//
کدخبر: ۲۹۸۱۲۹ //

زمان آغاز فرایند اجرایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد / در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از صندوق الکترونیکی استفاده نمی شود

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: ۸ فروردین ۱۴۰۰ فرایند اجرایی انتخابات میام دوره ای مجلس آغاز می شود و ۲۱ اردیبهشت نیز فرایند اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و ثبت نام ها آغاز می شود.

زمان آغاز فرایند اجرایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد / در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از صندوق الکترونیکی استفاده نمی شود
به گزارش فرتاک نیوز،

جمال عرف در نشست خبری امروز (شنبه) با تبریک آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انتخابات ۱۴۰۰ مهمترین رویداد سیاسی پیش روی کشور است که امیدواریم با مشارکت فعال و فراگیر مردم این انتخابات به خوبی برگزار شود.

 

  ۲۱ اردیبهشت فرایند اجرایی انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود

۸ فروردین فرایند اجرایی انتخابات میان دوره ای مجلس آغاز می شود

وی افزود: ۱۹ اسفند فرایند اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی آغاز می شود و ثبت نام ها آغاز و هیات های اجرایی تشکیل می شود. داوطلبان این انتخابات باید سوءپیشینه ها را از حالا تهیه کنند. ۸ فروردین ۱۴۰۰ فرایند اجرایی انتخابات میان دوره ای مجلس آغاز می شود. ۲۱ اردیبهشت فرایند اجرای انتخابات ریاست جمهوری آغاز و ثبت نام ها آغاز می شود.

 

تلاش می کنیم تبلیغات با کمترین تجمعات انجام شود

از فضای مجازی و صداوسیما برای تبلیغات استفاده می کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برگزاری انتخابات در دوره کرونا، گفت: ثبت نام ها قطعا الکترونیکی و از طریق اپلیکیشن هایی که معرفی می شود، انجام می شود و فقط یک پرسشنامه را حضوری امضاء می کنند. تلاش می کنیم تبلیغات با کمترین تجمعات انجام شود. تبلیغات موجب افزایش مشارکت می شود اما همین تجمعات موجب تشدید بیماری می شود؛ بنابراین بر اساس پروتکل های اعلامی از سوی وزارت بهداشت کمترین تجمعات را خواهیم داشت و از فضای مجازی و صداوسیما برای تبلیغات استفاده می کنیم.

 

ساعات اخذ رای را افزایش می دهیم

قانون اجازه افزایش تعداد روزهای رای گیری را نداده است‌

عرف بیان کرد: انتخابات را بر اساس همه پروتکل های بهداشتی از جمله افزایش شعب انتخابات و ایجاد فاصله اجتماعی در روز اخذ رای برگزار می کنیم. ساعات اخذ رای را افزایش می دهیم و زودتر آغاز می کنیم چون قانون اجازه افزایش تعداد روزهای رای گیری را نداده است‌. تلاش ما این است که انتخابات در فضای ایمن برگزار شده و مردم دغدغه نداشته باشند.

 

به نظر می رسد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات پیش رو نرسد

وی درباره آخرین بررسی طرح انتخابات شوراها، اظهار کرد: در آخرین جلسه ای که با رییس مجلس و هیأت نظارت مرکزی و استان ها داشتیم مطرح شد که این طرح به این انتخابات نمی رسد و بر اساس قانون فعلی این انتخابات برگزار می شود. درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری هم ایراداتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت گرفته شده که مجلس باید آن را اصلاح کند و به نظر می رسد این طرح هم به انتخابات نرسد، اما هروقت به قانون تبدیل شد آن را اجرایی می کنیم.

 

در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از صندوق الکترونیکی استفاده نمی کنیم

رییس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: در رایزنی با شورای نگهبان به جمع بندی نرسیدیم که از صندوق الکترونیکی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس استفاده کنیم، اما با هیات مرکزی انتخابات شوراها به توافق رسیده ایم. ما سی هزار صندوق الکترونیکی در اختیار داشته و می توانیم در ده هزار شعبه انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم. بر اساس توافقات انجام شده، حداقل  در حدود ۱۳۰ شهر انتخابات الکترونیکی برگزار می کنیم.

عرف درباره هدف از  تهیه اطلس انتخابات، خاطرنشان کرد: در هر دوره انتخابات ستاد امنیت انتخابات با ریاست معاون امنیتی وزیر کشور تشکیل می شود و چالش ها و فرصت ها بررسی و با توجه به سوابق حوزه ها، طرح های مختلفی تهیه می شود. برخی حوزه ها به طور سنتی به دلیل بافتی که دارند، دچار مسائلی می شوند و باید پیش بینی های لازم انجام شود.

رییس ستاد انتخابات در پاسخ به این پرسش که آیا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به این انتخابات می رسد، گفت: تصویب این قانون در اختیار وزارت کشور نیست و از این جهت من نمی توانم صحبت قطعی کنم اما ما از اسفند وارد عملیات اجرای انتخابات می شویم و قانون جدید تا آن زمان برای اجرایی شدن باید به ما ابلاغ شود.

فرایند تولید صندوق الکترونیکی زمان بر است

سی هزار صندوق الکترونیکی است که آنها را بکار می گیریم

عرف در پاسخ به این پرسش که چرا انتخابات الکترونیکی در حوزه های بیشتری انجام نمی شود، تصریح کرد: فرایند تولید صندوق الکترونیکی زمان بر است. ما در ماه های گذشته به ابهامات و ایرادات شورای نگهبان درباره صندوق های الکترونیکی جواب داده ایم و حتی مطرح کرده ایم که شورای نگهبان صندوق تهیه کند و ما اصراری به تهیه صندوق نداریم که تا این ساعت این مسأله حل نشد. الان هیچ امکانی برای ساخت صندوق جدید نداریم و داشته ما سی هزار صندوق الکترونیکی است که آنها را بکار می گیریم.

 

انتخابات مجلس در حوزه میانه، به صورت میان دوره ای برگزار می شود

وی درباره نحوه برگزاری انتخابات مجلس در حوزه میانه گفت: نظر فنی ما در وزارت کشور بر اساس قانون این بود که در دور دوم برگزار شود و نظر خود را مکتوب با امضای وزیر کشور به شورای نگهبان اعلام کردیم اما شورای نگهبان نظر ما را نپذیرفت و به ما اعلام کرد که انتخابات در این حوزه هم به صورت میان دوره ای برگزار شود.

عرف در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص تعداد شعب اخذ رای با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در روز اخذ رای برای تامین سلامت مردم گفت: ده درصد به شعب افزوده می شود تا از تراکم جمعیت در شعب جلوگیری شود. پروتکل های بهداشتی اعلامی نیز از سوی وزارت کشور به دقت اجرا می شود.

عرف در پایان با اشاره به اینکه نقد با تخریب تفاوت دارد، گفت: انتخابات باید موجب تقویت همگرایی شده نه اینکه در کشور انشقاق ایجاد کند. برخی اقدامات فقط رییس جمهور مستقر را مورد هدف قرار نمی دهد بلکه نهاد ریاست جمهوری را بی اعتبار می کند. در سال گذشته نهاد مجلس شورای اسلامی تضعیف شد و برای مردم سوال شد اگر مجلس کاری نمی کند چرا در انتخابات شرکت کنیم؟ اکنون نیز نهاد ریاست جمهوری نباید تضعیف شود.

در ادامه این نشست سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره زمان ثبت نام انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ثبت نام انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی از ۸ فروردین ۱۴۰۰ و انتخابات مجلس خبرگان از  ۱۳ فروردین آغاز شده و به مدت یک هفته انجام می شود. ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز می شود. شوراهای شهر هم از ۲۰ اسفند امسال آغاز می شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۸۱۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان