//
کدخبر: ۳۸۷۳۰۰ //
تمیز کردن سینک ظرفشویی

ترفندهای خانگی و ارزان برای برق انداختن سینک های ظرفشویی!

تمیز کردن سینک ظرفشویی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورتی که به درستی تمیز نشود، علاوه بر ظاهری نامناسب باعث تجمع باکتری و میکروب و در نتیجه ایجاد بیماری می شود.

ترفندهای خانگی و ارزان برای برق انداختن سینک های ظرفشویی!
به گزارش فرتاک نیوز،

معمولا سینک استیل ظرفشویی، رنگ نقره‌ای دارد و به خاطر همین رنگ، بسیاری تصور می‌کنند که سینک ظرفشویی‌شان نیازی به شستشو و تمیز کردن ندارد و سینک استیل ظرفشویی به دلیل ارتباط با آب و مواد شوینده همیشه تمیز است. با این حال بهتر است بدانید که باکتری و ویروس‌ها روی سطح استیل و فلزی طول عمر بیشتری دارند و رطوبت سینک به رشد باکتری نیز کمک می‌کند.

میوه و سبزیجات با تمام آلودگی‌ها در سینک ظرفشویی شسته می‌شوند و ظرف‌ها داخل سینک تمیز می‌گردند. در صورتی که در تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل غافل شوید، ممکن است باکتری‌ها وارد میوه و سبزیجات یا غذاها شوند. در این صورت شستن سینک ظرفشویی به دلیل افزایش سلامت و بهبود سبک زندگی سالم اهمیت بسیاری دارد.

تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی با روش های ساده خانگی امکان پذیر است. با تمیز نگه داشتن سینک همچنین یاعث رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه می شوید.

روش های تمیز کردن سینک ظرفشویی

از آب داغ و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن استفاده کنید

 از ساده‌ترین روش‌های پاک کردن سینک ظرفشویی استیل، استفاده از مایع ظرفشویی و آب داغ است. مایع ظرفشویی قدرت پاک‌کنندگی چربی و جرم بالایی دارد. از این رو مقداری مایع ظرفشویی روی یک دستمال نخی یا اسفنج بریزید و تمام ظرفشویی را تمیز کنید.

بسیاری از افراد در تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل از سیم ظرفشویی یا اسکاچ استفاده می‌کنند. در واقع سیم ظرفشویی باعث خراشیده شدن سینک استیل می‌شود و درنتیجه تجمع باکتری‌های در خراش‌های سینک افزایش می‌یابد.

در پایان آب داغ روی سینک بریزید و ترکیب مایع ظرفشویی را کاملا پاک کنید. آب داغ خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد که خود نیز می‌توانند تا حدودی جرم روی سینک ظرفشویی استیل را از بین ببرد که این روش بسیار آسان است.

استفاده از مسواک برای تمیز کردن سینک آشپزخانه

مسواک کردن با یک مسواک قدیمی ارزشش را دارد. هیچ چیزی مثل مسواک نمی تواند شیر ظرفشویی شما را کاملاً تمیز کند. از آن ها برای دسترسی پیدا کردن به کوچک ترین شکاف ها و لبه ها در اطراف سینک و شیر استفاده کنید. آن ها دوده، لکه های آهک و هر کثیفی دیگری را که ممکن است در سینک پنهان شده باشند را پاک می کنند و از بین می برند.

آرد ظرفشویی استیل را درخشان می‌کند

یکی از روش‌های ساده درخشان کردن سینک ظرفشویی استیل، استفاده از آرد است. از این جهت ابتدا سینک استیل ظرفشویی را با یک حوله، کاملا خشک کنید تا اثری از لکه آب باقی نماند. در صورتی که لکه آب داخل سینک باشد، آرد تبدیل به خمیر می‌شود و تاثیری در درخشان کردن سینک استیل ندارد.

مقداری آرد روی سینک بریزید و کمی صبر کنید. آرد نه تنها باعث درخشان شدن سینک استیل می‌شود، بلکه هر گونه لکه را از روی سینک پاک می‌کند و سینک ظرفشویی همچون روز اول درخشان می‌شود. سپس با یک دستمال تمیز آرد را از سینک پاک کنید و در نهایت سینک ظرفشویی را با آب داغ بشویید تا شاهد درخشش آن شوید.

از بین بردن لکه های آهک با لیمو

زمانی که به لکه های آهکی متراکم نزدیک می شوید، به خصوص در اطراف شیر آشپزخانه، ممکن است برخی مواد شوینده کافی نباشد. به نظر خیلی به تلاش نیاز دارد، درست است؟

اما با لیمو به راحتی میسر خواهد شد. ویژگی های اسیدی لیمو آن را پاک کننده خوب و طبیعی برای لکه های آهک می سازد.

یک عدد لیمو را نصف کنید، آن را روی شیر بکشید و این کار را در قسمت هایی که آهک رسوب کرده است، چندین بار بیشتر تکرار کنید و محکم تر بکشید، بگذارید دو ساعت بماند.

آبکشی کنید و در نهایت حتما خشک کنید. شما شگفت زده خواهید شد از اینکه این راه حل طبیعی چقدر می تواند قدرتمند و فوق العاده باشد.

از یک پارچه میکروفایبری برای درخشش وتمیز کردن سینک آشپزخانه استفاده کنید

اگر می خواهید یک تکه نهایی را به آشپزخانه کاملاً تمیز خود اضافه کنید، یک پارچه میکروفایبر بهترین دوست شما خواهد بود. این بافت منحصر به فرد وقتی به سطوح براق می رسد، بی نظیر است. از پارچه میکروفایبری تمیز و خشک در حرکات دایره ای کوچک استفاده کنید، تا آشپزخانه شما بعد از تمیز کردنتان برق بزند.

سینک خود را پس از هر استفاده پاک و خشک کنید

بهترین ترفند تمیز کردن آشپزخانه، ساده ترین و بدیهی ترین چیز است – هرگز اجازه ندهید در وهله اول خیلی بد و کثیف شود که بخواهید به از بین بردن لکه های خیلی سخت و عمیق فکر کنید.

از برس آشپزخانه و اسفنج برای تمیز کردن سریع، اما کامل سینک بعد از هر بار، استفاده کنید، که واقعاً به جلوگیری از انباشته شدن آهک و دوده گیری کمک خواهد کرد.

از سفید کننده و جرمگیر برای تمیز کردن سینک آشپزخانه استفاده نکنید

زیرا پس از خشک شدن، لکه های تیره ایجاد می شود و سینک را کدر و مات می کند، این لکه های تیره براحتی از بین نمیروند و حتی ممکن است برای همیشه باقی بمانند.

ظرفشویی را ضدعفونی کنید

با وجود افزایش بیماری‌های عفونی و ویروسی در این سال‌ها، توصیه می‌کنیم به منظور رعایت بیشتر بهداشت و حفظ سلامت خود و خانواده‌تان، پس از استفاده از سینک ظرفشویی و شستن میوه و سبزیجات، آن را با الکل یا ژل مخصوص، ضدعفونی کنید. اسپری الکل کمک بسزایی در از بین بردن باکتری و ویروس‌ها دارد.

اجازه ندهید که محصولات تمیز کننده روی سطح سینک بمانند

هر کدام از تمیز کننده های آشپزخانه را که ترجیح می دهید از آن استفاده کنید، اسپری کنید، سپس بگذارید تا حداقل 2 دقیقه بمانند، اما بیشتر ماندن آن ها بیشتر باعث لک خواهد شد و کار شما را سخت تر می کند.

استفاده از ترکیب جوش‌شیرین ، سرکه ، پوست لیمو یا پرتغال و روغن زیتون

ابتدا سینک را آبکشی و آن را از ذرات آلودگی و پسماند غذا پاک کنید. جوش‌شیرین را، در حالی که سینک کمی نم‌دار است، روی سطح آن پخش کنید و اسفنج نرم را با حرکات دایره‌وار روی سینک بکشید. بعد از آن نوبت به اضافه‌کردن سرکه می‌رسد. سرکه را اضافه کنید و دوباره با حرکات دایره‌وار اسفنج سینک را تمیز کنید.

سرکه نقش مؤثری در ازبین‌بردن لکه‌های قدیمی آب دارد. بعد از این مرحله سینک را با آب خالی آبکشی و تمیز کنید. سپس پوست لیمو یا پرتغال را بردارید و آن را روی سطح سینک استیل بکشید. با این کار می‌توانید بوی مطبوعی به آن بدهید. در پایان هم دستمال تمیزی را به اندکی روغن زیتون آغشته کنید و آن را روی سطح سینک بکشید.

با استفاده از این روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل، سینک آشپزخانه شما تا هفته‌ها تمیز و درخشان باقی خواهد ماند.

برای تمیز کردن سینک آشپزخانه از سرکه سفید استفاده کنید

اگر روی سینکتان لکه و رسوب وجود دارد، یک پارچه تمیز را در سرکه سفید بخیسانید، روی سینک بکشید تا کاملا تمیز شود و لکه ها از بین بروند.همچنین میتوانید نمک و جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و سینک را با این ترکیب شستشو دهید، تا لکه ها از بین بروند.

شیر آلات با مایع کفی به آسانی تمیز می شود، در صورت باقی ماندن رد انگشت یا لکه های آب، از پارچه آغشته به سرکه سفید استفاده کنید. سرکه علاوه بر تمیزکاری، ضدعفونی کننده هم می باشد.

شستن مبل با سرکه نیز از کاربرد های سرکه سفید می باشد.

طرز تهیه پودر تمیز کننده عالی برای تمیز کردن سینک آشپزخانه

بخش بعدی در این قسمت معرفی روشی برای ساخت تمیزکننده سینک با مواد طبیعی و بدون عوارض برای سلامتی است .

مواد لازم:

1/2 فنجان جوش شیرین

1/2 فنجان بوراکس

1/2 فنجان نمک دریایی

15 قطره روغن گیاهی گریپ فروت (یا روغن گیاهی انتخابی شما، مانند لیمو یا درخت چای)

1 عدد سرپوش با سوراخ، مانند:یک شیشه ماسون، یا یک شیشه پنیر پارمزان.

تنها زمانی که به پودر نیاز است از این در استفاده کنید. تمام عناصر فوق را با یکدیگر ترکیب کنید و درون ظرف بریزید و اسپری کنید، مابقی آن را می توانید درون ظرف در دارتان نگهداری کنید و دفعه بعد مجددا استفاده نمایید. اینکونه ترکیب شما آماده خواهد بود و می توانید سینک ظرفشوییتان را به راحتی تمیز کنید و شاهد براق شدن آن باشید.

برق انداختن و تمیز کردن سینک‌ ظرفشویی چینی

سطح سینک را با یک صابون ملایم و آب گرم بشویید. این مرحله آماده سازی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی شما است.

سرکه به عنوان ماده ضدعفونی کننده و سفید کننده قوی جایگزین مناسبی برای شوینده های مضر کار می کند، گرچه باکتری های کمتری را نسبت به شوینده ها از سطح جدا می کند.

پراکسید هیدروژن را روی سینک چینی اسپری کنید. کاملا سطح را پوشش دهید و از ۱۵ دقیقه تا چند ساعت صبر کنید. پراکسید هیدروژن دارای خواص سفید کننده بدون بو و سوزش چشم است.

سپس با استفاده از آب گرم بشویید. با این کار برخی از لکه ها از روی سطح چینی لایه برداری می شوند.

جوش شیرین را به صورت خالص روی سطح سینک بپاشید. با کمک یک اسفنج مرطوب و کمی روغن گریس سطح را بمالید. پودر جوش شیرین باید کمی کف کند، و اسفنج را روی لکه و تمامس سطوح بسابید. اکنون کل ظرفشویی را می توانید بشویید.

مجددا از مسواک استفاده کنید تا به وسیله آن ترک های کوچک و لکه های عمیق را از بین ببرید.

برای از بین بردن از لکه های باقی مانده از آب لیمو و نمک استفاده کنید. توده های نمک خالص را بر روی هر لکه باقی مانده بمالید. هر توده نمکی را با آب نیمی از لیمو (آبلیمو تازه) بپوشانید. اجازه دهید این مخلوط برای حدود ۵ دقیقه بماند، و سپس با یک قطعه تمیز از پارچه یا اسفنجی آن را بردارید.

راهکار تمیز کردن سینک ظرفشویی گرانیتی

از یک پد خالص مناسب برای تمیز کردن سینک ظرفشویی گرانیت استفاده کنید.

مخلوطی از آب گرم با ۲-۳ قطره مایع ظرفشویی یا مخلوطی از آب گرم با چند قطره سرکه درست کنید. پد یا اسفنج مخصوص را در مخلوط خیس کنید.

با استفاده از اسفنج مخلوط را روی سنگ گرانیت اعمال کنید و لکه ها را با دقت تمیز کنید.

سینک را با آب بشویید و با یک حوله نرم و میکرو فایبر خشک کنید.

سینک آلومینیومی

این مدل سینک ها از جنس آلومینیوم می باشد و مانند دیگر سینک ها نیاز به تمیز کردن روزانه دارد.

سینک مسی

این مدل سینک ها به صورت طبیعی ضد میکروب هستند و PH آنها خنثی می باشد. این مدل سینک ها با استفاده از صابون و مایع ظرفشویی و یک دستمال به راحتی تمیز می شوند و هیچ لکه ای بر روی آن ها باقی نخواهد ماند. مس در برابر اسید ها ممکن است آسیب ببیند. به همین دلیل هنگام برخورد با مواد و غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، حتما آن را با آب زیاد شستشو دهید. همچنین از آمونیاک، لیمو و دیگر پاک کننده های سخت برای شستن این مدل سینک ها استفاده نکنید.

محلول خوشبو کننده سینک خانگی

مواد موردنیاز:

نصف فنجان جوش‌شیرین؛

نصف فنجان بوره (بوراکس)؛

نصف فنجان نمک؛

پانزده قطره روغن گریپ فروت.

جوش‌شیرین، نمک و بوره را در ظرفی بریزید و خوب باهم مخلوط کنید. اگر بخواهید بوی ترکیب بهتر شود، می‌توانید روغن گریپ‌فروت را به آن اضافه کنید. شیر آب را باز کنید و اجازه دهید سینک ظرفشویی کمی خیس شود. سپس ترکیب را روی قسمت‌های مختلف سینک بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی آنها بماند. بعد از آنکه ترکیب آلودگی‌هایی مثل چربی و پسماند غذا را جذب خود کرد، شروع به پاک‌کردن آن و تمیزکردن سینک کنید. سپس سینک را بشویید و درنهایت، آن را با دستمالی تمیز، خوب خشک کنید.

با انجام موارد زیر از بروز جرم در سینک ظرفشویی جلوگیری کنید

اجازه ندهید صابون, اسفنج, حوله و یا پارچه های کهنه روی سطح ظرف شویی خشک شود. آن ها می توانند در زیر سطحشان باکتری ها و یا سایر اقلام های ناخواسته ای را داشته باشد.

به طور منظم آبکشی کنید تا آن ها را بیشتر از تاثیر درخشش طبیعی ضد زنگشان حفظ کنید.

هیچ پد پشمی استیلی نباید روی استیل ضد زنگ استفاده شود. ذرات آهن باقی مانده می توانند منجر به خوردگی و زنگ زدگی شوند.

برای ظرف های سخت و تمیز کاری، یک پد تمیز کننده را امتحان کنید و زمانی که کارنیاز به تلاش اضافی دارد، دوباره در جهت دانه دارش حرکت کنید.

ازگذاشتن وسایل آشپزخانه فولادی و چدن در سینک خود برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید.

آهن علاوه بر رطوبت در بالای استیل ممکن است که منجر به زنگ زدگی و رنگ شدن پوسته اش شود.

اسکاچ های لاستیکی، اسفنج های مرطوب و پد های تمیز کردن بدون هیچ مانع طولانی در سینک شما می توانند کار کنند. از آنجایی که آنها آب را در خود نگهمی دارند، می توانند منجر به تغییر رنگ شوند.

برای اینکه سینک را زیبا نگاه دارید, هر بار که از آن استفاده می کنید کارتان را تمیز و سریع انجام دهید.

پاک سازی باقیمانده پسماندها قبل از خشک شدن و اجازه ندادن به مایعات برای مدت طولانی مهم است.

هنگام کار با تمیز کننده ها از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید تا از دستان خود محافظت کنید.

هیچ وقت تمیز کننده ها را با هم مخلوط نکنید، برخی از محصولات واکنش می دهند و گازهای خطرناکی را ایجاد می کنند.

از آنجا که اکثر صابون ها و مواد شوینده حاوی کلرید هستند، پس از اتمام تمیز کاری، بلافاصله سطح را برای جلوگیری از خوردگی بشویید.

شستن با آب داغ، فولاد ضد زنگ را براق و عاری از میکروب و آماده برای استفاده بعدی می سازد.

از استفاده از برس های کربنی معمولی یا پشمی فولادی باید اجتناب شود.

در نهایت, توصیه می شود که سطح را کاملاً با حوله خشک پاک کنید، تا آب تبخیر نشود و لک آب برجا نماند.

هنگام پاک کردن سطح از پارچه های چرب استفاده نکنید.

به طور مرتب سینک خود را خشک کنید ،تا از باقی ماندن لک های آب و زنگ آب جلوگیری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۷۳۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان