//
کدخبر: ۶۳۰۷۹ //

روحانی: آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانی دارند

رییس جمهوری با تبریک پیروزی مردم منطقه بر تروریسم در عراق و سوریه گفت: آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانیان دارند.

 روحانی: آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانی دارند
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تبریک سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت به تمامی مسلمانان جهان، افزود: امسال کنفرانس وحت اسلامی در شرایطی آغاز به کار کرده است که ما با دو حادثه تلخ و شیرین مواجه بودیم.

 

وی ادامه داد: بخش حادثه شیرین در منطقه ما، پیروزی های ارزشمند ملت ها و ارتش های منطقه بر تروریسم بود. پیروزی های مردم و ارتش عراق، سوریه و لبنان و همه آنهایی که در مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کردند بود و امروز خوشحال و اسرافراز هستند که پایه های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته شده است و بخش اعظم توطئه استکبار جهانی و صهیونیزیم علیه ملت های منطقه، نقش برآب شده است.

 

روحانی تاکید کرد که البته راه مسلمانان علیه تروریسم تا ریشه کنی همه عوامل و اذناب آن ادامه خواهد یافت.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: آنهایی که در سوریه و عراق علیه تروریسم جنگیدند، حق بزرگی بر گردن امنیت و ثبات منطقه و جهانیان دارند، زیرا این تروریسم تهدیدی بزرگ برای منطقه و جهان از جمله اروپا و آمریکا بود، بنابراین همه انسان هایی که علاقمند به امنیت و ثبات جهانی هستند باید از رزمندگان صف اول مبارزه با تروریسم ممنون و متشکر باشند.

 

وی تصریح کرد: ولی متاسفانه بجای این که از این دولت ها و همه آنهایی که از مبارزه با تروریسم حمایت و در این جهت تلاش کردند، تشکر کنند به فکر تضعیف آن هستند.

 

رییس جمهوری همچنین گفت: سال گذشته وقتی در این ایام با هم صحبت می کردیم، خوشحال بودیم که حلب به دست رزمندگان اسلام آزاد شده است و به شما عرض کردم که به زودی پیروزی های دیگری را در برابر تروریسم شاهد خواهیم بود.

 

روحانی افزود: امسال در شرایطی دور هم جمع شده ایم که هم موصل آزاد شده و هم پایگاه های تروریسم فرو ریخته و هم شهرها تا مرز بوکمال آزاد شده است.

 

وی ادامه داد اما بخش تلخی که شاهد هستیم این است که برخی از کشورهای منطقه و اسلامی نزدیکی خود را نسبت به رژیم صهیونیستی با کمال بی پروایی آشکار می کنند.

 

رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: اگر برخی از این کشورها در سال های گذشته پنهانی با دشمنان اسلام در منطقه گفت وگو، تعامل و همکاری می کردند حداقل به زبان منکر بودند و آن اقدام از نظر آنها زشت، شوم، قبیح و ناپسند بود که هیچ مقامی از کشورهای اسلامی توان آن را نداشت که به صراحت به مردم بگوید اسرائیل دوست ما و مقاومت دشمن ما است.

 

روحانی تصریح کرد: امروز متاسفانه تلاش می کنند این منکر بزرگ را تا به معروف تبدیل کنند. البته تردید ندارم ملت های منطقه و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم به ثمر برسد.

 

وی افزود: ملت بزرگ فلسطین، مردم منطقه، علما، نخبگان، فرهیختگان و جوانان مسلمان هرگز معضل صهیونیسم و دشمنی و اشغال سرزمین فلسطین را فراموش نخواهند کرد و همواره یکی از آرزوهای مردم مسلمان آزادی قدس شریف بوده، هست و خواهد بود.

 

وی اضافه کرد در کنار همه توطئه هایی که امروز در منطقه از سوی استکبار و صهیونیسم مشاهده می کنیم برخی از آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد، این که قدرت های بزرگ، آمریکا و صهیونیست ها گروه های تروریستی را ساختند و به جان مردم انداختند نکته واضحی است و همه ما می دانیم و آنها هم اعتراف می کرده اند و ناچارند اعتراف کنند.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه می دانند القاعده را چه کسانی تشکیل دادند و همه می دانند چه قدرت هایی بودند که تروریست ها را در شرق منطقه در افغانستان و پاکستان بوجود آوردند و چگونه در منطقه پخش کردند.

 

روحانی گفت: همه می دانند چه کسانی به تروریست ها پول وسلاح دادند و کمک فنی و اطلاعاتی کردند، گرچه در نهایت این ماری که برای نیش زدن به دیگران پرورش داده بودند به خود آنها هم حمله کرد و گزید.

 

وی افزود: گرچه آنها هم از آثار شوم تروریسم بی نصیب نماندند و هم می دانیم با تروریسم چه جنایات بزرگی را در منطقه مرتکب شدند.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اما برخی نکات توطئه شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و اولین اقدام شوم این ها فرصت سوزی بود. ما می گوییم در عراق و سوریه مردم را کشتند، آثار تمدنی را ویران کردند، ترس و حشت در میان مردم به وجود آوردند، خون های بی گناه به زمین ریخته شد ولی نمی گوییم عراق و سوریه از فرصت توسعه و تمدن نوین جهانی چند سال عقب رانده شد.

 

روحانی اضافه کرد ما می دانیم از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در این سرزمین هر موقع ملت ایران توانستند در مرز پیشرفت و تعالی قرار گیرند توطئه ای برای فرصت سوزی علیه ما درست کردند.

 

وی همچنین گفت: هنگامی که کشور را آرام و از مشکلات اصلی عبور کردیم و آماده بازسازی و سازندگی بود فردی را در منطقه علیه ملت ایران تحریک و جنگ هشت ساله توسط صدام را طراحی کردند و بعد از این که از جنگ رهایی یافتیم به محض این که رشد و توسعه را در این کشور مشاهده کردند، توطئه ای را به نام تهدید هسته ای برای منطقه و جهان طراحی کردند و ما را سال ها در جنگ اقتصادی قرار دادند.

 

رییس جمهوری افزود: امروز هم چون می بینند ایران در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته، در فکر طراحی جدید دیگری برای ایران و منطقه هستند.

 

روحانی تصریح کرد: سوریه دیر یا زود از تروریسم نجات خواهد یافت و نیروهای خارجی را از کشور خود بیرون خواهد کرد.

 

وی تاکید کرد: ملت عراق دیر یا زود متحدتر از همیشه خواهد بود و کرد و شیعه و سنی برادرانه در کنار هم در عراق خواهند بود و عراق سربلندی را توسعه یافته خواهند ساخت.

 

رییس جمهوری همچنین گفت: یمن هم از دست متجاوزین نجات خواهد یافت و ملت مقاوم و فداکار یمن متجاوزین را پشیمان خواهد کرد اما فرصت های از دست رفته چگونه جبران خواهد شد.

 

روحانی ادامه داد: ما در ایران می دانیم هشت سال تجاوز به کشور و بازسازی یک کشور چقدر زمان می خواهد، ما مید انیم توطئه تحریم علیه ایران چند سال زمان می خواهد، اولین خیانت بزرگی که قدرت های بزرگ و صهیونیستی به غیر از کشتار مردم کشورها انجام دادند، فرصت سوزی بود.

 

وی افزود: نگذاشتند سوریه به آبادانی و توسعه مورد نظر خود برسد و حدود 40 سال است عراق گرفتار این توطئه ها است یا جنگ صدام علیه ایران و ویرانی در کشور یا تجاوز صدام به کویت یا جنگ ائتلاف علیه عراق و یا حمله آمریکا به افغانستان و یا حمله آمریکا به عراق و ویرانی های بیشتر و یا موضوع تروریسم که به جان مردم انداختند. چرا فرصت مردم مسلمان و مظلوم منطقه را از بین بردید.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: صهیونیست و آمریکا و استکبار جهانی باید در برابر ملت های منطقه پاسخگو باشد، چرا فرزندان مردم را کشتید و آثار تمدنی منطقه را ویران کردید و چرا کشورهای منطقه را تبدیل به ویرانی کردید و چرا سلاح و بمب دادید و می دهید تا مردم یمن زیر بمباران نابود شوند و چرا در شمال آفریقا توطئه کردید و چرا به توطئه ها ادامه می دهید.

 

روحانی افزود: شما می خواهید مسلمانان با شما خوب باشند و احترام بگذارند و می خواهید ادعا کنید تمدن بشری امروز به دست شماست، آیا کشتار مردم تمدن است؟

 

وی یادآور شد: اولین فاجعه ای که در منطقه واقع شده فرصت سوزی است که استکبار و صهیونیست به عنوان ثمره توطئه برای منطقه به ارمغان آورد.

 

رییس جمهوری همچنین گفت: چه کسانی بذر اختلاف و دشمنی ها بین شیعه و سنی، کرد و عرب، علوی و سنی نشاندند،فکر می کنید به این زودی آثار اختلافات از بین می رود؟

 

روحانی ادامه داد: ملت های منطقه قرن ها در کنار هم زندگی می کردند و کرد، عرب، فارس، ترک در شبهه قاره هند و غرب آسیا در کنار هم بودند و بین اقوام اختلافی نبود و برادرانه زندگی می کردند. شما بودید که در قرن بیستم و بیست و یکم بذر اختلاف را میان مردم افشاندید و فاصله بین اقوام شیعه و سنی انداختید.

 

وی گفت: شیعه و سنی اختلافی ندارند، دو مسیر برای یک هدف هستند و دو راه به سمت چشمه توحید و نبوت است و در طول تاریخ برادر بودند و در کنار هم با استعمار انگلیس در عراق و در شبهه جزیره علیه انگلیس مبارزه کردند و در آفریقا علیه استعمار مبارزه کردند. اقوام مشکلی با هم نداشتند و از قرآن یاد گرفته بودند چگونه با نرمی با هم سخن بگویند و برادری و اخوت اسلامی داشته باشند.

 

رییس جمهوری افزود: شما تا آمدید بین اقوام فاصله انداختید و این دشمنی ها از بین خواهد رفت و نزاع ها و جنگ پایان خواهد یافت اما کینه ای که بین اقوام با خونریزی استکبار به وجود آمده سال ها برای جبران آن همه باید تلاش کنند و وظیفه بزرگ همه مسلمانان تلاش برای التیام این زخم است.

 

روحانی افزود: شما عالمان، فرهیختگان، اندیشمندان، حوزویان، دانشگاهیان، شیعیان، اهل سنت و همه مذاهب یک وظیفه بزرگ دارید و آن التیام زخم های سال های پیشین است که بین ما استعمار، اسثتمار و استکبار بوجود آورده است.

 

وی به ضربه ای که صهیونیست و استکبار به چهره اسلام وارد آورده است، اشاره کرد و گفت: اگر به ایران خیانت کردند جبران می کنیم. اگر به عراق خیانت کردند ملت این کشور جبران خواهد کرد و اگر به سوریه و لبنان خیانت کردند مردم جبران خواهند کرد و اگر به یمن و بحرین خیانت کردند مردم جبران خواهند کرد اما بار سنگینی به دوش همه ماست تا خیانتی که به اسلام روا داشتند جبران کنیم.

 

رییس جمهوری گفت: اسلام را مشوش نشان دادند و میلیون ها جوان را در سراسر دنیا که می توانستند عاشق اسلام باشند و تنها دینی که جاذبه نسل جوان دارد اسلام است، این چنین نشان دادند و ضربه ای به چهره اسلام زدند و آن را واژگون به نسل جوان و دنیای امروز نشان دادند.

 

روحانی یادآورشد: بار سنگینی بر دوش ما قرار دارد و علما، بزرگان، پویندگان و رسانه های کشورهای اسلامی بار سنگینی بر دوش دارند، نویسندگان در فضاهای حقیقی و مجازی باید فرصت بیان حقایق را بیابند و مسئولیت بزرگ ما امروز تبلیغ واقعی اسلامی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۰۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان