//
کدخبر: ۳۷۰۹۲۰ //

توافق جدید نفتی ایران و قزاقستان؛ احیای نقش ایران در سوآپ نفت منطقه

طبق اعلام رئیس‌جمهوری، احیای سوآپ نفت قزاقستان از خاک ایران موضوعی است که در سفر اخیر دوروزه به این کشور مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.

توافق جدید نفتی ایران و قزاقستان؛ احیای نقش ایران در سوآپ نفت منطقه
به گزارش فرتاک نیوز،

ایران به‌دلیل موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیایی خود و همچنین با تکیه بر زیرساخت‌های ایجادشده در بخش انرژی، می‌تواند پل ارتباطی کشورهای آسیانه میانه به بازارهای جهانی انرژی باشد، پتانسیلی که فعال‌سازی آن نیازمند دیپلماسی فعال منطقه‌ای است.

در جدیدترین دستاورد این دیپلماسی فعال که در دولت سیزدهم شاهد تبلور آن هستیم، ایران و قزاقستان برای آغاز دوباره سوآپ نفت پس از سالها توافق کرده‌اند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری عصر پنجشنبه (21 مهرماه) در بازگشت از سفر دوروزه به قزاقستان در تشریح دستاوردهای این سفر  گفت: اجلاس سیکا با 28 عضو دائم از شرق تا غرب آسیا گسترده شده است و به‌عنوان سازوکاری مهم در همگرایی، همکاری و امنیت آسیا نقش ایفا می‌کند.

وی اولویت توسعه روابط با همسایگان و تقویت همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پیام حضور هیئت ایرانی در نشست قزاقستان دانست و افزود: در این اجلاس، تأکید داشتیم که امنیت منطقه باید حتماً درون‌زا باشد و دخالت قدرت‌های بیرونی نه‌تنها راه‌حل مشکل نیست، بلکه بر مشکلات دیگر می‌افزاید.

رئیس‌جمهوری با اشاره به فصل تازه روابط ایران و قزاقستان در دولت سیزدهم تصریح کرد: آنچه در دیدار با مسئولان قزاقستان بر آن تأکید شد، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود و در گام نخست مقرر شد رقم تجارت دو کشور به 3 میلیارد دلار برسد که این هدف اقتضا می‌کند مسئولان و فعالان اقتصادی کشور برای تحقق این مهم تلاش خود را مضاعف کنند.

رئیسی موضوع ازسرگیری سوآپ نفتی را از دیگر توافق‌ها بین ایران و قراقستان در این سفر اعلام کرد و گفت: گرچه از حدود 10 سال پیش این روند آغاز شده بود، اما در ادامه به‌دلیل مشکلاتی متوقف شده بود که در این سفر برای ازسرگیری سوآپ نفتی توافق شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۰۹۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان