//
کدخبر: ۳۶۶۴۸۱ //

آخرین تحولات اوکراین | حمله روسیه ۳۲۶ میلیارد دلار به اوکراین خسارت وارد کرد

سفیر روسیه در واشنگتن معتقد است: حمایت آمریکا از مقامات کی‌یف ریشه در مسائل ژئوپلیتیکی داشته و با هدف بازدارندگی و تضعیف روسیه و تخریب روابط مسکو با کشورهای اروپایی انجام می‌شود و تا چندین سال دیگر نیز تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین ادامه خواهد داشت.

آخرین تحولات اوکراین | حمله روسیه ۳۲۶ میلیارد دلار به اوکراین خسارت وارد کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

حمله نظامی روسیه به اوکراین که در تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه) آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، خسارات بسیار زیادی به این کشور وارد کرده است. "دنیس اشمیگال"، نخست وزیر اوکراین، این خسارات را 326 میلیارد دلار ارزیابی کرد.

اشمیگال در نشست شورای اتحادیه اروپا و اوکراین در بروکسل اعلام کرد که دولت اوکراین با کمک کارشناسان بانک جهانی، خسارات وارده به این کشور در نتیجه تجاوز نظامی روسیه را 326 میلیارد دلار برآورد می‌کند.به گفته وی، 105 میلیارد دلار برای بازسازی تأسیسات و زیرساختارهای تخریب شده این کشور باید هزینه شود.

سرگئی مارچینکو، وزیر دارایی اوکراین در اواسط ماه آوریل، در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته بود که خسارت وارده به زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی این کشور از زمان آغاز جنگ، بالغ بر 270 میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که طبق اطلاعات دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا کشورهای عضو این اتحادیه از آغاز حمله نظامی روسیه تاکنون، بیش از 8.9 میلیارد یورو کمک مالی به دولت اوکراین اختصاص داده است.  حمایت مالی دولت ایالات متحده از کی‌یف نیز از ماه فوریه تاکنون به 8.5 میلیارد دلار رسیده است.

طبق اطلاعات آژانس خبری بلومبرگ،  آلمان قصد دارد میزبان کنفرانسی بین المللی به منظور بحث در خصوص سازماندهی مالی برای بازسازی اوکراین پس از  پایان جنگ در این کشور باشد. در جریان این رویداد، اولاف شولز، صدر اعظم آلمان به همراه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، قصد دارند طرحی را برای بازسازی زیرساختارهای حیاتی در اوکراین ارائه کنند. این کنفرانس در حال حاضر برای اواخر ماه اکتبر در برلین برنامه ریزی شده، ولی ممکن است تاریخ این رویداد تغییر کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و نود و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

پوتین عازم منطقه ولادی واستوک روسیه شد

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اواخر شب گذشته وارد منطقه ولادی واستوک شد و در آنجا دو روز کاری را سپری خواهد کرد.

طبق این اطلاعات، رئیس جمهوری روسیه امروز، سه شنبه، از مرحله فعال رزمایش نظامی - راهبردی "وستوک-2022 " بازدید کرده و سپس در هفتمین مجمع اقتصادی شرق که در حال برگزاری است، شرکت خواهد کرد.ولادیمیر پوتین همچنین در حاشیه این مجمع قرار است با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز دیدار کند.

هفتمین مجمع اقتصادی شرق از 5 تا 8 سپتامبر (14 الی 17 شهریور ماه) در منطقه ولادی وستوک روسیه برگزار شده است که نمایندگان 40 کشور جهان در این رویداد شرکت دارند.

بایدن  معرفی روسیه به عنوان " کشور حامی تروریسم" را منتفی دانست

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا معتقد نیست که روسیه باید در فهرست وزارت امور خارجه ایالات متحده از کشورهای حامی تروریسم قرار گیرد.  رئیس کاخ سفید بامداد امروز در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره این موضوع با قاطعیت گفت: خیر.

پیش از این، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، ابراز اطمینان داده بود که اگر روسیه به عنوان "کشور حامی تروریسم" معرفی شود، ایالات متحده باید منتظر پاسخ سخت مسکو باشد. البته وی در عین حال تاکید کرد که حتی با اجرای چنین ابتکاری از سوی طرف آمریکایی، روابط دیپلماتیک مسکو و واشنگتن قطع نخواهد شد.

پیش از این، پاول کلیمکین، وزیر امور خارجه سابق اوکراین گفته بود که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی ممکن است روسیه را "کشوری حامی تروریسم" اعلام کنند تا بتوانند دارایی‌های مسدود شده مسکو را در اختیار بگیرند. وی توضیح داد که البته این اقدام پیامدهای حقوقی خاصی را به دنبال داشته و اعمال تحریم‌ها آسان تر و سریع تر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش ماموریت در نیروگاه زاپوروژیه را به شورای امنیت ارائه می‌دهد

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که نتایج کار گروه کارشناسان این سازمان در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه روز سه‌شنبه 6 سپتامبر (15 شهریور) به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داده خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: « رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» روز سه‌شنبه گزارشی درباره وضعیت ایمنی هسته‌ای، حفاظت و پادمان‌های مربوط به وضعیت اوکراین منتشر خواهد کرد که شامل نتیجه‌گیری از مأموریت این سازمان در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه می‌شود. در همان روز، وی اطلاعات جامعی درباره ماموریت آژانس در این نیروگاه هسته‌ای را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.»

تایید شده است که چهار تن از کارشناسان آژانس روز دوشنبه نیروگاه زاپوروژیه را ترک کردند و در حال حاضر تنها دو کارشناس در این تاسیسات به کار خود ادامه می‌دهند و در آنجا باقی خواهند ماند.

مذاکرات معاون وزیر خارجه روسیه با نماینده صلیب سرخ درباره وضعیت اوکراین

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه روز دوشنبه با "ماریانا گاسر" نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در مسائل تسهیل رایزنی‌های فنی و  انسان دوستانه دیدار و گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در این باره یادآور شد که در این نشست «بحث جنبه‌های عملی مشارکت کمیته صلیب سرخ در حل و فصل مسائلی که ماهیت بشردوستانه در دو منطقه لوهانسک و دونتسک دارد و همچنین در خصوص روند اوضاع کنونی در اوکراین ادامه یافت».

در اول ماه سپتامبر، رابرت ماردینی، مدیر کل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، از دو طرف روسی و اوکراینی درخواست کرد تا نمایندگان این سازمان اجازه داشته باشند با تمام کسانی که در اوکراین اسیر شده‌اند ملاقات داشته باشند.

ماکرون خواستار خروج نظامیان روسیه از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان مذاکرات تلفنی روز دوشنبه با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود تاکید کرد که خارج شدن نیروهای نظامی روسیه از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه «تنها راه» برای بازگرداندن ایمنی در این تاسیسات مهم است.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور ماکرون نیاز فوری به حفظ امنیت نیروگاه زاپوروژیه و دیگر تأسیسات هسته‌ای که تنها از طریق خروج نظامیان روسی از آنجا امکان‌پذیر است، را مورد یادآوری قرار داد.»

روز دوشنبه زلنسکی اعلام کرد که حدود یک و نیم ساعت گفتگویی "موضوعی" با رئیس جمهوری فرانسه داشته است. به گفته وی، او وضعیت منطقه درگیری را برای ماکرون تشریح کرده و همچنین خواستار حمایت نظامی بیشتر فرانسه از کی‌یف شد. علاوه بر این، رهبران دو کشور درباره نتایج ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی  در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه تبادل نظر کردند.

زلنسکی خواستار ادامه همکاری با جانسون شده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، پس از برکناری بوریس جانسون از سمت نخست ‌وزیری انگلستان از تاریخ 6 سپتامبر (15 شهریور ماه)، از تمایل خود برای ادامه همکاری با وی خبر داد. رهبر اوکراین این مسئله را شب گذشته در پیامی توییتر اعلام کرد.

وی گفت: «امروز با بوریس جانسون گفتگویی داشتم. من از طرف کل مردم اوکراین از او به خاطر شجاعت و مواضع اصولش درباره کشورمان تشکر کردم. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با این دوست عالی اوکراین در موقعیت جدید او هستم.»

روز دوشنبه مشخص شد که لیز تراس، 47 ساله، در مبارزه برای دست یابی به سمت رهبری حزب محافظه کار حاکم و پست نخست وزیری انگلستان پیروز شده است.

مبادلات تجاری روسیه و ترکیه در پایان سال جاری به 80 میلیارد دلار خواهد رسید

با وجود ادامه تحریم‌های شدیدالحن کشورهای غربی علیه روسیه، میزان مبادلات بازرگانی و تجاری بین روسیه و ترکیه تا پایان سال 2022 ممکن است به 80 میلیارد دلار برسد و در نتیجه به شاخص 100 میلیارد دلاری که رهبران دو کشور تعیین کرده بودند، نزدیک خواهد شد.

آلکسی اگارمین، رئیس شورای بازرگانی روسیه و ترکیه صبح امروز در گفتگو با روزنامه "ایزوستیا" گفت: «در سال جاری و با وجود تحریم‌های غربی، شاهد رشد قابل توجه تجارت بین روسیه و ترکیه هستیم. یعنی در حال حاضر، طبق برخی داده‌ها، این میزان در نیمه نخست سال حدود 50 میلیارد دلار بوده و اگر تا پایان سال به 100 میلیارد دلار تعیین شده از سوی روسای جمهوری در سال 2018 نرسد، می تواند به 80 میلیارد دلار برسد که به این شاخص بسیار نزدیک خواهد بود.»  

در ماه جولای، مخمت سامسار، سفیر ترکیه در روسیه اعلام کرده بود که تا پایان سال، گردش مالی- تجاری بین دو کشور ممکن است به 50 میلیارد دلار برسد. در اوایل ماه آگوست، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که در سال گذشته مبادلات تجاری با ترکیه 57 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، تنها در ماه گذشته صادرات ترکیه به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 75 درصد افزایش یافته و از 417 میلیون دلار به 730 میلیون دلار رسیده است.

سفیر روسیه: برنامه آمریکا برای تامین تسلیحاتی اوکراین چندین سال ادامه خواهد داشت

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در مصاحبه اختصاصی با روزنامه "راسیسکایا گازیتا" اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد برای چندین سال دیگر نیز نیازهای تسلیحاتی و نظامی اوکراین را تامین کند و حمایت کاخ سفید از مقامات کی‌یف ریشه در مسائل ژئوپلیتیکی داشته و با هدف بازدارندگی روسیه انجام می‌شود.

آنتونوف توضیح داد: «هدف اصلی تضعیف روسیه و جلوگیری از یک مسیر مطمئن به سمت ایجاد یک جهان چند قطبی عادلانه است. در طول دهه‌های گذشته، اوکراین توسط واشنگتن برای ایجاد جدی‌ترین تهدیدها برای امنیت ملی ما و شکستن روابط متقابلاً سودمند برقرار شده بین فدراسیون روسیه و کشورهای اروپا مورد سوء استفاده قرار گرفته است.»

سفیر روسیه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که هرچه می گذرد، در محافل سیاسی ایالات متحده درخواست ها برای نظارت دقیق تر بر ارائه بی رویه کمک‌های نظامی به کی‌یف بیشتر و بیشتر می شود.

آنتونوف با یادآوری اینکه "بسته" حمایتی جدید مصوبه آمریکا به اوکراین،  2.98 میلیارد دلاری است، افزود: «این اقدام دولت تأیید می‌کند که واشنگتن قصد دارد تا چندین سال دیگر یک جریان تامین تجهیزات نظامی بدون وقفه را در اختیار اوکراین قرار دهد».

سفیر روسیه ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده آمریکا با این اقدامات خود جهان را از خود دور خواهد کرد.

آنتونوف: ده‌ها دیپلمات روسی قبل از پایان سال مجبور به ترک آمریکا خواهند شد

سفیر روسیه در ایالات متحده در مصاحبه با روزنامه "راسیسکایا گازیتا" اعلام کرد که ده‌ها دیپلمات روسی به دستور وزارت امور خارجه آمریکا تا پایان سال 2022مجبور به ترک آمریکا خواهند شد.

آناتولی آنتونوف گفت: «به طور انحصاری برای دیپلمات‌های روسی، محدودیت‌های شدیدی برای شرایط کار در ایالات متحده اعمال شده است. امکان حضور آنها در آمریکا حداکثر سه سال است. در حالی که سایر سفارتخانه‌ها می توانند کارکنان خود را تا پنج سال نگه دارند. دیپلمات‌های روسی در شرایط بسیار سختی کار کرده و طرف آمریکایی هر کاری انجام می دهد تا نشان دهد آنها طرد شده هستند.»

آنتونوف افزود: «ارتباطات با کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا بسیار محدود و ناقص است. تماس چهره به چهره به حداقل ممکن رسیده است. مقامات آمریکایی فقط در خصوص موضوعاتی که برای واشنگتن مفید است آماده دیدار با ما هستند.»

وی در عین حال اظهار داشت که طرف روسی در تلاش است تا دولت آمریکا را به درک ضرورت انجام مذاکرات برابر و همراه با احترام سوق دهد.

ریابکوف: تمایلات ضدروسی در آمریکا روندی باثبات دارد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه روز دوشنبه یادآور شد که نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا منجر به اصلاح مسیر واشنگتن در مسیر ضدروسی در پیش گرفته نخواهد شد.

این دیپلمات بلندپایه  به خبرنگاران گفت: «در ایالات متحده، یک اجماع پایدار ضدروسی از نخبگان ایجاد شده است. نگرش منفی نسبت به روسیه، رسیدن به هجوم نفرت، لحن مشخصه همه کسانی است که به خصوص برای مجامع عمومی درباره کشور ما صحبت می کنند. بسیاری از سیاستمداران آمریکایی اقدامات ضدروسی را در مرکز و اولویت برنامه خود قرار داده‌اند. ضمن اینکه آنها این کار را خیلی قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه و خیلی قبل از حوادث کریمه انجام دادند.»

ریابکوف تاکید کرد که با رهایی روسیه از میراث برجای مانده از سالهای نخست دوره پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به یک بازیگر مستقل و مهم در عرصه بین المللی تبدیل شده و مقامات مسکو با موفقیت توانستند با موانع و دخالت آشکار غربی در این مسیر مقابله کنند.

پوتین دکترین سیاست بشردوستانه روسیه در خارج را تایید کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دکترین سیاست بشردوستانه روسیه در خارج از کشور را مورد تایید قرار داد. این سند روز دوشنبه در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد.

در این دکترین، اهداف و اصول سیاست انسان دوستانه روسیه در خارج از کشور، ایجاد و تقویت یک درک واقع بینانه از این کشور در جهان، ارتقاء درک مسیر تاریخی، نقش و جایگاه روسیه در تاریخ و فرهنگ جهانی و لزوم گسترش روابط و تماسها با مردم سراسر جهان بیان شده است.

در این سند تاکید شده که سیاست بشردوستانه در خارج از کشور جزء لاینفک سیاست خارجی روسیه است و نقش ویژه‌ای در فرهنگ این کشور دارد. علاوه بر این، تلاش برای سیاسی کردن حوزه مسائل انسان دوستانه به منظور اعمال فشار بر کشورهای مستقل و مردم آنها نیز غیرقابل قبول دانسته شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۶۴۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان