//
کدخبر: ۲۹۲۴۵ //

اتیوپی خواستار بازگشت فوری کارگران از عربستان شد

خبرگزاری «آل آفریکا » گزارش کرد که «هایلِه ماریام دِسالِگن»، نخست وزیر اتیوپی از آن دسته از اتباع کشورش که از شرایط کاری و مهاجرتی غیر انسانی در عربستان رنج می برند خواست سریعتر به میهن خود بازگردند.

اتیوپی خواستار بازگشت فوری کارگران از عربستان شد
به گزارش فرتاک نیوز،

وی امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری در پکن گفت: با توجه به این که دولت عربستان میزبانی از آنها را بر نمی‌تابد، باید تا قبل از پایان مهلت تعیین شده از سوی دولت سعودی در 29 ژوئن (7 تیر)، به میهن خود باز گردند.

 

این خبرگزاری افزود:‌ دولت عربستان به دلیل رکود اقتصادی و کسری بودجه، بارها با بد رفتاری‌ و سخت‌تر نمودن شرایط کار و زیر پا گذاشتن حقوق انسانی اتباع خارجی و عمدتا آفریقایی‌ها، اقدام به اخراج آنها از این کشور کرده است.

 

نیروهای امنیتی سعودی بارها با کارگران خارجی مقیم عربستان به ویژه آفریقایی تبارها و بویژه با اتیوپیایی‌ها و سودانی‌ها در جده و در منطقه منفوحه ریاض درگیر شده‌اند که در جریان آنها ده‌‌ها کارگر اتیوپیایی کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

این کشور به دفعات بدون هشدار قبلی هزاران تن از این کارگران را اخراج کرده به گونه ای که این امر موجب بروز مشکلاتی در روابط عربستان با برخی کشورها شده است.

 

به همین دلیل نخست وزیر اتیوپی با اشاره به موارد فوق، گفت: با توجه به اینکه دولت سعودی هیچ گذشتی در زمینه‌ اشتغال اتباع این کشور ندارد، از ریاض خواست برای بازگشت مسالمت آمیز این دسته از کارگران به آنها مهلت دهد، بنابر این اتباع اتیوپی باید هرچه سریعتر بازگردند تا از عواقب اقدامات خطرناک تنبیهی دولت ریاض در امان باشند.

 

وی افزود: مذاکراتی میان 2 کشور در حال انجام است تا نه تنها میان وزارتخانه‌های کار عربستان و اتیوپی قرارداد جدید امضاء شود، بلکه دولت سعودی نیز از برخوردهای غیر انسانی با کارگران بپرهیزد.

 

بیش از 10 میلیون کارگر خارجی در عربستان سعودی مشغول به کارند که دولت ریاض تاکنون بارها صدها هزار تن از آنها را اخراج کرده و این امر موجب درگیری‌ میان شهروندان سعودی و کارگران مهاجر اتیوپی شده است.

 

دولت اتیوپی معتقد است که تاکنون بیش از 100 هزار کارگر مهاجر اتیوپیایی اخراج و ده‌ها تن نیز در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

 

انتظار می رود در چند ماه آینده 50 هزار نفر دیگر نیز به سرنوشت آن 100 هزار نفر دچار شوند.

 

براساس این گزارش، مقامات امنیتی عربستان روزانه پنج هزار کارگر خارجی را که عمدتا آفریقایی هستند، اخراج می کنند. این مساله موجب اعتراض و برگزاری تظاهرات زیادی علیه سیاست‌های ریاض در این زمینه توسط خارجی‌ها شده است.

 

سامانه خبری آل آفریکا در آذرماه گذشته گزارش کرد که اتیوپیایی‌های مهاجر مقیم انگلیس در اعتراض به این اقدام عربستان، مقابل سفارت عربستان سعودی در لندن تظاهرات کردند.

 

پیش از این نیز کارگران اتیوپیایی تظاهرات مشابهی در ریاض برگزار کرده بودند که با به خشونت کشیده شدن آن، سه کارگر اتیوپیایی کشته، 68 تن زخمی و بیش از 100 تن دیگر بازداشت شدند.

 

سفارت عربستان در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی چندی پیش در بیانیه ای اعلام کرد که ریاض به تمامی مهاجرانی که وضعیت اقامت آنها مغایر با قوانین مهاجرت عربستان است، هشت ماه فرصت می‌دهد تا درخواست خود مبنی بر اقامت در عربستان را به صورت قانونی ارائه دهند.

 

کارگران مهاجر بخش چشمگیری از نیروی کار عربستان سعودی و شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس را تشکیل می‌دهند.

 

بسیاری از فعالان حقوق بشر و حقوق کارگران می‌گویند کارگران مهاجر در این کشورها شرایط بسیار دشواری دارند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۲۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان