//
کدخبر: ۲۷۶۵۸۹ //

اظهارات مهم امیر حاتمی درباره موشک‌های جمهوری اسلامی ایران

وزیر دفاع همکاری‌های دفاعی ایران و فدراسیون روسیه را مبتنی بر اعتماد متقابل و در چارچوب ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

اظهارات مهم امیر حاتمی درباره موشک‌های جمهوری اسلامی ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان که برای بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللینظامی، فنی روسیه و به دعوت همتای روس خود در مسکو حضور دارد در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک توافقنامه همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور را دارای ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دو جانبه دانست.

مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

با توجه به شکست ایالات متحده در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، چه آینده‌ای برای همکاری و خرید تجهیزات نظامی میان ایران و روسیه متصور هستید؟

همکاری‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مبتنی بر اعتماد متقابل هم افزایی در چارچوب ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی که امروز اشغالگری و یک جانبه گرایی به عنوان تهدیدهای اصلی آن به شمار می‌روند و نهایتاً منافع مشترک و متقابل پایه گذاری شده و روند خوبی را در دهه‌های اخیر به خصوص در یک دهه گذشته طی کرده است.

همکاری در حوزه صنعت دفاعی یکی از ابعاد این همکاری بوده که با تحمیل تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت تا قبل ازبرجام و ادامه بخشی از محدودیت‌ها به رغم توافق برجام محدودیت‌هایی را در این زمینه ایجاد کرد. البته که ما بیکار ننشسته و برای تامین نیازهای نیروهای مسلح خودمان کارهای تحقیقاتی را توسعه دادیم که نمونه آن در حوزه پدافند هوایی بود و پس از ایجاد موانعی در انتقال سامانه‌های اس ۳۰۰ به کشور توسعه سامانه‌های پدافند هوایی را در اولویت قرار دادیم و امروز در همه سطوح از عم از ارتفاع پایین، ارتفاع متوسط و ارتفاع و برد بلند دارای سامانه‌های قابل اعتمادی هستیم و به نقطه بسیار خوبی رسیده‌ایم و البته راه همچنان ادامه دارد.

توافقنامه همکاری‌های نظامی-فنی بین دو کشور ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دو جانبه ایجاد کرده که خرید تجهیزات یکی از آنها است و به دنبال فعال کردن همه محورهای توافق هستیم.

ایران در زمینه موشکی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری داشته است، آیا توان موشکی ایران امنیت این کشور را در برابر تهدیدها و شیطنت‌های آمریکا و برخی کشورهای منطقه می‌تواند تضمین کند؟

ما در چارچوب رویکرد بازدارندگی برنامه‌های دفاعی را تنظیم و هدایت کرده‌ایم که برنامه‌های تسلیحاتی از آن جمله بوده است. موشک از جمله تسلیحاتی است که در چارچوب این رویکرد و با در نظر گرفتن تمامی تهدیدهای ممکن و همچنینمبتنی بر رویکرد قابلیت محوری تعریف و پیگیری شده است. وقتی مقامات رژیم آمریکا تا سالهای اخیر مرتباً از روی میز بودن گزینه نظامی در مقابل جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کردند و در شرایطی که یک رژیم اشغالگری در منطقه به نام اسرائیل به هیچ هنجار بین المللی پایبند نبوده و تعرضات و تجاوزات مکرر را در کارنامه خود دارد بایستی از تمهیدات لازم برای واکنش به موقع به تعرضات احتمالی آنها برخوردار باشیم و برنامه موشکی ما بر همین مبنا طرح ریزی و هدایت شده است. در سالهای اخیر شاهد نمونه‌هایی از این تعرضات بودیم که به آنها به موقع پاسخ دادیم. تجاوز پهپاد آمریکایی به فضای جمهوری اسلامی ایران در منطقه تنگه هرمز که خیلی سریع با واکنش پدافند هوایی ما مواجه و سرنگون شد، تروریست‌های داعش که بوسیله آمریکا در منطقه ایجاد و مدیریت می‌شدند، پس از اقدام تروریستی در اهواز با یک حمله موشکی دقیق به مقرشان در سوریه مواجه شدند و نهایتاً پاسخ موشکی علیه پایگاه تروریستی آمریکا در عین الاسد پس از ترور ناجوانمردانه فرمانده عزیر و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی اجرا شد و قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران نشان داده شد که تنها با غرش آنها دهها نفر از تروریست‌های آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند.

چندی پیش شما از آمادگی ایران برای صادرات سلاح پس از رفع تحریم‌ها صحبت کردید؛ کدام کشورها به صورت بالقوه خریدار تسلیحات ایرانی هستند و اصولاً صحبت از چه نوع سلاحی در میان است؟

همانطوری که اشاره کردم صنعت دفاعی ما تولید و تامین تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح در همه حوزه‌های رزم را دنبال می‌کند که بخشی از آنها شامل تعریفی است که از تسلیحات وجود دارد و بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ برای مدت ۵ سال برای صادرات آنها محدودیت وجود داشت یعنی برای صادرات باید مجوز شورای امنیت اخذ می‌شد و چون از موضع خصمانه رژیم آمریکا مطلع بودیم در این مدت به شورای امنیت نه برای خرید و صادرات سلاح مراجعه نکردیم اما سایرمحصولات را به بازارهای مختلف صادر کرده‌ایم. با پایان محدودیت‌های شورای امنیت اتفاقی که می‌افتد بخشی از تسلیحات نیز در سبد صارداتی سازمان‌های صنایع دفاعی ما قرار می‌گیرد. تسلیحاتی که ما تولید می‌کنیم همه شامل تسلیحات متعارف هستند ولی با این حال همه آنها در سبد صادراتی قرار نمی‌گیرند. محصولات صادراتی ما از گذشته بازارهایی در قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا داشته است و قطعاً با رفع محدودیت‌ها بازارها توسعه خواهند یافت.

ایران چه برنامه‌ای برای خرید تسلیحات جهت حفاظت از خود در برابر تهدیدهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، با توجه به تنش‌های ایجاد شده از سوی امارات و ایالات متحده، دارد؟ آیا ایران برنامه‌ای برای خرید سلاح از فدراسیون روسیه دارد؟

سیاست تسلیحاتی نیروهای مسلح ما مبتنی بر خود اتکایی و بومی سازی است ولی این به معنای تامین صد درصدینیازها به روش بومی نیست ولی بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه معتقد به تبدیل به زرادخانه تسلیحاتی نیستیم و از آنجا که همه تصمیمات در داخل کشور بدون فشار خارجی اتخاذ می‌شود برنامه تسلیحاتی کاملاً منطقی و مبتنی بر نیاز وصرفه با حداقل هزینه را با هدف تامین و حفظ دفاع اطمینان بخش تدوین و پیگیری می‌کنیم. رژیم آمریکا و عامل منطقه‌ای آن یعنی رژیم صهیونیستی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل ملت ایران قرار گرفته و دشمن آن محسوب می‌شوند و برای بازدارندگی در مقابل آنها نیز برنامه‌های موثری اجرا کرده و امروز یک بازدارندگی تثبیت شده و فعالی رادر مقابل آنها به نمایش گذاشته‌ایم. تنش‌هایی که آنها ایجاد می‌کنند جدید نیست. از امارات نام بردید، مردم مسلمان امارات مانند سایر کشورها برادران ما هستند و لی حاکمان آنها دچار اشتباهات و لغزشهایی شده‌اند که آخرین مورد نیز کشاندن پای رژیم صهیونیستی به منطقه حساس خلیج فارس است و قطعاً رژیمی که بی ثباتی در منطقه پیرامونی را برای خود سازنده تلقی می‌کند هر جا حضور پیدا کند منشا فساد و ناامنی خواهد بود.

ما از گذشته در حوزه دفاعی – فنی همکاری‌های خوبی با فدراسیون روسیه داشته‌ایم و این همکاری‌ها ادامه دارد که بخشی از آنها نیز مربوط به تامین تسلیحات و تجهیزات است.

آیا ایران برنامه‌ای برای پاسخگویی به ماجرای حادث شده برای هواپیمایی ماهان در سوریه دارد؟ پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟

هیچ اقدام سوء تروریست‌های آمریکایی علیه منافع ایران تاکنون نه تنها بی پاسخ نمانده بلکه با پاسخ‌های چند گانه اینیز مواجه شده که در موارد متعدد خود آنها هم ترجیح داده‌اند در مورد آنها سکوت کنند. آنچه مسلم است پاسخ ما به این تروریست‌ها مشابه کار بزدلانه ای که آنها علیه مسافران غیر نظامی و بی دفاع یک خط هوایی مسافری انجام دادند نخواهد بود.

طی سال گذشته ایران در حوزه نظامی چه دستاوردهایی داشته است؟

صنعت دفاعی ما یک صنعت بومی و پویاست و در همه حوزه‌ها روند پیشرفت مناسب و مستمری را دارد لیکن اولویت‌هایی که داریم روی میزان پیشرفت در حوزه‌های مختلف در مقاطع زمانی متفاوت است. در برنامه چهار ساله وزارت دفاع که در سال پایانی آن هستیم اولویت بر ارتقای قابلیت‌های دفاع راهبردی قرار داده شده نه به این معنی که حوزه‌های غیر راهبردی کنار گذاشته شوند.

سال گذشته دستاوردهای ارزشمندی در حوزه موشکی داشتیم که چند روز پیش رونمایی شدند هم در موشک‌های بالستیک سوخت جامد که قدرت تاکتیکی بالایی دارد و هم در موشک‌های کروز دریایی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر که به یادبود دو شهید عزیزمان یعنی شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نام این دو قهرمان ملی ایران و عراق بر آنها گذاشته شد. بلا تردید این قدرت تاکتیکی در افزایش قابلیت‌های راهبردی ما موثر خواهد بود.

در صنعت پدافند هوایی روند توسعه همچنان ادامه دارد و پیشرفت‌های خوبی در سامانه‌های پدافندی ضد کروز و سامانه‌های چابک پدافند هوایی دست یافته‌ایم و محصولات جدیدی در زمینه پدافند هوایی شناورها معرفی خواهیم کرد.

در موشک‌های ضد زره به تنوع و قابلیت‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم. هوشمند سازی مهمات از دیگر رویکردهایی بوده که موفقیت‌های خوبی هم داشته است. انواع خودروها و تجهیزات زرهی در داخل تولید می‌شود که شامل تانک، نفر بر و خودروهای تخصصی و تاکتیکی می‌شود.

در صنعت هوایی با معرفی جت آموزشی یاسین و با رسیدن آن به مرحله تولید، چرخه کامل هواپیماهای آموزشی خلبانی را بومی می‌کنیم. در این صنعت هم اکنون هم جنگنده سبک و هم بالگرد بومی داریم و در رابطه با موتور هواپیما نیز گام‌های خوبی برداشته‌ایم و خط تولید اولین موتور توربوجت ملی راه اندازی شد و اولین موتور توربوفن سبک نیز بومی سازی شد. در این صنعت در زمینه پهپاد پیشرفتهای بسیار خوبی داریم و در رده قدرت‌های اول جهان قرار گرفته‌ایم.

در صنعت دریایی انواع شناورها ی سطحی و زیر سطحی را طراحی و تولید کرده‌ایم و به ویژه در زمینه تسلیح شناورها به انواع تسلیحات پیشرفته گام‌های محکمی برداشته‌ایم که نمونه آن موشک کروز دریایی ابومهدی با برد بیش از هزار کیلومتر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۶۵۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان