//
کدخبر: ۵۴۵۵۰ //
حاجی بابایی:

طرح تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس از سوی دولت ارائه شود

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه امیدواریم دولت طرح جامعی را برای ساماندهی وتعیین تکلیف نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی به مجلس ارائه کند، گفت:باید با توجه به موارد مختلف راهکارهای عملی در رابطه با این طرح ارائه کرد.

طرح تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس از سوی دولت ارائه شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه 11 مهر گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره رد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را بررسی کردند.

 

پیش از این کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، این طرح را به دلیل عدم احصای دقیق آمار جامعه هدف توسط وزارت آموزش و پرورش و مشخص نبودن راه تأمین بار مالی آن رد کرده بود و در جلسنه علنی سه‌شنبه، کلیات این طرح به رای گذاشته شد و با 160 رأی موافق، 62 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

 

براساس این طرح، «دولت مکلف است از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف یک سال، تمام نیروهای حق التدریس مشمول قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش، مصوب 28 مرداد 94 و قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب سوم شهریور 95 را همراه با طی دوره های آموزشی حداکثر 6 ماه بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون نیاز به شرکت در آزمون، به استخدام آموزش و پرورش درآورد. بار مالی ناشی از اجرای این قانون از محل حق الزحمه نیروهای حق‌التدریس که هم اکنون مشغول به کار هستند و نیز اضافه تدریس کارکنان رسمی و خروج بازنشستگان تأمین می‌شود.»

 

در همین رابطه حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره به تصویب کلیات طرح استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی اظهار کرد: تصویب طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی از دیدگاه مدیریت منابع انسانی با ایجاد اطمینان و امنیت شغلی در بین این گروه منجر به بهبود کیفیت خدمات آموزشی وپرورشی این گروه خواهد بود.

 

حاجی بابایی تاکید کرد: از سوی دیگر براساس برنامه ششم توسعه وسند تحول بنیادین در آموزش وپرورش باید تنها مبداء ورودی نیروی انسانی آموزش وپرورش دانشگاه فرهنگیان باشد.

 

وی با اشاره بر لزوم بهبود کمی و کیفی وضعیت دانشگاه فرهنگیان گفت: افزایش جذب دانشجو معلمان و استفاده حداکثری ازظرفیت دانشگاه همچنین ارتقای کیفیت آموزشها متقاضیان ورود به این دانشگاه در اولویت سیاستهای وزارت آموزش وپرورش قرار گیرد.

 

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با توجه به ارجاع طرح تعیین تکلیف استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش مجلس گفت:این طرح برای رفع تناقضات موجود وارائه راهکارهای کارشناسی به کمیسیون آموزش ارجاع شده است.

 

وی افزود:کمیسیون آموزش باید با توجه به لزوم اجرای عدالت استخدامی، ایجاد امنیت شغلی برای نیروی انسانی، لزوم آموزش نیروها صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان بر اساس اسناد فرادستی، وضعیت نیروهای انسانی آموزش وپرورش، بازنشستگی تعداد زیادی از پرسنل آموزش وپرورش درچند سال آینده، تامین دقیق منابع مالی ناشی از اجرای قانون مذکور راهکارهای عملی را ارائه دهد.

 

وزیر اسبق آموزش وپرورش با اشاره به لزوم اجرای رتبه بندی معلمان در برنامه ششم توسعه کشور گفت:اجرای طرح رتبه بندی معلمان با توجه به نگاه سند تحول بنیادین به جایگاه معلمان باید مبنای ارتقای جایگاه و مرجعیت اجتماعی فرهنگیان باشد.

 

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سازمان نظام معلمی افزود:سازمان نظام معلمی با نگاه ارتقاء وبهبود کمی وکیفی نظام تعلیم وتربیت کشور با تاکید ویژه برمدیریت کارآمد منابع انسانی تشکیل شود.

 

حاجی بابایی در خصوص ادامه روند ورود نیروهای قراردادی در مدارس غیر دولتی وحق التدریس و آموزش دهنده‌های نهضت سواد آموزی گفت: باید با تعیین تکلیف نیروهای موجود با درنظر داشتن سیاستهای کلی حاکم بر نظام آموزش وپرورش، ورود هر نیروی جدید به سیستم آموزش وپرورش منطبق بر سیاستها و برنامه‌های سند تحول بنیادین وبرنامه ششم توسعه باشد.

 

وی بیان کرد: هر گونه قرارداد آموزش وپرورش با نهادهای غیر از دانشگاه فرهنگیان حتی در صورتی که منجر به ارائه گواهی مهارت آموزی شود باید متوقف شود و آموزش همه نیروهای موجود صرفا از طرق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.

 

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش اظهار امیدواری کرد که دولت طرح جامعی را برای ساماندهی وتعیین تکلیف نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی به مجلس ارائه کند که در برگیرنده تمام موارد فوق الذکر باشد.

 

حاجی بابایی گفت:نمایندگان مجلس و دولت باید به دنبال ارائه راهکارهایی باشند که منجر به ایجاد نشاط و شادابی، تحرک، تحول وکارآمدی در آموزش وپرورش خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۴۵۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان