//
کدخبر: ۳۰۸۰۸۱ //

ربیعی: آمریکا سرعت مبارزه با کرونای ما را کند کرده است / مصاحبه ظریف به سرقت رفت

سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه خبر داد .

ربیعی: آمریکا سرعت مبارزه با کرونای ما را کند کرده است / مصاحبه ظریف به سرقت رفت
به گزارش فرتاک نیوز،

علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین و ویدئو کنفرانس برگزار شد، در ارتباط با انتشار فایل مصاحبه تاریخ شفاهی سخنگوی وزارت خارجه، اظهار کرد: در روزهای گذشته انتشار فایل صوتی وزیر خارجه حواشی ایجاد کرد. این فایل صوتی توسط تلویزیون پترودلاری و طرفدار رنج و تحریم مردم منتشر شده است. همین امر نشانه توطئه آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است.

مصاحبه ظریف در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شد

سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند که عوامل این توطئه را شناسایی کنند.

وی گفت: ربایش این اسناد، توطئه‌ای علیه دولت، نظام و نهادهای سرافراز و توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست. ما منتظر خواهیم بود که آقای ظریف به ایران برگردند و توضیحات لازم درمورد سوء برداشت ها را ارائه کنند.

ربیعی تاکید کرد: برش‌های گزینشی از یک گفتگوی بسیار طولانی با جهت‌گیری‌های شیطنت آمیز منتشر شد، این گفتگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه‌هایی با وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی هشت ساله دولت انجام گرفته است.

وی افزود:بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی و تصویری گفتگوها در دفتر هیئت دولت و با درجه طبقه بندی آرشیو شوند و یک نسخه گزیده از هر گفتگو با توافق مصاحبه شونده‌ها در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد.

مصاحبه وزیر امور خارجه به سرقت رفت

سخنگوی دولت گفت: فایل گفتگوی آقای ظریف به دلایل کاملا روشن که البته همه ابعاد آن هنوز روشن نیست، ولی بعد توطئه‌آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنها در دست بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد.

 سخنگوی دولت یادآور شد: جمع بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است و این بار با نگاه نوآورانه با دو هدف انتقال تجارب با هدف آسیب‌شناسانه و سپس مستندساختن فعالیت‌ها و اقدامات دولت هم برای ثبت تاریخی و هم مطالعه علاقه مندان به شکل انتشار عمومی پیش بینی شده بود.

وی گفت: هدف اول‌ آسیب شناسی سیاستگذاری‌های دستگاه‌های مختلف از زبان مسولان عالی دستگاه ها، پرسیدن موانع سیاست گذاری و مشکلات آن بوده تا با سندی تاریخی و قابل استفاده از تجربیات مسئولان پیشین برای آیندگان باشد.

ربیعی خاطرنشان کرد: کاملا قابل انتظار است که در جریان آسیب‌شناسی جنبه نقد بیشتری هم دیده شده است، ولی این نافی همکاری و همدلی بین همه مسئولان دستگاه‌های ایرانی در عرصه عمل نیست.

وی ادامه داد: کلیه دستگاه‌ها با نگاه‌های ساختارشناسانه به ساختارهای موجود، اصطحکاک‌های بین دستگاهی فرایندهای سیاست گذاری موجود را بحث کردند و طبیعی است جنس آسیب‌شناسی در وزارت خارجه کاملا متفاوت بود. طبیعی است دستگاه دیپلماسی ما مانند همه جهان با توجه به نوع ماموریت‌های محوله و در چارچوب‌های عملیاتی متفاوت از نظر روشی، نگاه متفاوتی نسبت به سیاست‌ها و نحوه پیگیری سیاست‌ها با نهادهای دیگر داشته باشد.

اختلاف ها طبیعی و محدود به وزارت امور خارجه نیست

ربیعی تاکید کرد: در همه جای جهان اینها جزو اخبار مشهود است و در کشور ما هم به سابقه قدمت انقلاب جمهوری اسلامی وجود دارد و امام خمینی (ره) هم این را اختلاف طلبگی می‌دانستند و این اختلافات محدود به دستگاه وزارت خارجه نیست.

 ایران و امریکا در حال بررسی تبادل زندانیان دو کشور

ربیعی در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره درخواست دولت ایران برای آزاد شدن زندانیان ایرانی در آمریکا اظهار کرد: همواره ایده هایی درباره تبادل زندانیان با آمریکا مطرح بوده است و طرفین در حال بررسی آن از طریق دیپلماتیک هستند.

وی ادامه داد: ما مایل هستیم همه زندانیان تحریمی که به ناحق در بازداشت آمریکا هستند و بیش از زندانیان آمریکایی در ایران هستند آزاد شوند. جمهوری اسلامی ایران با ملاحظات انسانی و اخلاقی که نهاد قضایی ما بر آن تاکید دارد به دنبال این امر است.

امیدواریم شاهد کاهش منحنی مرگ و میر کرونایی باشیم

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره نحوه تصمیم گیری برای اعمال قرنطینه گفت: اعمال هر سطحی از قرنطینه وابسته به نظر کارشناسان ستاد ملی کرونا است. ما بر اساس رنگ بندی ها قرنطینه را اعلام می کنیم. اقداماتی که انجام می دهیم هم بر اساس نظر متخصصان و هم بر اساس تجارب جهانی بوده است و بر اساس رنگبندی ها تصمیم گرفتیم.

ربیعی افزود: امیدواریم با تصمیماتی که در شرایط قرمز گرفته شده در هفته های آینده شاهد پایین آمدن این منحنی مرگ و میر باشیم.

آمریکا سرعت مبارزه با کرونای ما را کند کرده است 

وی خاطرنشان کرد: دشواری هایی که آمریکا برای مبارزه با کرونا ایجاد می کند فراتر از تحریم است. امروز شاهدیم آمریکا با داشتن واکسن کافی و مازاد از دسترسی به واکسن جلوگیری می کند. ما سیاست مقابله توامان با کرونا و تحریم را پیش بردیم. آمریکا سرعت ما را در مبارزه با کرونا کند کرده است، اما با همه این اتفاقات همه گیری های جهانی را نگاه کنید و اقدامات ما مثل ساختن تجهیزات را نگاه کنیم. مبارزه را ادامه دادیم. این آمریکا است که از اقدامات انسان دوستانه شانه خالی کرده است .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۸۰۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان