//
کدخبر: ۲۹۴۴۵۱ //

نحوه شکل‌گیری گروهک تروریستی کومله

روح‌الله زرین تحلیلگر رسانه در حوزه بین‌الملل و مسائل سیاسی در یادداشتی کوتاه به شکل‌گیری گروهک تروریستی کومله پرداخته است.

نحوه شکل‌گیری گروهک تروریستی کومله
به گزارش فرتاک نیوز،

اولین محفل کومله در سال ۱۳۴۸ توسط فواد مصطفی سلطانی، عبدالله مهتدی، محمد حسین کریمی و صدیق کمانگر در تهران با هدف ایجاد تشکیلات سراسری حزب کمونیست به وجود آمد.

 راهبرد این گروه مائونیستی اتخاذ شده بود. آن‌ها راه انقلاب دمکراتیک را ایجاد پایگاه در روستاها به وسیلۀ جنگ پارتیزانی و در ادامۀ آن، جنگ توده‌ای و ایجاد ارتش خلقی، کسب قدرت سیاسی و ایجاد جامعۀ دمکراتیک نوین به رهبری طبقۀ کارگر می‌دانستند. در سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ ضرباتی به گروه وارد آمد که طی آن تمام افراد آن در تهران و تعدادی در کردستان دستگیر شدند.

 سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶ را می‌توان دوران رکود فعالیت‌های این گروه دانست. در این مدت اکثر اعضا به زندگی عادی روی آورده بودند و مشغول فعالیت‌های عادی شدند در سال ۱۳۵۶ به برکت تظاهرات و راهپیمایی‌های ملت بزرگ ایران که خواستار آزادی زندانیان سیاسی بودند، عبدالله مهتدی از زندان رهایی یافت و با عزیمت به کردستان، سعی در سازماندهی و انسجام گروه از هم پاشیده نمود. در بهمن ماه سال ۵۷ به مناسبت کشته شدن محمدحسین کریمی، گروه با عنوان سازمان انقلابی زحمت‌کشان (کومله) اعلام موجودیت کرد و تلاش وسیعی را برای جذب نیرو در شهرها آغاز نمود.

آنچه تحت عنوان کومله در سال ۵۷ شکل گرفت، از ادغام سه گروه کوچک ایجاد شد که عبارت‌اند از:

۱. گروه انقلابی زحمت‌کشان کردستان ایران که سلیمان معینی از اعضای حزب تروریستی دمکرات کردستان ایران و نمایندۀ جناحی تندرو در آن حزب، در سال ۱۳۴۸ به همراه سه نفر دیگر از اعضای خانواده‌های فئودال شهر بوکان، این گروه را تشکیل داد.

۲. گروه شیرین بهاره که چاوه (فرزند امام جمعه مریوان)، فؤاد مصطفی سلطانی (فرزند خان روستای آلمانه) و صدیق کمانگر (یک مالک کامیارانی) از مهمترین و مشهورترین اعضای این گروه می باشند.

۳. اتحادیه کشاورزان که محمد حسین کریمی که رابطه خوبی با شیوخ داشت، در سقز، این اتحادیه را تأسیس کرد. پس از کشته شدن وی در بهمن ۱۳۵۷، شیخ عزالدین حسینی (امام جمعه مهاباد) رهبری این گروه را بر عهده گرفت.

.گروهک کومله دارای سوابق زیادی از اقدامات تروریستی و جنایتکارانه در منطقۀ کردستان و آذربایجان‌غربی می‌باشد. دایرۀ اقدامات خشن این گروه از نظامیان تا مردم عادی و حتی روستاهای کردنشین را در بر می‌گرفت. گروهک کومله جنایات غیرانسانی بسیاری مرتکب شده است که از سر بریدن تا مثله کردن و زنده سوزاندن افراد می‌تواند بخشی از این جنایات ضدبشری باشد.

تشکیلات ایدئولوژی کومله از سال ۱۳۶۰و پس از کنگرۀ دوم با دگرگونی‌هایی مواجه بود که حاصل آن فعالیت این جریان تحت‌ نام‌هایی مانند «اتحادیۀ مبارزان کمونیست» و «حزب کمونیست ایران» طی دو دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ بود. پس از کنگرۀ دوم، کومله در فروردین ۱۳۶۰ در ائتلاف با گروه سهند «اتحادیۀ مبارزان کمونیست» را تشکیل داد. البته در پایان دهۀ ۱۳۷۰ عبدالله مهتدی تلاش کرد با احیای دوبارۀ نام کومله، این حزب را بازسازی کند.  هم اکنون رهبری باقیمانده این گروهک به‌صورت شورایی صورت می‌پذیرد.

حال چند دهه از فعالیت گروهک های تروریستی کومله می گذرد و به اقداماتی مانند ترور و جنگ مسلحانه فعالیت دارند. و از طریق جنگ رسانه‌ای نیز سعی در تزریق افکار بیمار خود میان مردم جمهوری اسلامی ایران هستند. طبق اطلاعات به دست آمده بسیاری از رهبران این گروهک‌های تروریستی در کشورهای سوئد، آلمان، انگلیس و...زندگی می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۴۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان