//
کدخبر: ۵۸۷۵۲ //
رئیس سازمان انرژی اتمی:

اگر آمانواستقلال عمل از خودش نشان ندهد اعتبار آژانس زیر سوال می رود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: اگر آمانو استقلال نداشته باشد اعتبار آژانس بین المللی اتمی از دست می رود.

اگر آمانواستقلال عمل از خودش نشان ندهد اعتبار آژانس زیر سوال می رود
به گزارش فرتاک نیوز،

علی اکبر صالحی در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی بعنوان تنها مرجعی که واجد شرایط ارزیابی تعهد کشورهای عضو هست دارای مسئولیت ویژه ای است تا درباره برجام و بخصوص موضع گیری هایی که مسئولین امریکایی در این خصوص داشته و دارند، نقش سازنده ای بازی کند.

 

وی افزود: بر این اساس آقای یوکیو آمانو سفری به ایران داشت، تا مذاکرات و مشورتهایی در مورد مسائلی که امروزه ایران با آنها مواجه است انجام دهد البته ایشان در ارتباط با این موضوع با مقامات سایر کشورها هم در حال رایزنی است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی از جزئیات ملاقاتهای آمانو با مقامات دیگر کشورها اینگونه یاد کرد: آمانو در ملاقات با رئیس جمهور فرانسه گفته بود فرانسوی ها باید به جد، پای بندهای برجام بمانند و نگذارند تا خدشه ای به آن وارد شود.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که موضوع برجام از اهمیت بالایی برخوردار است ما بطور مستمر با آقای آمانو در ارتباط هستیم تا در رفع موانع احتمالی، گام مثبتی برداریم. البته مجامع بین المللی هم بر روی بحث برجام بسیار حساس شده اند.

 

صالحی گفت: پیش از این با آمریکایی ها مذاکره داشتیم و این وظیفه آمریکایی ها بود که 1+5 را قانع کنند بر سر تعهدات مشترک حاصله، اما در دولت جدید امریکا مواضع دیگری شکل گرفته و می توان مخالفت با برجام را به وضوح مشاهده کرد. حتی گفته اند برجام یک معاهده غیر قابل قبول است. آمریکایی ها در تلاشند تا با هزینه ایران برجام را ناکارآمد نشان دهند و برجام را از درون عقیم کنند. البته جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه واکنشهای لازم را در زمان مقرر انجام خواهد داد.

 

وی افزود: آمانو در سفر اخیرش به تهران، برای مقامات ایرانی حامل پیام خاصی نبود البته سیر تحول به گونه ای پیش رفته که اگر آمانو و آژانس مستقل عمل نکنند این ارگان بین المللی در افکار عمومی جهان خالی از اعتبار خواهد شد زیرا مواضع امریکا بصورت علنی در حال بیان است و دیگر ترسی هم از بیان افکارشان ندارند و از منطق قدرت پیروی می کنند.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: منطق قدرت می گوید؛ چون قدرت داریم پس می توانیم هر کاری که اراده کنیم انجام دهیم. امریکایی ها به آژانس رفته بودند تا آمانو را تحت فشار بگذارند و به این منظور شیوه بازرسی ها،اماکن مورد بازرسی و مسائل دیگر را زیر سوال بردند، اگر آمانو در این برهه استقلال عمل از خودش نشان ندهد قطعا اعتبار آژانس زیر سوال می رود و پس از آن شاکله آژانس دچار سستی و آماده فروریزی می گردد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۸۷۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان