//
کدخبر: ۱۹۳۷۷۳ //
در همایش صلح با محیط زیست

پیوست محیط زیست باید در گفتمان سیاسی کشور قرار گیرد

استاد علوم سیاسی دانشگاه می گوید: باید برای انجام پروژه ها و هر اقدام سیاسی توسط سیاستمداران، پیوست محیط زیستی نیز وجود داشته باشد.

پیوست محیط زیست باید در گفتمان سیاسی کشور قرار گیرد
به گزارش فرتاک نیوز،

مجتبی مقصودی عصر دوشنبه در همایش صلح با محیط زیست در خانه اندیشمندان علوم انسانی افزود: هر مرز بندی بی عیب و ایراد نیست و می‌توان استثناها را نیز مدنظر قرار داد و بر اساس شاخص بندی مسائل زیست محیطی، حتی می‌توان سیاسیون را نیز مرزبندی کرد.

وی با بیان اینکه در موضوع جامعه شناسی سیاسی، مفهوم هویت، مفهومی کلیدی است، اظهار داشت: موضوع صلح و همزیستی مسالمت آمیز مفهومی است که می‌تواند هویت بخشی به افراد صلح طلب دهد و آنها را از جنگ طلبان متفاوت کند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه با اشاره به اینکه حضور جریانات صلح جو در جهان در حال گسترش است، خاطر نشان کرد: دو مفهوم صلح و محیط زیست در کنار هم مفهومی است که در کشورهایی که در حال جنگ هستند نیز به شکل روز افزونی در حال توسعه و گسترش است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت ایجاد کمپین‌های صلح طلبی حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: در دنیا مبنای ارتجاع و پیش آهنگی، صلح و محیط زیست است و هرکس بتواند نظریه خاصی در این زمینه ارائه دهد از دیگران جلوتر خواهد بود، ولی وحدت در کثرت نیز در بین نیروهای صلح طلب می‌تواند باعث گسترش حس دوستی با محیط زیست را گسترش دهد.

مقصودی گفت: در گذشته حوزه‌های مختلف دانشگاهی بیشتر نخبه پرور بودند، اما امروز در حوزه‌های صلح و محیط زیست مردم عامه وارد شده‌اند و انسان‌های عادی نیز دغدغه‌های محیط زیستی پیدا کرده‌اند که می‌طلبد پیوست صلح و محیط زیست را برای هر اقدامی در کشور به جهت تمایز بخشی به گفتمان سازی و محیط زیست در برنامه‌های سیاستمداران قرار داد.

جنگ درآمدی بر محیط زیست ناسالم است

ضیا الدین الماسی از فعالان محیط زیست نیز با بیان اینکه صلح و محیط زیست از حقوق به رسمیت شناخته شده بشریت هستند، اظهار داشت: صلح قطعاً مقدمه‌ای برای رسیدن به محیط زیست سالمی است و تنازعات و جنگ، درآمدی بر محیط زیست ناسالم است.

وی حقوق انسان‌ها را اعم از سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غیرقابل تفکیک دانست و ادامه داد: حقوق محیط زیست و صلح از هم تفکیک ناپذیر و به هم وابسته هستند.

الماسی تصریح کرد: به رسمیت شناختن کرامت ذاتی انسان، صلح را مقدم بر جنگ تعریف می‌کند و صلح قطعاً، نبود جنگ و عدم تبعیض را در درون خود می‌پروراند به همین دلیل چون به دنبال صیانت از حقوق بشر هستیم باید به دنبال صیانت از حقوق محیط زیست نیز باشیم.

از محیط زیست استفاده نابرابر کرده‌ایم

فرهاد دبیری حقوقدان و دیگر فعال محیط زیست با بیان اینکه از زمین و محیط زیست استفاده نابرابر کرده‌ایم و سعی داریم که این جنگ نابرابر را ادامه دهیم، تصریح کرد: آلودگی زمین به شکلی است که انسان دیگر نمی‌تواند روی آن زندگی کند و سعی کرده‌ایم که این بهره کشی را به نفع خود به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها در چندین بیانیه و معاهده بین المللی با زمین برای حفظ آن صلح کرده‌اند، ادامه داد: ولی هنوز این جنگ نابرابر ادامه دارد و تا زمانی که بشر بصورت واقعی با محیط زیست متارکه نداشته باشد، مبارزه باخت – باخت ادامه دار خواهد بود.

دبیری اخلاق و محیط زیست را عامل بسیار مهمی در اتمام جنگ میان انسان و زمین دانست و خاطر نشان کرد: در میان مردم موضوعات زیست محیطی در گذشته جایگاهی نداشت اما امروز این موضوع آرام آرام گسترش یافته است و علاقه مندانی پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: اقدامات ما برای حفظ محیط زیست در پس منافع جنگ افروزانه پنهان شده است اما حق محیط زیست و حق صلح از حقوق بنیادین بشر هستند و رابطه تنگاتنگی با هم دارند و به خطر انداختن هر کدام مسلماً دیگری را به خطر خواهد انداخت.

حوزه محیط زیست به روند فلاکت باری رسیده است

محمد درویش کنشگر محیط زیست، روزنامه‌نگار و کویرشناس نیز در این مراسم با بیان اینکه در حوزه محیط زیست، کشورمان به روند فلاکت باری رسیده است، افزود: کشورهای دور اطراف ما چندین میلیارد دلار اسلحه خریده‌اند و حتی ۱۰ میلیارد متر مکعب در ماه، آب دریاها را شیرین می‌کنند و هزار میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی هزینه کرده‌اند، پس نشان می‌دهد اگر قرار باشد صلحی رخ دهد، خیلی‌ها بیکار خواهند شد.

وی تصریح کرد: وقتی به سمت صلح می‌رویم، این تجارت بزرگ جهانی یعنی اسلحه به خطر می‌افتد و نظام سرمایه داری خود را در خطر نابودی می بیند، پس قطعاً انها اجازه نخواهند داد که این اتفاق رخ دهد، بنابراین تا وقتنی که محیط زیست نتواند پل بیشتری از محیط " نیست " درآورد روال جهان بر همین منوال خواهد بود.

درویش با بیان اینکه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که رئیس جمهوری آمریکا حتی می‌گوید که اگر این پولی که اوباما برای مسخره بازی‌های خود درباره محیط زیست خرج نمی‌کرد می‌توانستیم برای تمامی مردم شمال کشور پالتو بخریم، گفت: در کشور ما نیز که رئیس جمهوری در سازمان ملل پیشنهاد جهان عاری از خشونت را می‌دهد، دولت ما با محیط زیست به همیچ عنوان سرصلح ندارد و به آن توجه نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، این همایش با همکاری مرکز صلح و محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست، خانه اندیشمندان علوم انسانی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهیدبهشتی، انجمن حقوق شناسی و دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشر دوستانه برگزار شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۷۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان