//
کدخبر: ۳۷۸۷۰۲ //
در هفتمین نشست نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در اغتشاشات اخیر مطرح شد؛

صحبت‌های جوانان معترض را بشنوید تا این قضایا دوباره تکرار نشود/ فعال رسانه‌ای باید فارغ از هر نوع کنشگری سیاسی باشد

هفتمین ویژه برنامه گفتگو با موضوع نقش رسانه‌ها داخلی و خارجی و فضای مجازی در اغتشاشات اخیر با حضور دو فعال رسانه‌ای در کرمانشاه برگزار شد.

صحبت‌های جوانان معترض را بشنوید تا این قضایا دوباره تکرار نشود/ فعال رسانه‌ای باید فارغ از هر نوع کنشگری سیاسی باشد
به گزارش فرتاک نیوز،

هفتمین ویژه برنامه گفتگو با موضوع نقش رسانه‌های داخلی وخارجی و فضای مجازی در اغتشاشات اخیر با حضور سید رامین موذنی و رسول صفری پیش از ظهر امروز(۲۶ آذرماه) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزار شد.

سید رامین موذنی در ابتدای این نشست اظهار کرد: دنیای امروز دنیایی کاملاً رسانه‌ای است و رسانه توانسته در زندگی همه ما  نفوذ کند و بدون آن دچار مشکل  خواهیم شد.

موذنی

مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی صدای زاگرس افزود: رسانه وسیله‌ای است که فرستنده به کمک آن پیام را به گیرنده انتقال می‌دهد و در این میان زمان نیز دارای اهمیت است.

وی دو مقوله مهم زمانی را رسانه و ورزش دانست و گفت: اغتشاشات اخیر نتیجه دیر اقدام کردن رسانه است.

موذنی خاطر نشان کرد: هر جامعه‌ای برای توسعه نیازمند انتقاد است که بتواند از طریق آن ضعف‌های موجود را برطرف نماید.

مدیر مسئول پایگاه خبری صدای زاگرس با اشاره به اینک فیلترینگ کار درستی نیست گفت: زمان ورود فضای مجازی به کشور زیرساخت‌ استفاده از آن مهیا نبود و چشم‌انداز نحوه برخورد با تهاجم فرهنگی دشمن در آن برنامه‌ریزی نشده بود در اتفاقات اخیر تنها راهکار فیلترینگ بود که دولت مجبور به انجام آن شد.

وی در ادامه یکی از  دلایل حضور نوجوانان در اغتشاشات اخیر را استفاده از گوشی همراه در زمان کرونا و ورود به فضای مجازی دانست و بیان داشت:استفاده از رسانه مانند رژیم غذایی است و اگر از سلامت آن آگاه نباشیم نباید استفاده کنیم، واقعیت‌ها را بیان کنید و مسئولین ناکارآمد را به چالش بکشید ولی دامن زدن به مسائل و مشکلات گره‌گشا نیست.

این فعال سیاسی اجتماعی در گوشه دیگری از سخنانش یادآور شد: مسئولین‌ کشور باید به فکر اتفاقات آینده باشند،صحبت‌های جوانان معترض را بشنوند تا این قضایا دوباره تکرار نشود.

در ادامه این نشست رسول صفری یکی از دلایل ایجاد اعتراضات اخیر را شرایط اقتصادی عنوان کرد و گفت: این روند در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده بود و به دلیل شنیده نشدن صدای اعتراض مردم از دولتمردان فارغ از اصولگرا و اصلاح طلب این نارضایتی‌های اجتماعی به اعتراض و اغتشاش کشیده شد و در ادامه اگر پیگیری نشود نیز به خشونت افسار گریخته تبدیل خواهد شد.

صفری

عضو هیات تحریریه روزنامه نقدحال افزود: تمامی معترضین اغتشاشگر نیستند که اگر چنین بود نه حکومت ایران اسلامی بلکه دیگر حکومت‌ها هم نمی‌توانستند آن را کنترل نمایند. اینکه همه را اغتشاشگر بدانیم ظلم به جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر راه اغتشاشگران را از معترضین جدا نکنیم جامعه رنگ خوبی به خودش نخواهد دید.

صفری گفت: فضای مجازی دنیای موازی دیگری است که امروزه در زندگی همه ما احساس می‌شود و در این میان جامعه‌ای شکل گرفته که با تعریف‌های اجتماعی ما مسیرش جداست و ورود قوی می‌تواند چاره‌ساز باشد نه فیلترینگ و اگر نتوانیم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم دنیا را باخته‌ایم.

این فعال رسانه‌ای واقعیت و حقیقت را دو مولفه رسانه برشمرد و بیان داشت: سالهاست در رسانه‌های ما واقعیت جای خود را به حقیقت داده است و مجبوریم همه چیز را سفید ببینیم اما در واقعیت خاکستری، سیاه و سفید است، البته گاهی هم سانسور است و خودسانسوری.

صفری یکی از دلایل قدرتمند نبودن فضای  رسانه‌ای را غلو واقعیت در رسانه‌های دولتی و تغییر واقعیت در رسانه‌های آزاد عنوان کرد و افزود:‌ این عوامل باعث کاسته شدن جایگاه رسانه‌ها، روی آوردن عموم به شبکه‌های رسانه‌ای معاند و سلب اعتماد عمومی شده و اینچنین است که رسانه‌های ما فضای قدرتمندی ندارند.

عضو هیات تحریریه روزنامه نقدحال اضافه کرد: فعال رسانه‌ای باید فارغ از هر نوع کنشگری سیاسی باشد، اگر امروز در مقابل رسانه‌های خارجی باخته‌ایم دلیل ضعف ساختار است رسانه‌‌ها با کنشگری سیاسی، خواهی نخواهی به سمت اصلاح طلبی و اصولگرایی می‌روند، دستاوردهای گروه دیگر را نمی‌بینند، دچار سیاست‌زدگی می‌شوند و آرام آرام جایگاه خود را از دست می‌دهند که در رسانه‌های ما قابل مشاهده است و باعث شده مردم از آن سلب اعتماد کنند.آنگونه که در جریانات اخیر هرچه رسانه‌های خارجی دروغ گفتند و رسانه‌های‌ملی سعی کردن واقعیت را مشخص کنند، خبر رسانه‌های خارجی غالب و نفوذ کلام آنها از رسانه ملی بیشتر بود.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۸۷۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان