//
کدخبر: ۱۶۰۸۹۳ //

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران: خطرناکترین بخش تحریم ایجاد خطر برای اشتغال است

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: خطرناکترین بخش تحریم ایجاد خطر برای اشتغال کشور است لذا صادرکنندگان باید سعی کنند با صادرات، چرخه تولید تکمیل شود و ارز صادراتی از طریق تامین مواد اولیه و تجهیزات به کشور بازگردد.

 سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران:
خطرناکترین بخش تحریم ایجاد خطر برای اشتغال است
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد رضا مودودی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان استان خراسان رضوی در مشهد افزود: ارز های صادراتی به چرخه تولید کمک می کند لذا حتما باید به کشور بازگردد.

وی اظهار داشت: در طول تاریخ 40 ساله انقلاب دولتها همواره از کارآفرینان حمایت کرده اند و به همین خاطر در 20 سال گذشته کشور ما دو هزار درصد رشد صادراتی را تجربه کرده است و در شرایط تحریم نیز کارآفرینان و صادرکنندگان باید از دولت حمایت کنند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان باید از نگاه دولت به صادرات نگاه کنند گفت: مشکلات زیر ساختی عمیق در کشور وجود دارد به عنوان مثال اقلام صادراتی کشور بسیار محدود است و وظیفه ذاتی سازمان توسعه تجارت ایران توانمند کردن و بین المللی نمودن شرکتهای داخلی کشور است.

مودودی افزود: طی سالهای گذشته در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری خوبی انجام شده که در نتیجه آن امروز 12 درصد صادرات کشور را پتروشیمی تشکیل می دهد، همچنین در بخش فولاد سرمایه گذاری مناسب صورت گرفته و امروز 6 درصد صادرات کشور را فولاد تشکیل می دهد و این روند باید در بخش خصوصی ادامه یابد که در این راستا 10 مگاپروژه در بخش خصوصی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: اینکه دولت 25 هزار میلیارد تومان در رونق تولید هزینه کرده است باید اثر خود را در صادرات نشان دهد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تحریم ها 2 هدف افزایش مصارف ارزی و کاهش درآمدهای ارزی کشور را دنبال می کند اما ایران در همسایگی 15 کشور قرار دارد که سالانه هزار و 200 میلیارد دلار واردات و بیش از این مبلغ صادرات دارند و کنترل هزاران کیلومتر مرز زمینی و دریایی ایران توسط آمریکائی ها ممکن نیست.

مودودی افزود: به همین دلیل در جنگ اقتصادی با ایران همان بلایی سر آمریکا در خواهد آمد که در جنگ نظامی با ویتنام بر سرش آمد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات صادرات ما این است که باید به خاطر حفظ امنیت غذایی مردم کالاهایی با ارز 4200 تومان هم وارد کنیم اما این امر نباید مبنایی شود که همین کالا هم صادر شود.

* راهی موثرتر از صادرات برای حمایت از کالای ایرانی وجود ندارد

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این مراسم گفت: هیچ راهی موثرتر از صادرات برای حمایت از کالای ایرانی وجود ندارد.

دکتر افروز بهرامی افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک های سیاسی و تجاری صادرکنندگان را پوشش می دهد و در شرایط تحریم بسته های ویژه ای را برای آنان طراحی کرده است که از آن جمله بیمه نامه های خاص صادراتی است.

وی اظهار داشت: صادرکنندگان ایرانی در شرایط تحریم به دنبال فروش نقدی هستند و در واقع بازار را به رقبایی که به شکل اعتباری کالاهای خود را می فروشند واگذار می کنند و در این شرایط صندوق ضمانت صادرات ایران خدمت جدیدی را ارائه داده است که آن خرید دین اسناد صادراتی است تا این نقیصه برطرف شود.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق همچنین تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان تخصیص می دهد که بهره آن در بخش ریالی 2 درصد و در بخش ارزی یک درصد کمتر از حد معمول است.

بهرامی افزود: 90 درصد صادرکنندگان خراسان رضوی صندوق ضمانت صادرات ایران را نمی شناسند و امیدواریم صادرکنندگان نمونه استانی دست کم یک بار به این صندوق مراجعه کنند و مطمئن هستیم که ناراضی و دست خالی بر نخواهند گشت.

در این مراسم از 27 صادر کننده نمونه استانی و سه صادرکننده نمونه کشوری خراسان رضوی قدردانی شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۸۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان