//
کدخبر: ۵۹۳۴۴ //
به مناسبت اربعین حسینی

راهپیمایی اربعین؛ نمایش اقتدار و وحدت جهان اسلام

شور و شعور حسینی در گام های استوار راهپیمایان اربعین تداعی کننده، جاودانگی پیام عاشورا است. زایرانی که با اعتقاد قلبی و باور راستین به حقانیت نهضت عاشورا در این گردهمایی بزرگ حضور می یابند تا قدرت اتحاد و انسجام جهان اسلام را به نمایش بگذارند.

راهپیمایی اربعین؛ نمایش اقتدار و وحدت جهان اسلام
به گزارش فرتاک نیوز،

اربعین روایتگر دلدادگی شیعیان به سیدو سالار شهیدان امام حسین(ع) است. ایشان که با قیام خویش حقیقت اسلام را برای تمام نسل بشر آشکار ساخت و درس آزادگی، شجاعت و دینداری را به پیروانانش آموخت. پیاده روی بزرگ دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) در اربعین، زیباترین جلوه حق طلبی و آزادیخواهی مسلمانان را به تصویر می کشد و هرسال باشکوه تر از سال های گذشته برگزار می شود.

 

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، سوم آذر 1395 در دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور، راهپیمایی باشکوه اربعین را «پدیده‌ای تاریخی» و نشان‌دهنده‌ «دست قدرت الهی» خواندند و خاطرنشان کردند: «در پدیده‌ها و خیزش‌های ماندگار و عظیمی همچون راهپیمایی اربعین یا نمونه‌هایی نظیر تسخیر لانه‌ جاسوسی، ۹ دی ۸۸ و اعتکاف‌ها که برخاسته از تبلیغات نیستند، دست خداوند روشن‌تر از هر جای دیگری دیده می‌شود.... حضور میلیونی مردم در پدیده‌ الهیِ را‌پیمایی اربعین نشانه‌ «عشق و جاذبه همراه با بصیرت» است... برخی در دنیا به‌ دنبال محو یا تحریف پدیده‌ نورانی اربعین هستند که موفق به این کار نخواهند شد و قطعاً این نعمت بزرگ برای ملت‌های ایران و عراق، پایدار و موجب سرافرازی و سربلندی خواهد بود.»

 

جایگاه و اهمیت راهپیمایی اربعین در گرامیداشت رشادت های امام حسین (ع) و پاسداری از دستاوردهای واقعه کربلا، ما را بر آن داشت تا با «شهریار حیدری» سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی به گفت وگو بنشینیم.

 

**اهمیت راهپیمایی بزرگ اربعین

امروز بحث اربعین یک مساله فراملی محسوب می شود چرا که سال گذشته، زایرانی از 92 ملیت و از سراسر جهان در این گردهمایی بزرگ شرکت کردند و امسال نیز این مراسم پوشش جهانی دارد. در موضوع عشق به امام حسین(ع) میان جریان های مذهبی اختلاف نیست، چرا که حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام در ارتباط با جایگاه سومین امام شیعیان می فرمایند: «خداوند دوستدار فردی است که امام حسین(ع) را دوست بدارد.»

 

**جاذبه امام حسین(ع) و نقش وی در بزرگترین گردهمایی جهانی

تاثیرگذاری و جاذبه امام حسین(ع) در این گردهمایی نقش محوری دارد و این همان عشق به امام(ع) و آرمان هایش را تداعی می کند که وعده اش هم در حدیث ها و قرآن آمده است. مردم از کشورهای مختلف و مسیرهای بسیار طولانی، تنها برای زیارت می آیند و برای بهره مندی از ثواب این روز تلاش می کنند. اربعین بزرگترین گردهمایی در دنیا محسوب می شود که محدود به جهان اسلام نیست. در هیچ کدام از مناسبت های جهانی جمعیتی به این گستردگی وجود ندارد، زایرانی که حول محور زیارت امام حسین(ع) گردهم می آیند و این نقطه قوت جهان اسلام می تواند باشد.

 

**پیام های جهانی اربعین حسینی

این حجم جمعیت از سراسر دنیا به خصوص از ایران و عراق در چند سال گذشته حرکتی بزرگ را خلق کرده و تاثیر زیادی در اتحاد مسلمانان داشته و بستر نزدیک شدن کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه ای را در حوزه اعتمادسازی فراهم کرده اند. رعب و وحشتی که جریان های ضد اسلام در این ارتباط دارند از همین مساله سرچشمه می گیرد که اربعین حسینی یک تحول منطقه ای و حتی فرامنطقه ای در تاریخ و جغرافیای اسلام را به وجود می آورد و در حقیقت اربعین نقطه عطفی برای همدلی و همراهی تمام جهان اسلام به شمار می رود و آنها با همین اتحاد می توانند مسیر تعالی و پیشرفت را بدون وابستگی به دیگران و با تکیه بر ظرفیت های درونی خود، بپیمایند و اینها پیام های اربعین حسینی است که به جهان و به خصوص به دنیای اسلام انتقال می یابد.

 

**عشق به امام حسین(ع) و اربعین، فراتر از مرزهای جغرافیایی

مردم در بزرگداشت اربعین، نقش کلیدی و محوری دارند. شاید در هیچ زمینه ای، کشورها چنین ارتباط صمیمی و نزدیکی با هم نداشته باشند. با توجه به جغرافیای متفاوت کشورها، اما چیزی که این مرزها را به نوعی نادیده می گیرد، حقیقت قیام عاشورا است که در دل عاشقان وی در سراسر جهان نفوذ می کند. نام امام حسین(ع) هر روز ماندگارتر می شود و این ماندگاری ناشی از آزادیخواهی امام و عشق او به معبودش است که سبب شد تمام زندگی و هستی خود را به خدا تقدیم کند و امروز این حرکت بزرگ عاشورایی سید و سالار شهیدان(ع) اینگونه در دل مردم و صاحبان اندیشه و فکر تجلی یافته است.

 

**خلاقیت جوانان و نقش پررنگ آنها در خدمت به راهپیمایان بزرگ اربعین

نقطه عطف استقبال باشکوه از راهپیمایی اربعین، باور به جاودانگی پیام عاشورا است اما مساله جدیدی که وجود دارد، افزایش شمار زایران و به خصوص افزایش گرایش جوانان در این زمینه به شمار می رود. خلاقیت و نوآوری جوانان در راهپیمایی بزرگ حسینی، نکته قابل تاملی محسوب می شود و این که هر یک به روشی برای خدمت به راهپیمایان اربعین، آن چه که در توان دارند، ارایه می کنند. این ذوق جوانان خلاق و نقش پررنگ آنها در راه خدمت به زایران در نوع خود بی نظیر است.

 

**عشق جوانان به اربعین، تولید قدرت در جهان اسلام

ارادت به امام حسین(ع) و اربعین، سن و سال نمی شناسد. از کودک، پیر، جوان تا زن و مرد همگام حرکت می کنند، اما نقش جوانان در تمام عرصه ها موثر است و در جهان امروز اگر بحث تولید قدرت مطرح می شود، نخستین مولفه آن، نوع نگاه و نگرش جوانان هر کشوری به شمار می رود. گرایش جوانان به آرمان و ارزش های عاشورا و استقبال از گردهمایی اربعین، می تواند منبع تولید قدرت در حوزه دین، مذهب و دیگر عرصه ها باشد.

 

**گردهمایی بزرگ اربعین، نمایانگر وحدت و اتحاد

بررسی ابعاد مختلف اربعین، بسیار وسیع و گسترده است و از آن جمله می توان به وحدت جهان اسلام اشاره کرد که در عشق به امام حسین(ع) تجلی می یابد. شاید در فروع دین میان مسلمانان اختلاف دیدگاه وجود داشته باشد اما در اصول، آنها یکدل هستند. جاذبه امام حسین(ع) سبب می شود تا مردمی از تمام مذهب ها و گرایش ها به دور هم جمع شوند و آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در تعبیر زیبایی می فرمایند: «شروع جاذبه‌ مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۹۳۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان