//
کدخبر: ۶۳۲۲۹ //

جوامع اسلامی فقط از نام پیامبر(ص) بهره می‌برند

«زمانی می‌توانیم به وحدت برسیم که حرف دیگران را نیز بپذیریم. متأسفانه گاهی ما برای رسیدن به وحدت فقط می‌خواهیم بگوییم که ما چه می‌گوییم و حرف دیگران را نمی‌شنویم. این وحدت نیست، بلکه خودخواهی است.»

جوامع اسلامی فقط از نام پیامبر(ص) بهره می‌برند
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی شاهرود - عضو کمیته فقه پژوهشکده حج - با بیان اینکه به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) یک هفته در ایران اسلامی به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است و باید بدانیم که بهترین راه برای رسیدن به وحدت و یکپارچگی واقعی این است که پیرو راه نبی مکرم اسلام (ص) باشیم، اظهار کرد: ما اگر همان گونه که در فرامین دینی دستورات نبی مکرم اسلام را اجرا می‌کنیم در عرصه فرهنگ، اخلاق، سیاست و سایر امور نیز از پیامبر رحمت و مهربانی الگوگیری کنیم، قطعا راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانیم در کل جوامع اسلامی و حتی در جوامع بشری به وحدت برسیم.

 

وی در ادامه با طرح این سوال که جوامع اسلامی را چه شده است که فقط از نام پیامبر (ص) بهره می‌برند؟ خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) الگوی تمام انسان‌ها و جوامع بشری است و خداوند در قرآن در آیه ۲۴ و ۲۵ سوره احزاب می‌فرماید پیامبر الگوی حسنه است و بهترین اسوه برای جوامع بشری پیامبر رحمت و مهربانی است. ما برای رسیدن به وحدت چه کرده‌ایم؟ دلیل اینکه هنوز در جوامع اسلامی به وحدت نرسیده‌ایم این است که آنچه را که پیامبر اکرم (ص) فرموده است را هنوز اجرا نکرده‌ایم.

 

 این نویسنده، محقق و پژوهشگر دینی یادآور شد: برای رسیدن به وحدت، پیامبر (ص) یک دستور دارد و آن رعایت اخلاق است. حتی زمانی که پیامبر (ص) مبعوث می‌شود، دلیل این بعثت را ترویج مکارم اخلاق در جوامع انسانی می‌داند. ما زمانی می‌توانیم به وحدت برسیم که حرف دیگران را نیز بپذیریم. متأسفانه گاهی ما برای رسیدن به وحدت فقط می‌خواهیم بگوییم که ما چه می‌گوییم و حرف دیگران را نمی‌شنویم. این وحدت نیست، بلکه خودخواهی است. برای رعایت موازین اخلاقی باید تمام انسان‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند و گفت‌وشنود داشته باشند.

 

موسوی شاهرودی ادامه داد: خداوند هرگز دو انسان را از جهت فکری و حتی ظاهری مثل هم نیافریده است. خداوند انسان‌های مختلف را آفریده است و حتی در آیاتی از قرآن روایت شده که این اختلاف دیدگاه‌ها برای جوامع انسانی خوب است و باید از آن استفاده کنند تا تقارب و نزدیکی برای آن‌ها حاصل شود. معنای وحدت کلمه رعایت اخلاق است. ما اگر می‌خواهیم به نتیجه مطلوب برسیم باید همچون سیره رسول اکرم (ص) عمل کنیم. ایشان با اینکه فرستاده از جانب خداوند بود اما همواره در کارهایش مشورت می‌کرد و شور و مشورت می‌تواند یکی دیگر از راه‌های رسیدن به وحدت در جوامع اسلامی باشد.

 

وی ادامه داد:‌خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید مشورت کن اگرچه نظر سایرین مخالف نظر تو باشد. اما در هر حالتی به نظر اکثریت عمل کن. ما اگر بخواهیم فقط مشورت کنیم و در نهایت کار خود را انجام بدهیم این عمل خلاف خواسته پیامبر (ص) و خداوند است. باید به نظر اکثریت اهمیت بدهیم و به آن عمل کنیم. وحدت به معنای قبول حرف ما از سوی دیگران نیست، بلکه طبق آیات و سنت رسول‌الله وحدت یعنی رعایت اخلاق و گرفتن مشورت از یکدیگر.

 

عضو کمیته فقه پژوهشکده حج تأکید کرد: جوامع اسلامی چرا به این روز افتادند چون یا آیات قرآنی را نمی‌خوانند، یا نمی‌شنوند و یا به آن جامع عمل نمی‌پوشانند. کسی که می‌خواهد در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شود، باید الگوی پیامبر رحمت و مهربانی را اسوه خود قرار بدهد. زمانی که پیامبر (ص) بود این اختلافات وجود نداشت و هر کسی هم که در آن زمان مخالف پیامبر (ص) بود پیامبر رحمت و مهربانی با اخلاق سنجیده او را به سمت دین اسلام می‌کشاند. در زمان پیامبر (ص) حتی عده‌ای  نسبت به وجود مبارک پیامبر (ص) فحاشی می‌کردند و اصحابی که همراه پیامبر (ص) بودند اگر می‌خواستند عکس‌العملی نشان بدهند حضرت اجازه نمی‌دادند، بلکه با منطق و اخلاق گشاده با آن‌ها برخورد می‌کرد و آن‌ها از این حرکت شرمنده می‌شدند.

 

موسوی شاهرودی بیان کرد: پیامبر (ص) در ۱۰ سال اسلام را در تمام جهان گسترش داد، اما متأسفانه ما می‌بینیم امروز در جامعه ما حتی نمی‌توانیم اطرافیان خود را گرد خودمان جمع کنیم، چرا چون به اخلاقی که مد نظر پیامبر (ص) بوده است عمل نمی‌کنیم. زمانی که پیامبر (ص) قرائت قرآن و یا خطابه داشتند دشمنان اسلام هلهله می‌کردند، که کسی صدای پیامبر (ص) را نشنود چرا که می‌دانستند اخلاق و سخنان پیامبر (ص) به گونه‌ای است که باعث گسترش بیشتر اسلام می‌شود.

 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به وحدت برسیم معنایش این نیست که یک فکر و یک شعار و یک رویکرد داشته باشیم بلکه معنای آن این است که همدیگر را درک کنیم گرچه مخالف هم باشیم. این اخلاق و اسوه‌ای است که از پیامبر (ص) برای ما به یادگار مانده است. خداوند در آیات قرآنی می‌فرماید انسان‌ها با هم اختلاف تفکر و دیدگاه دارند و آنچه که از پیامبر (ص) در روایات نقل می‌شود این است که اختلاف در دیدگاه برای ما انسان ها و جوامع خوب است. بعضی از آنهایی که ما بعد از ۱۴۰۰ سال نمی‌توانیم تحمل‌شان کنیم پیامبر خدا (ص)  با آنها روزانه معاشرت و زندگی می‌کرد پس اینان نباید به خود اجازه دهند که بگویند اسوه و الگوی ما پیامبر خدا است. امام حقیقت وحدت را در اعمال حج مطرح می‌کند و می‌فرمایند مانند آن‌ها سجده بر فرش کنید حتی اگر فکر می‌کنید می‌توانید بر سنگ یا غیر سنگ سجده کنید. شکی نکنید که این گونه نمایش شما صحیح است و معنای وحدت در زمانی‌های مختلف یعنی همین.

 

این نویسنده، محقق و پژوهشگر دینی ادامه داد: معنی وحدت کلمه رعایت اخلاق و هم سخن شدن با یکدیگر است. با طرح مباحث علمی و دینی می‌توانیم به هر آنچه که می‌خواهیم برسیم. امام راحل  در جایی دیگر می‌فرمایند: «اگر حاکم اهل سنت حکم کند اول ماه است بر همه واجب است که این حکم را اجرا کنند هر چند که علم به خلاف بودن آن داشته باشند». پیامبر رحمت‌العالمین است و می‌توانیم این را از دو نظر مطرح کنیم، یکی از نظر تشریعی و دیگر از نظر تکوینی. خداوند می‌فرماید که وجود نبی مکرم اسلام (ص) موجب رحمت و عنایت الهی می‌شود و بعد تکوینی رحمت‌العالمین بودن پیامبر این است که هر کسی با رعایت اخلاق، ادب و دینی که از سوی نبی رحمت و مهربانی آمده است می‌تواند خود را به ویژگی‌های بارز اخلاقی برساند.

 

موسوی شاهرودی ادامه داد: تمام موجودات عالم می‌توانند از طریق پیروی از فرامین الهی که در دین اسلام است به سعادت دنیا و آخرت برسند. حتی در روایات وارد شده است اگر کسی اخلاق را رعایت کند روزی او زیاد می‌شود. یعنی اگر در جامعه امروز کسی شغلی داشته باشد که با دیگران مشترک باشد انسان‌ها به سمت کسی می‌روند که خوش اخلاق‌تر باشد. این یعنی خلق نیکو که ثمره سیره نبوی است سبب خیر دنیا و آخرت می‌شود. پس رحمت العالمین بودن پیامبر (ص) نیز در اینجا مطرح می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۲۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان