//
کدخبر: ۲۱۵۹۸۱ //

هفته دفاع مقدس و خلبانان تیزپرواز؛ کاپیتان دهقانی زنگنه دلاوری از خطه غرب کشور

در هفته دفاع مقدس یادی میکنیم از خلبان تورج دهقانی زنگنه که در هشت سال جنگ با رژیم بعثی، بارها با رشادت های خود به مناطق استراتژیک عراق، پاسخ حملات ددمنشانه آنها راداد.

هفته دفاع مقدس و خلبانان تیزپرواز؛ کاپیتان دهقانی زنگنه دلاوری از خطه غرب کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

ارتش بعث عراق در روز ۱۸ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۷ مناطق مسکونی مختلفی در شهرهای تهران، قم، اصفهان، کرمانشاه و همدان را مورد حملات ناجوانمردانه قرار داد که بر اثر این حملات، انسان‌های بیگناه زیادی از جمله زنان و کودکان شهید و مجروح شدند.

در پی این اقدام ضدانسانی ارتش بعث عراق، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۹ فروردین سال ۱۳۶۷ در پاسخ به این حملات ناجوانمردانه، در عملیات برون‌مرزی موفقیت‌آمیزی با عبور از آتش سنگین پدافند عراق با نفوذ به عمق خاک این کشور تاسیسات نظامی و اقتصادی دشمن در شهر «بغداد» را به شدت بمباران کردند و پس از وارد آوردن خسارات و ضایعات سنگین به امکانات و تاسیسات نظامی پایتخت کشور عراق بدون هیچ‌گونه آسیب و مشکلی به کشور بازگشتند.

این عملیات غرورآفرین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سبب شد که رسانه‌های خارجی به تعریف و تمجید از این عملیات قهرمانانه بپردازند.

خبرگزاری یونایتدپرس گزارش داد: هواپیماهای جنگنده ایران برای نخستین بار طی ۵ سال اخیر طی یک حمله بی‌باکانه به پایتخت عراق که مانند دژ مستحکمی از آن محافظت می‌شود، رخنه کردند و هدف‌های از پیش تعیین شده اقتصادی و نظامی بغداد را بمباران کردند.

پاتریک تیلور نویسنده واشنگتن پست نوشت: حمله هوایی اخیر ایران، بغداد را از خواب گران بیدار کرد و عراقی‌ها دیدند که هواپیماهای ایرانی هر نقطه‌ای را که بخواهند، می‌توانند در بغداد بمباران کنند.

همچنین «دان کر» کارشناس انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتزیک در لندن، گفت: انجام کارهای غیرمنتظره از ایرانی‌ها بعید نیست و بمباران عراق نیز یکی از آنها است.

گفت‌وگوهای منتشر شده در روزنامه‌های آن زمان از خلبانان شرکت‌کننده در این عملیات نیز شنیدنی است: «زمانی که جنگنده‌های ما به فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بغداد رسیدند، پدافند هوایی عراق شروع به اجرای آتش پرحجم و سنگین و شلیک‌های موشک‌های پیشرفته و زمین به هوا نمود که با این وجود توانستیم شبکه پیچیده بغداد را پشت سر گذاشته و مواضع از پیش تعیین شده را بمباران کنیم. برای رهایی از آتش دشمن مجبور بودیم در ارتفاع بسیار پائین پرواز کنیم و علیرغم دارا بودن توان رزمی، از بمباران مناطق مسکونی خودداری نمودیم.»

یکی از خلبانان جنگنده آن عملیات غرورآفرین، آقای تورج دهقان‌زنگنه بود که در عکس بالا، ایشان را به همراه امیر سیروس باهری پس از این عملیات غرورآفرین نشان می‌دهد.

هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی گرامی باد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۹۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان