//
کدخبر: ۱۹۳۲۲۸ //

آمار واژگونی تانکرهای حامل سوخت در جاده‌های کردستان نگران کننده است

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، آمار واژگونی تانکرهای حامل سوخت در جاده‌های استان به ویژه شهرستان مریوان را در سال گذشته ۲۹ مورد اعلام کرد و گفت: این آمار طی دو ماه و نیم اخیر ۴ مورد بوده که بسیار نگران کننده است.

آمار واژگونی تانکرهای حامل سوخت در جاده‌های کردستان نگران کننده است
به گزارش فرتاک نیوز،

 فریبا رضایی امروز (شنبه ۱۸ خردادماه) در نشست خبری با خبرنگاران استان که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان در حال حاضر با چالش‌های عمده‌ای در دو بحث مدیریت منابع آب و پسماند روبرو است و این فقط مختص استان نیست، اما در کردستان این دو موضوع به دلیل طبیعت بکرتر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه توسعه مستلزم جوامع انسانی است، افزود: توسعه باید با حفظ منابع و موهبت‌های زیست محیطی باشد و بر همین اساس محیط زیست خود را در کنار رونق تولید و اشتغال در راستای تحقق شعار سال می‌بیند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، تصویب لایحه حمایت از محیط بانان را مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی طی سال گذشته ذکر و عنوان کرد: این لایحه به زودی در صحن علنی مجلس هم مطرح خواهد شد و امید است که نمایندگان مردم این لایحه را تصویب کنند.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از ۱۴۰ محیط بان در کردستان در راستای صیانت از منابع زیست محیطی جان خود را از دست داده اند که در این راستا باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد و سازمان محیط زیست در جهت خلع السلاح متخلفان گام بردارد و سیاست‌های خود را بر تجهیزات حفاظتی نوین متمرکز کند تا کمتر از منابع انسانی برای مأموریت حفظ منابع محیط زیستی استفاده شود.

رضایی، فاضلاب انسانی را مهم‌ترین و پر چالش ترین موضوع در بحث آلاینده منابع آب استان و مدیریت پساب دانست و بیان کرد: از تعداد ۱۹۰۰ روستایی که در کردستان وجود دارد، ۱۸۷ روستا خالی از سکنه و مابقی دارای سکنه است که همه فاضلاب انسانی تولید می‌کنند و این در حالی است که اغلب روستاها مجهز به سیستم جمع آوری، انتقال و اتصال به شبکه اصلی تصفیه خانه نیستند.

وی در مورد حوزه زریوار مریوان نیز گفت: در حال حاضر فاضلاب سه روستای کولان، سیف و محمده به این دریاچه وارد می‌شود که در صورت تأمین اعتبار درخواست شده به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط اداره آب و فاضلاب روستایی استان، انسداد کامل فاضلاب روستاها به این دریاچه صورت گیرد.

رضایی در ادامه بحث مخاطره زیست محیطی ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی به عنوان یک منبع آلوده کننده در صورت آبگیری سد ژاوه را از تهدیدهای مهم زیست محیطی شهرستان سنندج اعلام کرد و افزود: این مهم نیز در حال پیگیری بوده و در صورت تأمین اعتبار حل و فصل خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، سو مدیریت زباله‌های جامد در کنار رودخانه‌های فصلی و دائمی و چشمه‌های استان را از دیگر منابع آلاینده منابع آب استان عنوان کرد و افزود: بانه یکی از شهرستان‌های استان است که چشمه‌های فصلی زیادی دارد و درگیر این مسئله است.

وی عنوان کرد: روزانه حدود ۱۵۰۰ تن زباله شهری و روستایی در سطح استان، متعاقب جمعیت ۳۳ درصدی روستایی و ۳۷ درصدی شهری تولید می‌شود و می‌تواند آسیب بسیار بزرگی در آینده نه چندان دور برای استان باشد و به مثابه یک بمب سرطانی عمل کند.

رضایی گفت: در حال حاضر پسماندها به صورت کاملاً زیر پوستی منابع آب آبیاری را آلوده کرده است و اگر اعتبارات جهشی ویژه ای از سوی وزارت کشور برای مدیریت پسماندهای ۳۱ شهر استان به عنوان ۳۱ سایت پسماند شهری که بیشترین میزان پسماند را در خود جای می‌دهند در نظر گرفته نشود با چالش افزایش روز افزون بیماران روبرو خواهیم بود.

وی آمار واژگونی تانکرهای حامل سوخت در جاده‌های استان به ویژه شهرستان مریوان را در سال گذشته ۲۹ مورد اعلام کرد و افزود: این آمار طی دو ماه و نیم اخیر ۴ مورد بوده که بسیار نگران کننده است، این جاده برای ترانزیت مناسب نیست و باید ترددها به گونه‌ای مدیریت شود.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان در رابطه با جاده احداث شده در منطقه حفاظت‌شده کوسالان که مشرف به پایگاه "هانه لاژ" در سروآباد است، اظهار کرد: محیط زیست استان هشدارهای لازم را قبل از شروع عملیات به سپاه شهرستان سروآباد ابلاغ کرده و پیگیری‌های لازم را در شورای تأمین استان هم مطرح کرده و خواستار توقف عملیات مذکور شده است اما با توجه به مباحث امنیتی مطرح شده برای دسترسی به این پایگاه جهت مباحث امنیتی و حفظ جان مردم منطقه این عملیات همچنان ادامه دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۲۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان