//
کدخبر: ۲۷۶۳۷۳ //

جهانگیری: برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ رشد جمعیت نیازمند نگاه جامع و چند بعدی است

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: موضوع جمعیت و باروری موضوعی چند بعدی است و نمی‌توان به سادگی برای آن برنامه ریزی کرد.

جهانگیری: برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ رشد جمعیت نیازمند نگاه جامع و چند بعدی است

جلسه سیاست‌های کلی جمعیت عصر امروز(یکشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه از موضوع جمعیت به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین مولفه های اقتدار ملی در همه کشورها یاد کرد و از سازمان برنامه و بودجه خواست در برنامه هفتم توسعه توجه جدی و ویژه ای به سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری داشته باشد.

به گزارش فرتاک نیوز؛ جهانگیری همچنین از دستگاه‌های متولی اجرای سیاست های کلی جمعیت خواست این سیاست ها را به صورت جدی پیگیری کنند و گزارش اقدامات انجام شده را به صورت مستمر به سازمان برنامه و بودجه و دولت ارائه دهند.

معاون اول رییس جمهور افزود: ایران به عنوان کشوری که سالها از جمعیت جوان برخوردار بوده باید بتواند با سیاستگذاری های مناسب تدابیری را برای افزایش نرخ باروری اتخاذ کند تا فرصت طلایی جمعیت جوان کشور همچنان حفظ و تقویت شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به دغدغه ها و نگرانی های موجود نسبت به کاهش نرخ باروری در کشور افزود: البته هنوز به نقطه نگران کننده نرسیده ایم که بخواهیم اقدامات اضطراری انجام بدهیم اما آمارها بیانگر اخطار و هشدارهای جدی نسبت به کاهش رشد جمعیت و نرخ باروری در کشور است که باید برنامه های دقیقی را برای حل این مشکل تدوین کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه موضوع جمعیت و باروری موضوعی چند بعدی است و نمی توان به سادگی برای آن برنامه ریزی کرد، گفت: برنامه ریزی برای موضوع جمعیت نیازمند نگاهی جامع و چندبعدی است و به عنوان مثال دلیل افزایش سن ازدواج در کشور را نمی توان فقط در مسایل اقتصادی جستجو کرد چرا که در خانواده های مرفه و ثروتمند نیز شاهد افزایش سن ازدواج هستیم و این یعنی پرداختن به این مسایل نگاهی جامع الاطراف با در نظر گرفتن همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را طلب می‌کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها سند موجود برای پیگیری موضوع جمعیت، سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری است، از دستگاه های اصلی و متولی اجرای این سیاست ها خواست ظرف سه ماه موضوع جمعیت و نرخ باروری را به طور جدی مورد بررسی قرار دهند و گزارش این بررسی ها را به دولت ارائه کنند.

در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده برای کاهش مرگ و میر، مراقبت های قبل و پس از زایمان، آموزش و مشاوره های قبل، حین و پس از ازدواج، ایجاد کلینیک های ناباروری و پوشش بیمه ای برای داروها و درمان ناباروری ارائه کرد و گفت: البته اصلاح نرخ باروری و افزایش جمعیت فقط به موضوعات بهداشتی و درمانی منحصر نمی شود و نیازمند تغییر در فرهنگ و نگرش جامعه و اصلاح شرایط اقتصادی کشور نیز می‌باشد.

در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز حضور داشتند، معاون سازمان برنامه و بودجه گزارشی از اقدامات این سازمان در راستای رصد مستمر سیاست های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی ارائه کرد.

وی همچنین به تشریح تحولات جمعیت، روند آمار موالید در کشور و جایگاه جهانی ایران از لحاظ جمعیت پرداخت و گفت: ایران از نظر جمعیت در جایگاه سوم منطقه، نهم آسیا و هجدهم جهان است و آمار موالید در کشور برای چهارمین سال متوالی رشد منفی پیدا کرده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال 93 شاهد بدترین روند نرخ جمعیت در کشور بوده ایم، گزارشی نیز از جمعیت کشور و متوسط رشد سالانه آن طی سال های گذشته ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص نرخ باروری در ایران و مقایسه با کشورهای دیگر منطقه پرداخت.

در ادامه این جلسه برخی از مهمترین چالش های جمعیتی پیش رو نظیر استمرار روند کاهشی رشد جمعیت، کاهش نرخ باروری، رشد سه برابری جمعیت سالمند و روند کاهشی آمار ازدواج مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد دستگاه های متولی اجرای سیاست های کلی جمعیت به صورت جدی اجرای این سیاست ها را در دستور کار خود قرار دهند و گزارش اقدامات انجام شده را ظرف سه ماه آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند تا در جلسه آینده در این خصوص تصمیم گیری شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۶۳۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان