//
کدخبر: ۱۲۷۷۶ //

جزییات شرایط دریافت مستمری بازماندگان

بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی می توانند مستمری خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند.

جزییات شرایط دریافت مستمری بازماندگان
به گزارش فرتاک نیوز،

 طبق قانون تامین اجتماعی، افرادی که می‌توانند پس از فوت بیمه شده یا بازنشسته، مستمری بازماندگان را دریافت کنند، عبارتند از: فرزندان متوفی، همسر دائمی متوفی و والدین متوفی.

پیش از تصویب قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان و نیز، قانون حمایت خانواده، شرایط دریافت مستمری برای فرزندان متوفی در قانون تأمین اجتماعی، کمی سخت‌گیرانه و محدود کننده بود.

بر اساس شرایط مندرج در قانون تأمین اجتماعی، فرزندان متوفی، تنها تا 18 سالگی می‌توانستند از مستمری بازماندگان استفاده کنند و در این مورد، میان فرزند دختر و پسر، تفاوتی وجود نداشت اما پس از تصویب قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان، موضوع پرداخت نشدن مستمری بازماندگان به فرزندان دختر به دو ملاک ازدواج و عدم اشتغال محدود شد.

پس از تصویب قانون حمایت خانواده نیز، سقف سنی پسران برای استفاده از مستمری، به 20 سال افزایش یافت. بر اساس بند 3 ماده 48، فرزندان اناث در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصرا درصورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند.

بر اساس بند 3 ماده 81 قانون تأمین اجتماعی، شرایط دریافت مستمری بازماندگان، برای پدر و مادر متوفی از این قرار است: پدر و مادر متوفی، در صورتی که اولاً تحت تکفل او بوده‌، ثانیاً سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال‌تجاوز کرده باشد و یا آن‌که، به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع‌ماده 91 این قانون، از کارافتاده باشند و در هر حال، مستمری ‌از سازمان دریافت ندارند

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۷۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان