//
کدخبر: ۱۶۲۷۴۹ //

مشاور عالی سازمان سنجش: سازمان سنجش تعطیل نمی شود

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: برخی تصور می کنند اگر کنکور سراسری حذف شود دیگر کاری برای سازمان سنجش باقی نمی ماند در حالی‌ که سالانه بیش از 150 آزمون مختلف توسط این سازمان برگزار می شود.

مشاور عالی سازمان سنجش:
سازمان سنجش تعطیل نمی شود
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین توکلی روز پنجشنبه در همایش تخصصی 'بررسی شیوه های جدید پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور' در مشهد افزود: سازمان سنجش بطور متوسط هر هفته بیش از سه آزمون برگزار می کند.
وی اظهار داشت: ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در کنکور سال 1398 بیشتر از تعداد متقاضیان است در حالی که در دهه های گذشته ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها بسیار کمتر از تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه ها بود.
وی گفت: از سال 1348 تاکنون به همه داوطلبان گفته شده است که سوالات و منابع کنکور فقط از محتوای کتاب های درسی است و مطالعه دیگر کتاب ها، یک مطالعه آزاد است.
توکلی با بیان اینکه ثبت نام برای متقاضیان پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها در سال 98 از 29 دی ماه آغاز شده و تا 10 بهمن ماه جاری ادامه دارد افزود: بر اساس مصوبه سال 1392 مجلس شورای اسلامی و مصوبات جلسات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، باید دست کم 85 درصد ظرفیت در رشته محل های دانشگاهی که متقاضی کمتری نسبت به رشته های دیگر دارد، در تمام زیر نظام های آموزش عالی بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان پذیرفته شود و برگزاری کنکور برای 15 درصد دیگر صورت گیرد.
وی اظهار داشت: امسال بر اساس مصوبه شورای سازمان سنجش و پذیرش قرار شد پذیرش تکمیل ظرفیت در 8هزار و 770 کد رشته محل در بهمن ماه امسال صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت گیرد.
وی گفت: همچنین از افراد متقاضی خواسته شده است در صورت تمایل به انتخاب کد رشته محل‌ های اعلام شده، درخواست خود را برای ثبت نام به همان مراکز آموزش عالی ارسال کنند لذا محدودیتی برای انتخاب چند کد رشته وجود ندارد و در نهایت یک محل برای فرد انتخاب می شود.
توکلی افزود: متقاضیان ورود به دانشگاهها هم امکان ثبت نام در پذیرش بدون آزمون و هم ثبت نام در کنکور سراسری سال 98 را دارند.
وی اظهار داشت: بعد از اعلام نتایج این امکان برای متقاضی فراهم می شود که در یکی از کد رشته های قبولی خود چه بدون آزمون و چه با آزمون مشغول تحصیل شود.
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در کنکور سال 1397 حدود 63.5 درصد از شرکت کنندگان را متقاضیان رشته های علوم تجربی تشکیل می دادند و دلیل آن، زیاد بودن تقاضا برای ورود به چند رشته خاص دانشگاهی مانند پزشکی بود که ظرفیت پذیرش کل آنان به 9 هزار نفر نمی رسید.
وی توصیه کرد، دانش آموزان رشته هایی را انتخاب نمایند که متناسب با علایق، خلق و خو و ویژگی های روحی و جسمی آنان و انتخابشان همراه با شناخت، آگاهی و بینش کافی باشد و به گفته ها و شنیده ها توجه نداشته باشند.
وی با اشاره به سابقه و قدمت طولانی برگزاری کنکور در ایران افزود: نخستین کنکور رسمی کشور در سال 1341توسط تعدادی از همکاران دانشگاهی در یک استان به صورت متمرکز برگزار شد.
وی ادامه داد: اما با نظر دستگاه های ذیربط در سال 1347 اساسنامه مرکز آزمون ‌شناسی ایران یا به عبارتی سازمان سنجش آموزش کشور به تصویب رسید و از سال 1348 برای نخستین بار پذیرش دانشجو در کنکور سراسری توسط این مرکز انجام شد.
توکلی تعداد متقاضیان شرکت در کنکور سراسری سال 1348 را 73 هزار و 773 داوطلب ذکر و بیان کرد: ظرفیت پذیرش در همان سال ها هم بسیار محدود بود و 10 درصد داوطلبان توانستند وارد دانشگاه شوند.
وی گفت: تا قبل از انقلاب فرهنگی 11 کنکور سراسری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد و بعد از آن از سال 1361 تاکنون، این سازمان مجری برگزاری 48 کنکور سراسری بوده است.

* تحصیل بیش از سه میلیون دانشجو در کشور
معاون دﻓﺘﺮ ﮔﺴﺘﺮش و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت: بیش از سه میلیون دانشجو در ایران تحصیل می کنند.
شاهین همایون آریا افزود: طی دو دهه گذشته ظرفیت های پذیرش در دانشگاه های کشور بسیار محدود و ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای جوانان تبدیل به یک کابوس شده بود.
وی اظهار داشت: به مرور زمان و با گسترش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کنار دانشگاه های دولتی، دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی، پیام نور، علمی و کاربردی، فنی و حرفه ای و دانشگاه های وابسته به مراکز دولتی در کشور وجود دارد که هر کدام فلسفه وجودی خاصی را برای شکل گیری داشته اند.
وی با اشاره به شیوه های گزینش دانشجو در کشورهای پیشرفته گفت: دراین کشورها، کنکور به این شکل که در ایران برگزار می شود، وجود ندارد، اما در کد رشته محل هایی که تقاضا برای ورود به یک رشته خاص بیش از ظرفیت است، فیلترهایی برای جذب دانشجو وجود دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: در آموزش و پرورش یک رویکرد پژوهش محورانه اتخاذ شد و پژوهشسراهای دانش آموزی را راه اندازی کردیم ولی خیلی زود به فراموشی سپرده شد و استقبال خوبی از سوی دانش آموزان صورت نگرفت.
قاسم علی خدابنده افزود: امروز رویکرد آموزش در دنیا یک رویکرد کارآفرینانه است و در همه کشورهای توسعه یافته آموزش را با محوریت کارآفرینی ارائه می دهند که منجر به خوداشتغالی یا کارآفرینی و اشتغال زایی برای دیگران می شود.
وی اظهار داشت: غول کنکور همه ما را در حوزه آموزش و پرورش به سویی برد که اهداف تربیتی را از یاد بردیم و 
حوزه آموزش عالی هم خیلی دیر متوجه خیل عظیم دانش آموختگان جویای کار با مدارک دانشگاهی شد.
وی گفت: برای رفع این مشکل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد تا جامعه از ورود صرف به دانشگاه فاصله بگیرد و به اخلاقیات توجه بیشتر نماید که دانش آموختگان امسال پایه دوازدهم خروجی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۲۷۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان