//
کدخبر: ۳۶۳۶۱۱ //
کپک | حذف کپک از غذا

آیا حذف کپک از غذا و خوردن بقیه آن بی خطر است؟

برداشتن کپک از مواد غذایی و مصرف قسمت سالم آن یک عمل رایج است، اما قطعا خطرات جدی دارد.

آیا حذف کپک از غذا و خوردن بقیه آن بی خطر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

برخی افراد عادت دارند کپک ها را از غذا پاک کنند تا بقیه را مصرف کنند. با این حال، بسیاری نمی دانند که این می تواند منجر به مسمومیت یا بیماری شود.

حذف قطعات کپک زده تضمینی برای از بین بردن سموم موجود در محصول نیست. بنابراین، می توانند باعث بیماری یا مسمومیت شوند.

فقط غذاهای سفت و خشک را می توان پس از برداشتن قسمت آلوده مصرف کرد. اما در این شرایط باید غذاهای نرم و مرطوب را کاملا دور بریزید. زیرا ممکن است مایکوتوکسین ها به داخل نفوذ کرده و باعث مسمومیت شوند.

بنابراین هرگز نباید مربا، میوه های خشک، میوه های نرم، پنیر، نان و شیرینی هایی که کپک زده اند مصرف کنید. با این حال، خوردن فرآورده های گوشتی، میوه های سفت و سبزیجات پس از جذا کردن قسمت کپک زده اشکالی ندارد.

مسمومیت ناشی از کپک یا منشا قارچی

این نوع مسمومیت معمولاً مزمن است. این سم به مرور زمان در بدن تجمع می یابد و عوارض جانبی مختلفی ایجاد می کند. برخی از آنها می توانند هپاتیت، نفروپاتی، ارگوتیسم و سرطان مری باشند. با این حال، ممکن است در مورد مسمومیت حاد نیز وجود داشته باشد که اثراتی را در مدت کوتاهی پس از مصرف ایجاد کند.

به عنوان یک قاعده کلی، در مورد مایکوتوکسین ها باید بسیار مراقب باشید، زیرا آنها معمولاً به عنوان دسته سرطان زا طبقه بندی می شوند .

علاوه بر این، انواع مختلفی از مایکوتوکسین ها وجود دارد و همه آنها شناخته شده نیستند. برخی می توانند در مدت کوتاهی از طریق مسمومیت حاد باعث مرگ شوند. برخی دیگر از نظر ماهیت توهم زا هستند.

نحوه تشخیص مسمومیت غذایی ناشی از کپک 

اگر مسمومیت حاد باشد، علائم معمولا سریع و واضح هستند. عموماً این نوع مسمومیت با مشکلات گوارشی ارتباط دارد. اسهال، حالت تهوع و استفراغ شایع ترین آن ها هستند.

در این شرایط، اطمینان از هیدراتاسیون صحیح بیمار برای جلوگیری از مشکلات اساسی بسیار مهم است. مصرف غذای جامد باید تا پایان علائم متوقف شود. از این مرحله به بعد، یک رژیم غذایی ملایم شروع می شود و غذاهای چرب به تدریج حذف می شوند.

اگر مسمومیت مزمن باشد، مانند مایکوتوکسین ها، تشخیص آن پیچیده تر می شود و اغلب، مشکلات کبدی پیش می آید که اغلب پیچیده هستند و درمان آنها نیاز به فارماکولوژی دارد. در برخی موارد، انواع خاصی از سرطان نیز ممکن است ایجاد شود.

بنابراین، تنها راه جلوگیری از این نوع شرایط، پیشگیری است. اگر مشکوک هستیم که یک ماده غذایی ممکن است آلوده باشد یا اگر کپک زده است و نمی دانیم برای پیشگیری از بیماری کافی است محصول را به طور کامل دور بریزیم.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۶۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان