//
کدخبر: ۸۵۰۲۳ //

راهبرد ایران درمنطقه صلح و دوستی است

سیاست تنش زدایی و راهبرد صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران در تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه؛ هژمونی عقلانی و اقتدار سیاسی کشور را به همراه داشته، اما این موضوع نگرانی رژیم های سلطه جوی منطقه را نیز برانگیخته است.

 راهبرد ایران درمنطقه صلح و دوستی است
به گزارش فرتاک نیوز،

 منطقه خاورمیانه و جنوب غربی آسیا به ویژه در سال های اخیر از مناطق پرآشوب و متلاطم جهان بوده و سیاست های تنش زا و تشنج آفرین برخی قدرت های فرامنطقه ای وهمچنین سلطه طلبان منطقه ای، به تشدید جنگ و بحران در این منطقه از جهان دامن زده است.

در این میان جمهوری اسلامی با توجه به موقعیت حساس و ژئوپولتیکی و همچنین سیاست خارجی و دیپلماسی فعال خود، قدرتی مهم و تاثیر گذار در منطقه و روابط با همسایگان خود شناخته می شود.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سه دهه اخیر یعنی پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق بر اعتماد سازی، تنش زدایی و رعایت حسن همجواری با همسایگان مبتنی بوده و بر این اساس برقراری نظم، ثبات، امنیت و صلح پایداررا با مشارکت کشورهای منطقه به عنوان راهبردی مهم دنبال کرده است.

اگرچه آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن با تبلیغات و سیاست های تقابلی تلاش می کنند ایران را برهم زننده ثبات و تعادل در منطقه، حامی تروریسم و مداخله جو در امور همسایگان و کشورهای منطقه معرفی کنند، اما موقعیت کنونی ایران به لحاظ ثبات، آرامش و امنیت داخلی، داشتن روابط مسالمت آمیز و رویکرد تعاملی در منطقه و در ارتباط با همسایگان، ادعاهای مذکور را نفی می کند.

مداخله جویان بین المللی و رژیم ها و نظام های سلطه جوی منطقه ای برای ایجاد هژمونی در منطقه در تلاش هستند که مشروعیت اثباتی ایران را در منطقه خدشه دار ساخته و در سیاست های تعامل گرایانه ایران با همسایگان و در منطقه گسست ایجاد کنند. آمریکا و حامیانش با تبلیغات، مخاصمه جویی های سیاسی، توافق های چند جانبه و دوجانبه، خرید و فروش تسلیحات نظامی و تهدید و ارعاب به تحریم، حمله نظامی و غیره می خواهند رویکرد صلح جویانه و تعامل محور ایران را در جامعه بین الملل زیر سوال برده و منطقه را نسبت به کشور سیاست های کشورمان بدبین سازند.

تخاصم جویی و دسیسه چینی ها در حالی است که دیپلماسی ایران به ویژه در موضوع برجام تثبیتی بر راهبرد صلح مدارانه و تنش زدای کشورمان در جهان و منطقه و نفی سناریو سازی های موجود علیه کشور است.

نگاهی به حضور و دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین الملل نشان می دهد که ایران همواره در جهت گره گشایی، حل کشمش ها و تنش های بین المللی و منطقه ای پیش رفته و در این راه از هیچ تلاشی برای مبارزه با سلطه گری، بی ثباتی، جنگ، خشونت و تروریسم فروگذار نکرده است.

به رغم سیاست جنگ طلبانه و خصمانه رژیم های منطقه که جمهوری اسلامی را حامی تروریسم و عامل بی ثباتی می دانند، ایران به عنوان کشوری قربانی تروریسم، جنگ و خشونت، حامی ملت های مظلوم در منطقه بوده و با احترام و رعایت مقررات حقوق بین الملل، هرگونه اشغالگری، تجاوز و سلطه طلبی ناشی از تروریسم بین المللی و منطقه ای مخالفت کرده است.

به رغم سیاست های هیجانی، شتاب زده و تنش زا برخی کشورها در منطقه، دیپلماسی ایران با محوریت قدرت نرم، عقلانیت، تفاهم و تنش زدایی و گسترش و تحکیم روابط با همسایگان پیش رفته و بر این مبنا تلاش کرده با وجود افتراقات و اختلافات موجود، کشورهای منطقه را به سمت همگرایی، نقویت روابط و همکاری های چندجانبه و برای دستیابی به امنیت و نظم پایدار سوق دهد.

نگاهی به تلاش های ایران در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه و شکست داعش، حمایت از ملت های مظلوم منطقه، پرهیز از تقابل گرایی و سلطه جویی، تاییدی بر این موضوع است.

جمهوری اسلامی ایران بازیگری غیر وابسته، مقتدر و تاثیر گذار در منطقه است و با پیگیری راهبردهای تعامل گرایانه و اثباتی در سیاست خارجی خود، حفظ ثبات و امنیت و نظم درون زا را با مشارکت و همکاری بازیگران منطقه ای دنبال می کند و به نوعی وزنه ثبات در منطقه به شمار می رود؛ ترس از اقتدار فزاینده و هژمونی عقلانی ایران در منطقه سبب شده است که در سلطه طلبان منطقه ای و قدرت های فرامنطقه ای، استراتژی های تقابلی و ایران ستیزانه را در منطقه به کار گیرند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۵۰۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان