//
کدخبر: ۳۹۶۹۲ //

روابط ایران و عربستان ربطی به بحث حج ندارد

قاسمی در خصوص تاثیر مذاکرات حج بر روابط ایران و عربستان گفت: بحث حج ربطی به روابط دیپلماتیک ایران و عربستان ندارد و سازمان حج و زیارت در چارچوب اختیارات خود راحع به حج به مذاکره پرداخته است و نتیحه آن را هم اعلام خواهد کرد.

 روابط ایران و عربستان ربطی به بحث حج ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران راجع به تلاش های مسکو برای نزدیکتر شدن تهران و ریاض گفت: ایران از هر تلاش برای ایجاد ثبات در خلیج فارس استقبال می کند.

 

وی در خصوص این خبر که برخی اروپایی ها خواهان فشار آمریکا بر ایران هستند، پاسخ داد: این یک بحث رسانه ای است و قابل اتکا نیست.

 

قاسمی در مورد مذاکرات حج با عربستان اظهار داشت: مسئولیت مذاکرات حج بر عهده سازمان حج و زیارت است و تا جایی که اطلاع دارم مذاکرات خیلی خوب پیش رفته است و اجازه دهید نتیجه آن مشخص شود.

 

وی در مورد وضعیت شیخ عیسی قاسم در بحرین گفت: دولت بحرین به جای اظهارات نابخردانه با صداقت با مردم خود برخورد کند و منتظر نتیجه دادگاه این شخص خواهیم ماند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه گفت: اطلاع خاصی در این مورد ندارم.

 

وی راجع به دیدار روحانی و اردوغان در پاکستان عنوان کرد: حضور سران کشورهای اکو در پاکستان فرصتی را فراهم کرد که بعد از کودتا که خلایی در تماس های سطح بالا بود با تقاضای طرف ترک دیدار صورت گرفت و تاحدی سازنده بود و در مورد موضوعات دو حانبه و منطقه ای بحث شد و تفاهماتی حاصل شد اما اختلاف نظرها در برخی موارد باقی ماند و دیدار درست و به جا و به هنگام بود.

 

قاسمی یادآور شد: در این دیدار تصمیم گرفته شد که نظرها در رایزنی های طرفین مطرح شود نه در رسانه ها و معتقد بودند که اجلاس آستانه برای سوریه مثبت است و باید استمرار پیدا کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مسایل مرزی ایران و ترکیه گفت: این مسایل جدید نیست و به خصوص بعد از کودتا افزایش یافته و ما از مردممان خواستیم که از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند و دستورات به سفارت ما و کنسولگری انتقال یافته و آن ها به مقامات ترک ابلاغ نرده اند و گفته شده که با متخلفان برخورد شده است.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره این که افزایش روابط ایران و انگلیس با خروج این کشور از اتحادیه اروپا رقم بخورد، تاکید کرد: من هیچ ارتباطی بین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش ارتباط با ایران نمی بینم و ما ارتباط عادی خودمان با انگلیس مثل دیگر کشورهای اروپایی ادامه می دهیم.

 

وی راجع به سفر روحانی به کشورهای آفریقایی خبر داد: سفر روحانی به آفریقای حنوبی، اوگاندا و الجزایر در دستورکار بود و قرار بود قبل از نوروز انحام شود اما به دلیل فراهم نشدن مقدمات در اسفند انجام نخواهد شد و تلاش می شود سر فرصت صورت بگیرد.

 

سخنگوی وزیر امورخارجه کشورمان در مورد افزایش روابط ایران و مصر عنوان کرد: مصر کشور مهمی است و دفاتر حافظ منافع تهران و قاهره فعال هستند و امیدواریم روابط دچار بهبود نسبی شود و روابط دو سویه است و باید مجموع شرایط در دو پایتخت فراهم شود تا گام های بلندتری برداشته شود و در حال حاضر تغییر خاصی در این روابط صورت نگرفته است.

 

قاسمی راجع به حواشی مصاحبه ظریف با خبرنگار توضیح داد: در مصاحبه از وی در مورد آینده سوال شد که ظریف وقایع را به همان زمان آینده موکول کرد و به دلیل جمله بندی خاص برخی حاشیه سازی کردند و اظهارات ظریف هیچ ارتباطی با آنچه منعکس شد نداشت.

 

وی در مورد تحریم افراد و گروه های آمریکایی از سوی ایران گفت: در این مورد اخذ تصمیم شده است اما فعلا به دلیل شرایط از ارایه لیست اسامی این افراد و گروه ها اجتناب می کنم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاثیر مذاکرات حج بر روابط ایران و عربستان گفت: بحث حج ربطی به روابط دیپلماتیک ایران و عربستان ندارد و سازمان حج و زیارت در چارچوب اختیارات خود راجع به حج به مذاکره پرداخته است و نتیحه آن را هم اعلام خواهد کرد.

 

وی در مورد سفر الهام علی اف به تهران گفت: روابط ایران و آذربایجان رو به رشد است و خواهان حسن همجواری هستیم و در این دولت این نهمین دیدار دو رییس جمهور بود و ما از روابط اقتصادی با آذربایجان راضی نیستیم و فکر می کنیم باید افزایش یابد و در مورد کنسولی نیز تسهیلات سفر ایرانیان فراهم شده اما تا لغو روادید فاصله داریم.

 

قاسمی در مورد اظهارات تند پادشاه عربستان، وزیر خارجه عربستان و بیانیه ضد ایرانی کشورهای اتحادیه عرب تصربح کرد: عربستان به دلیل مشکلات فروش نفت یا منطقه ای یک ناراحتی دارد و تلاش می کند اجماعی علیه ایران فراهم کند که تازه هم نیست و اقدامات ابتر است. در سفر مالزی عربستان قراردادهای متعددی بین دو کشور انجام شد و موفق شد بندی ضد ایرانی را در این همکاری ها بگنجاند که نباید آن را جدی گرفت.

 

وی در مورد سفر ایرانی ها به ترکیه تصریح کرد: ما توصیه می کنیم ایرانی ها ترجیحا از ناوگان هوایی استفاده کنند و این توصیه پاک کردن صورت مساله نیست و ما پیگیر وضعیت بهبود مسایل مرزهای خاکی با ترکیه هستیم.

 

رییس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در واکنش به خبر تعرض به یک زن ایرانی در آمریکا مطرح کرد: بحث قابل طرحی نیست و به اندازه کافی خبر آن در رسانه ها منتشر شده و من هنوز مجاب نیستم این فرد ایرانی باشد و باید مشخص شود و این اقدام نادرست در مورد هر شهروند است.

 

وی در واکنش به ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در ارمنستان گفت: این سیاست ها هیچکدام کارساز نبوده و موثر واقع نشده است. حضور نظامی آمریکا به هر عنوان و هر دلیلی کارساز نبوده و نخواهد بود.

 

قاسمی راجع به پیگیری وضعیت ریزگردها از سوی وزارت خارجه گفت: با عراقی ها صحبت کرده ایم و کارگروه هایی برای حل آن تشکیل داده ایم اما عراق به دلیل نشکلات موجود در این کشور به آن حدی که نیاز داریم با سرعت به مساله رسیدگی نمی شود اما وزارت خارحه با جدیت پیگیر کاهش این مشکل است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد صدور روادید برای حجاج ایرانی با در نظر گرفتن تعطیلی سفارتخانه های دو کشور گفت: در این خصوص قطعا مذاکرات انجام شده است و باید منتظر نتیجه مذاکرات باشیم.

 

وی در خصوص روابط ایران و روسیه اظهار داشت؛ روابط اخیر بهترین دوره روابط دو کشور بوده و بحث هواپیماهای غیر نظامی در حال بحث هستیم و ما هیچ محدودیتی در هیچ کدام از زمینه های ارتباطی نداریم.

 

وی در مورد احتمال حضور چین در مذاکرات آستانه با توجه به وتوی قطعنامه ضد سوری از سوی این کشور گفت: برای رسیدن به نقطه مشخص تر آستانه با حضور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه انجام می شود اما شاید در آینده کشورهای دیگر علاقه مند به این نذاکرات در آستانه حضور یابند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۶۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان