان احساس ناامیدی و دلزدگی جسمی و جنسی پیدا می‌کنند. صمیمیت جسمی یکی از فاکتور‌های مهم زندگی مشترک است. در آغوش گرفتن، نوازش و بوسه می‌تواند صمیمیت جسمی در زوجین را تقویت کند، ولی در ازدواجی که دو نفر دچار فرسودگی جسمی شده‌اند، هیچ صمیمیت جسمی بینشان برقرار نیست و همین مسئله باعث کاهش بیشتر صمیمیت بین آن‌ها می‌شود.

فرسودگی زناشویی از نظر عاطفی

زمانی که یکی از زوجین به اندازه طرف مقابل برای رابطه ارزشی قائل نیست و مهمترین نیاز‌های عاطفی‌اش را ندیده می‌گیرد، رضایت و صمیمیت عاطفی در ازدواج کمتر می‌شود و دیگر زوجین از بودن کنار هم لذت نمی‌برند.

برای این که یک رابطه دارای صمیمیت عاطفی مناسب باشد، دو طرف باید به یک اندازه برای رابطه تلاش کند و ارزش قائل باشند و به فکر رفع نیاز‌های یکدیگر باشند. اگر یکی از طرفین تلاش بیشتری نشان دهد و طرف مقابل هیچ تلاشی نکند، به مرور زمان تلاش‌های یک‌طرفه و بی‌جواب او منجر به فرسودگی خواهد شد. غافل شدن از تلاش، درک و توجه به نیاز‌های عاطفی شریک زندگی منجر به فرسودگی عاطفی خواهد شد.

فرسودگی زناشویی از نظر روانشناختی

با وجودی که فرسودگی روانشناختی و ذهنی به مرور زمان ایجاد می‌شود، ولی زوجین به یک‌باره احساس می‌کنند دیگر از نظر ذهنی میلی به هم ندارند. زمانی که ناراحتی‌ها و ناکامی‌ها در یک رابطه زیاد می‌شود و به جای این که مطرح شود، سرکوب می‌شود و حل نشده باقی می‌ماند، به مرور زمان روی هم جمع شده و باعث بیشتر شدن افکار منفی و خستگی ذهنی می‌شوند. برای پیشگیری از بروز فرسودگی روانشناختی، زوجین باید مهارت گفتگو را بیاموزند و درباره مشکلاتشان صحبت کنند و آن‌ها را حل کنند. گفتگو باعث می‌شود که زوجین اطلاعات لازم را بدست بیاورند و بتوانند مشکل ایجاد شده بینشان را رفع کنند.

علایم فرسودگی زناشویی

فرسودگی ازدواج با احساس استرس و بی‌رمقی شدید همراه است و می‌تواند باعث کاهش انرژی جسمی و روحی، خستگی و ضعف فیزیکی و احساسی، بدبینی و ضعف روابط، دور شدن و فاصله گرفتن از شریک زندگی، احساس ناکارآمدی، عدم بدست آوردن موفقیت شخصی و کاری شود.

فرسودگی ازدواج به تدریج در ما ایجاد می‌شود و مانند یک بیماری خاموش، ریشه‌های رابطه یا می‌خشکاند، به همین دلیل تشخیص فرسودگی ازدواج کاری سخت و پیچیده است.

با وجودی که فرسودگی ازدواج بی‌صدا عمل می‌کند، ولی ذهن و جسم شما علایم هشدار دهنده‌ای از خطر را گوشزد می‌کنند، علایم فرسودگی زناشویی عبارتند از:

• خستگی زیاد و احساس کمبود انرژی در اغلب روز‌ها که منجر به بی‌انگیزگی می‌شود.

• ممکن است دچار کم‌خوابی یا پرخوابی شوید، ولی در مراحل بعدی حتی با وجود خستگی زیاد نتوانید به درستی بخوابید.

• کمبود تمرکز و فراموشی و انجام ندادن به موقع کار‌ها

• علایم جسمی مثل درد ناحیه سینه، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، سرگیجه، سردرد، ضعف و مشکلات گوارشی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۰۶۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان