//
کدخبر: ۳۸۲۸۴۵ //

از مراحل دفاع از پایان نامه چی می‌دانید؟

کتاب "دفاع از پایان نامه و رساله؛ مقدمات، اصول و قواعد" به قلم یحیی کاردگر و محمد فولادی منتشر شد .

از مراحل دفاع از پایان نامه چی می‌دانید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

تحصیلات تکمیلی همواره با نگارش پایان‌نامه، رساله و مقالات علمی همراه است که نقش اساسی را در طی کردن مراحل بالاتر علمی برای افراد ایفا می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری، انتخاب موضوع، جمع‌آوری مطالب، جمع‌بندی و نگارش پایان‌نامه یا رساله دکتری است. اهمیت پایان‌نامه و رساله آنجایی مشخص می‌شود که این دو به عنوان ویترین دوران تحصیل دانشجو برشمرده می‌شوند و هرچقدر که نگارش آن به شکل علمی‌تر صورت بگیرد و از منابع معتبر استفاده شود، می‌توان مقالات بیشتر و معتبرتری از آن استخراج کرد و قطعا در ادامه تحصیل و طی کردن مدارج بالاتر علمی، موثر خواهد بود.

اگرچه نگارش پایان‌نامه، بخش مهمی از این فرایند است اما ارائه مناسبی که بتواند تمامی زوایایی این کار علمی را بیان کند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هرچقدر بار علمی پایان‌نامه یا رساله بالا باشد اما به درستی معرفی نشود، ارزش این کار علمی و تلاش‌های چندین ماهه پژوهشگر زیر سوال می‌رود. از این رو، آشنایی با روش‌های درست دفاع از آن، از ضرویات برای هر پژوهشگری است.

محورهای اصلی کتاب "دفاع از پایان نامه و رساله؛ مقدمات، اصول و قواعد" در چهار مرحله و گام به گام از آغازین مراحل و امور مرتبط، تا مراحل پایانی و فارغ‌التحصیلی، راهنمای دانشجوبان و دانش‌پژوهان خواهد بود.

کتاب حاضر به طور کلی شامل چهار محور است؛ "از آغاز پژوهش تا تدوین نهایی"، که در آن شیوه انتخاب موضوع، ویژگی‌های یک موضوع علمی و کارآمد و شیوه طرح آن، چگونگی تنظیم و تدوین طرحنامه، که شامل قسمت‌های مختلف از جمله بیان مسئله، پرسش‌ها، فرضیات، پیشینه می‌شود، بیان شده است.

در ادامه کتاب، مطالبی در رابطه با شروع نگارش پایان‌نامه پس از تصویب موضوع و چگونگی تنظیم و تدوین، فصل‌بندی، شرایط نگارش متن، استحکام و متن، ارائه می‌شود. در بخش‌های بعدی کتاب، مقدمات جلسه دفاع اعم از شرایط اداری و غیره، وظایف دانشجو در جلسه دفاع، معیارها و میزان ارزشیابی و داوری استادان داور و ناظر شکلی و نقش استادان مشاور و راهنما کاملا توضیح داده می‌شود.

معیارهای داوری و ارزشیابی جلسه دفاع و عناصر موثر در ارزیابی پایان‌نامه و رساله، از دانشگاه‌های مختلف در تهران، قم و سایر دانشگاه‌ها و نیز برخی مراکز حوزوی و مؤسسات پژوهشی نیز در این کتاب ذکر شده است تا مجال مقایسه برای دانشجویان، استادان و پژوهندگان، مهیا شود.

متن کتاب به شکل آموزش محور تدوین شده است که استادان می‌توانند از آن به عنوان منبع آموزشی، استفاده کنند.

کتاب "دفاع از پایان نامه و رساله؛ مقدمات، اصول و قواعد" به قلم یحیی کاردگر و محمد فولادی در ۱۶۷ صفحه و به قیمت ۱۵۰ هزار تومان توسط انتشارات بوستان کتاب در ۵۰۰ نسخه منتشر شده‌ است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۸۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان