//
کدخبر: ۲۶۹۵۰۲ //

چه کسانی در دفاع از برجام عقب نشینی کردند؟

وزیر خارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی سخنرانی زیرکانه ای داشت اما کسی گوش نکرد. رئیس دستگاه دیپلماسی به امر تحول گرایی که در 14 خرداد از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، اشاره کرد و گفت که سیاست خارجی کشور تا کنون در همین مسیر پیش رفته است. اما کسانی امروز منتقد راهبرد وزارت خارجه هستند که روزی برای برجام کف زدند و توافق را ارزشمند خواندند و به ظریف و تیم او خسته نباشید گفتند!

چه کسانی در دفاع از برجام عقب نشینی کردند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

  5سال از انعقاد توافق اتمی ایران با 5 قدرت جهانی گذشت.توافقی که آن روزها لازمه نجات ایران بود و حالا امروز چیز چندانی از این توافق که بعداز قطعنامه598 مهمترین سند بین المللی ایران بود نمانده است جز اینکه تتمه آن را نیز قیمه قیمه کرده اند! اخرین نمایش آن هم مجلس روز یکشنبه و پذیرایی بی نظیر از جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان بود که اسباب شادی ترامپ و دوستان منطقه ای اش را سرخوش و مست کرد. 

 

مروری بر روزهای برجامی؛ چه کسانی در دفاع از برجام عقب نشینی کردند؟

 

 

از حال و احوالات حواشی مجلس که بگذریم موضوع این گزارش این است که چطور شد انهایی که قبل از برجام یکصدا از مذاکره حمایت کردند و حتی پس از انعقاد آن پیام های تبریک روانه وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای می کردند امروز علیه او شده و وزیر را دشنام می دهند؟ وزیری که به نام نماینده جمهوری اسلامی ایران مقابل غرب و دشمنان کشور ایستاده است؟. 

وزیری که برای دفاع از عملکرد خود فریاد برآورد دوستان هشت سال جنگ ایران و عراق در نهایت با دیپلماسی به پایان رسید! اما کسی گوش نکرد چون تصمیم گرفته اند که گوش ندهند! وزیری که فریاد زد همه اقدامات سیاست خارجی و مذاکرات برجام زیر نظر مقام معظم رهبری انجام شد. اما نکته ظریف سخنرانی ظریف این بود که : 

وزیر خارجه در سخنرانی خود به بحث تحول گرایی که مقام معظم رهبری در سخنرانی 14 خرداد ایراد کردند اشاره کرد و گفت: همه مفاهیم بین‌المللی و همه روابط سیاسی دچار تحول بنیادین شده است. نه اینکه مفاهیم قبلی نابود شده،اما مفاهیم جدیدی جایگزین شده که فرصت ویژه‌ای را برای کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده و امام راحل (ره) اولین فردی بود که این تحول را تشخیص داد. اگر نامه امام به گورباچف را ملاحظه کنید می‌بینید که درآن زمان حضرت امام این تحول را تشخیص دادند و به دنبال ایشان خلف صالح مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همین روش را ادامه دادند.

- آنچه که تحول پیدا کرده این است که امنیت و قدرت دچارتحول شده و مفاهیم جدیدی می تواند امنیت ‌ساز باشندو می توانند امنیت را ایجاد کنند،دوم اینکه جهان فقط غرب نیست و حتی در درون غرب یک جنگ داخلی بین قدرت و نظام لیبرالی جهانی شکل گرفته است،قدرت‌های غیرغربی برآمدند،برآمدن چین و برآمدن کشورهای تازه ظهور و همین نگرانی آمریکا از ابتدای دهه 90 بوده و همه سیاست ‌هایی که آمریکا دنبال کرده به خاطر این بوده که فکر می کرده در این شرایط انتقالی اگر سریع نجنبد ، امکاناتش را از دست می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی«تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهمترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند:برای زنده‌ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری و عملیاتی امام،رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به«بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه زمینه‌ها بخصوص در زمینه‌هایی که بی‌تحرکی یا عقب‌گرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.

صدای پای رادیکالیسم راست/ جلسه ای که برخلاف پیش‌بینی‌اصول‌گرایان رادیکال به ضرر آنان تمام شد

گاردین: حمله تندروها به ظریف نشان از پیروزی امریکا است

ظریف: برجام را کاملا با چشم باز امضا کردیم

رهبر انقلاب، امام خمینی را «امام تحول» نامیدند و افزودند: امام از دوران مبارزات تا پایان حیات مبارکشان در میدان عمل نیز در نقش یک فرمانده بی‌نظیر، روند تحول‌خواهی را رهبری و اقیانوس عظیم ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف طوفانی و متلاطم می‌کرد.

ایجاد تحول در نگاه حقارت پندارانه ملت در برابر «قدرت‌های خارجی و حتی مسئولان دون‌پایه رژیم پهلوی به ملتی دارای اعتماد به نفس و عزت ملی و مؤثر در سرنوشت کشور» دومین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب در تبیین نتایج روحیه تحول‌خواهی امام خمینی به آن پرداختند.

حضرت آیت الله خامنه در این سخنرانی به وضوح خواستار تحول گرایی در سیاست داخلی و خارجی شدند،اما خروجی این سخنرانی روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی مشهود بود که چه طور نمایندگان به فرمایشات حضرت آقا در امر تحول گرایی پرداختند. 

چه آنکه ظریف مصداق سخنان رهبری از تحولگرایی در امر سیاست خارجی و دستاوردهای وزارت خارجه در این مهم پرداخت. اما با پذیرایی گرم نمایندگان مواجه شد.ایا غیر از این بود که وزیر خارجه همان سیاست مقام معظم رهبری را در پیش گرفته است؟ 

تبریکاتی که تبریک ماند و تبریکاتی که به تهدید بدل شد

حواشی غم انگیز مجلس در روز یکشنبه حتی داد اصولگراها را نیز درآورد! کسانی در مجلس این غوغا را به پا کردند که سخنگوی آنها از اولین کسانی بود که انعقاد برجام را به ظریف و تیم مذاکره کننده تبریک گفت! بر همین اساس مروری بر روزهای برجامی کشور انداخته ایم که منتقدان امروز روزی برای ظریف کف زده اند! اما در این میان عده ای از سیاسیون هم بودند که پای موضع خود در قبال برجام ایستادند و همچنان هم از توافق و تیم مذاکره کننده حمایت می کنند که در گزارش ذیل هر دو طیف را بررسی کرده ایم: 

چهارشنبه 24 تیرماه 1394 خبرگزاری ایسنا : محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز در صفحه شخصی اینستاگرام خود با انتشار عکسی از خود و ظریف نوشت: "خداقوت دوست عزیز، وظیفه خود می‌دانم از تلاش‌های مجاهدانه تیم مذاکره‌کننده ایران و به خصوص دوست عزیزم جناب آقای دکتر ظریف تقدیر کنم و به همه‌ آنها خسته نباشید بگویم.ان شاءالله از امروز نیز همه در داخل کشور با کار و تلاش بتوانیم کام مردم ایران را شاد نگاه داریم."

همچنین محمد باقر قالیباف نیز در یادداشتی درباره توافق لوزان در روزنامه همشهری در 15 فروردین 94 نوشت:«بنده به سهم خودم از تلاش شبانه روزی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که حقا و انصافا هرچه در توان داشتند به‌کار بردند تا نتیجه مطلوبی برای ملت ایران به‌دست آورند، تشکر می‌کنم.»

 پیش از این در آذرماه 92 نیز با اشاره به توافق ژنو گفت: « به دولت تبریک می گوییم که گام اول را محکم برداشت.»

26 آذر 94 محسن رضایی در نامه‌ به رهبر معظم انقلاب: دومین عقب‌نشینی استکبار در پرونده هسته‌ای ایران را به حضرتعالی، ملت سرافراز و دولت تبریک عرض می‌کنم

محسن رضایی در این نامه نوشت: بی‌تردید افرادی وجود دارند که از این تحلیل‌ها برای انحراف در مسیر سیاست خارجی ایران که پس از دویست سال و بلکه بیشتر بر ریل صحیحی قرار گرفته است، سوء استفاده کنند. جمعی با نگاه افراط‌گرایانه پیروزی‌ها را جام زهری دیگر تلقی کرده و عده‌ای مرعوب، برجام را کوتاه آمدن و عقب‌نشینی از ارزش‌ها و پناه بردن به عقلانیت تفسیر می‌کنند. درحالی‌که هیچ‌یک از این برداشت‌ها واقعیت خارجی ندارد.

مطمئناً نیروهای انقلاب به حول و قوه الهی تحت رهبری‌های حکیمانه حضرت‌عالی و با حمایت ملت غیور و خستگی‌ناپذیر، با هوشیاری و با تمام توان و به‌ دور از هرگونه افراط‌ و تفریط تلاش می‌کنند که دشمنان اسلام و ملت مسلمان را با سیلی در مقابل سیلی و مدارا در مقابل نرمش یا همان نرمش قهرمانانه، از تمامی مواضع و موانع ظالمانه‌ای که در مقابل پیشرفت و حضور بین‌المللی ملت ایران طی چند صدسال اخیر ایجاد کرده‌اند عقب برانند.

امروز، فرزندان و سربازان حضرتعالی، از ظریف گرفته تا قاسم سلیمانی درحال پیشروی در سنگرهای دشمن هستند و مطمئناً آینده‌ای پرافتخارتر از گذشته در انتظار ملت ایران است.

سردار فیروز آبادی  16 فروردین 94 خطاب به رهبر انقلاب نوشت:«اکنون که درسایه هدایت‌های آن رهبر فرزانه و همت دولت خدمتگزار جناب آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بویژه ظریف وزیر امور خارجه گام دیگری در جهت احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مربوط به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برداشته شده است، ضمن تبریک به ملت بزرگ ایران اسلامی و قدردانی از جناب آقای رئیس‌جمهور و کارگزاران و تلاشگران این عرصه مهم وحساس با کمال افتخار از عنایات و راهنمایی‌های حضرت مستطاب عالی که موجب سربلندی و پایداری هر چه بیشتر ملت بزرگوار ایران اسلامی گردید سپاسگزاری نموده رجاء واثق دارد با استمرار رهنمودهای آن رهبر عظیم‌الشان مراحل آتی مذاکرات نیز در مسیر سلامت و صلاح دولت و ملت تداوم خواهد یافت.»

دکتر علی اکبر ولایتی در مصاحبه با انتخاب در 14 تیر 1394: اعضا تیم هسته ای و آقای دکتر ظریف را بنده سی‌وچند سال است که می‌شناسم. ایشان با آن صلاحیت‌های خودش هم به لحاظ تدین، هم پایبندی به نظام جمهوری اسلامی ایران، و هم به لحاظ کارایی، در طول سال‌های بعد از انقلاب رشد داشته است. در بسیاری از مقاطع حساس کشور از جمله مذاکرات ۵۹۸ و مذاکراتی که در رابطه با کشورهای منطقه داشتیم، جزء همکاران ما بوده است. اعضا تیم مذاکره کننده هم سال‌های طولانی در وزارت امور خارجه فعال بوده‌اند و جزء مجرب‌ترین نیروهای بین‌المللی کشور بوده و هستند و هر کار و تلاشی را که می‌توانستند بکنند انجام داده‌اند.اگر کاری هم محقق نشده، یقینا بیش از این نمی‌توانستند انجام بدهند و بنده که در این حوزه سال‌های طولانی فعالیت داشته و دارم تیم دیپلماتیک دیگری هم نمی‌شناسم که از این‌ها قوی‌تر باشند و در انتخاب این گروه، انتخاب اصلح صورت گرفته است.

تابناک 27 دی 1394 علی لاریجانی در صحن مجلس  با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌ها استقامت ملت را نشان داد، گفت: «راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نقش اول هم در ایجاد فناوری هسته‌ای در کشور و هم در تثبیت موقف ایران در موضوع هسته‌ای بسیار ارزشمند بود».

 

لاریجانی در ادامه افزود: «امروز، روز بسیار فرخنده‌ای است که تجلی اراده ملت بوده که موضوع هسته‌ای بحمدالله به نتیجه رسید و تحریم‌ها برداشته شد».

 

وی در ادامه با تشکر از تلاش دولتمردان در این خصوص گفت: در اینجا لازم می‌دانم از آقای روحانی رئیس جمهور که تلاش زیادی در این رابطه داشت و وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده که در دو سال اخیر وقت زیادی را مصروف کردند تا این معضل از جلوی پای ملت برداشته شود، تشکر می‌کنم. دیشب همگان شاهد بودند که آخرین گام برای برداشته شدن تحریم‌ها برداشته شد که این اهمیت استقامت ملت را نشان داد، زیرا این راه، مسیر پرفراز و نشیبی بود که با پایداری و استقامت ملت ایران اراده خود را در این موضوع اساسی محقق کردند.  

7 اردیبهشت 1395 ایسکانیوز: محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به تلاش های دولت یازدهم برای رفع تحریم ها و تحقق برجام اشاره کرد و گفت: زحمات دولت در این زمینه قابل ستایش است زیرا برجام بسیاری از مشکلات کنونی کشور را حل کرده ولی برخی موارد همچنان ادامه دارد که باید پیگیری شود.

صفار هرندی در برنامه لحظه به لحظه با مذاکرات هسته ای وین در شبکه خبر گفت: در برجام حتی به خطوط قرمز نزدیک هم نشدیم! گرچه او گفته های خود را تکذیب کرد اما در آرشیو شبکه تماشا اظهارات او موجود است.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی  در 25 تیر 1394  در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهوری (نهاوندیان)، ضمن ابراز خشنودی از حصول توافق اخیر در موضوع هسته ای کشورمان اظهارداشت: این موضوع بسیار پیچیده و سخت بود و پیوسته در قنوت نماز برای توفیق مذاکره کنندگان و به نتیجه مناسب رسیدن مذاکرات، دعا می کردم.

این مرجع عالیقدر تشیع با تشکر از زحمات مذاکره کنندگان هسته‌ای و نیز تبریک این پیروزی اظهارداشت: این یک پیروزی بزرگ بود که در جریان آن شاهد بی‌اثر بودن مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و نا امیدی و سرخوردگی آنها بودیم، دنیا از این توافق استقبال کرده و این مساله ضمن اینکه بهای مخالفت با آن یا عهدشکنی را برای بدخواهان ملت سنگین کرده، به اجرای موفق این توافق نیز کمک می‌کند.

 آیت الله امامی کاشانی در 14 فروردین 94 در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به مذاکرات لوزان گفت: «عامل موفقیت در مذاکرات هسته‌ای رهبری‌های داهیانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب است.انصافاً تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تیمی متین،با حکمت و با متانت است، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نرمش قهرمانانه و تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ ناپذیر داشتند. واقعاً‌ باید به همه آقایان مخصوصاً آقای رئیس‌جمهور و بالاخص وزیر امور خارجه هم تبریک و هم خسته نباشید گفت؛ طبق فرموده خداوند نصر و موفقیت دست خداست و نصیب افراد شایسته می‌شود.»

اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه در 24 دی 1394 ، آیت الله صادق آملی لاریجانی در نشست عالی مسولان قضایی: نتیجه برجام ارزشمند بود.برجام روندی طولانی و بسیار سخت را طی کرد اما در نهایت در مقابل کشورهای مدعی دارای قدرت و اقتدار، ملت بزرگ و صبور ما به نتایج خوبی رسید.

آیت الله آملی لاریجانی با تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران مذاکرات هسته ای بویژه مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در تمام طول مذاکرات در جریان روند مذاکرات بوده اند و با اهتمام بسیار این مذاکرات را رصد می کردند تا از مسیر اصلی و چارچوب های نظام اسلامی خارج نشود.

رئیس سابق قوه قضاییه تلاشهای رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده را بسیارمهم توصیف کرد و با تقدیر و تشکر از این تلاش ها افزود: رئیس جمهور محترم با صبوری بسیار در روند توافق هسته ای نقدها و حملات متعددی را صبورانه تحمل کردند و در کنار تیم مذاکره کننده به خوبی این مذاکرات را به پیش بردند. جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات امتیازاتی داد و امتیازاتی گرفت و نگاه منصفانه اقتضا می کند که هر دو کفه این ترازو را با واقع بینی ببینیم و در این صورت است که باید اذعان کنیم نتایج به دست آمده قابل قبول، ارزشمند، منطقی و عقلانی بوده است.

احمد توکلی در 24 تیر 1394 در گفتگو با ایلنا: مذاکرات ۲۳ ماهه، ۳۰ سال سیاست خارجی کشور را پیش برد. توافق هسته‌ای بی‌شک موجب ارتقای قدرت و نفوذمان در منطقه خواهد شد و این در حالی‌ است که قدرت‌هایی که 36سال با تبلیغات گسترده،‌ ایران را حکومتی سخت‌سر جلوه می‌دادند که به هیچ عنوان اهل مفاهمه و مذاکره نیست، امروز گفته‌های خود را نقض می‌کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس ضمن قدردانی از ۲۳ ماه مذاکره طاقت‌ٰفرسای مذاکره‌کنندگان با ۵ قدرت بین‌المللی و اتحادیه اروپا، تصریح کرد: تلاش دیپلماتیک صورت‌گرفته، بسیار گرانقیمت است و به اندازه ۳۰ سال دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان را فربه می‌سازد.کیاست مذاکره‌کنندگان کشورمان در تمام ۲۳ ماه اخیر در پرتو حمایت‌ها و راهنمایی‌های مدبرانه و دلسوزانه رهبری شایسته تقدیر است.

در پایان با مروری بر یک گفتگو و مقایسه دو تیم مذاکره کننده از نگاه نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی که خالی از لطف نیست گزارش را پایان می دهیم!

 

23 شهریور 1394 خانه ملت؛ پاسخ ابوترابی فرد به انتقادات جلیلی از برجام

ابو ترابی در کمیسیون ویژه برجام با حضور اعضای تیم مذاکره کننده سابق در تاریخ ذکر شده گفت:اگر در آن زمان که سه قطعنامه به تصویب رسید نقد و بررسی هایی صورت می‌گرفت می توانستیم به نقش دولت که نقش بازدارنده داشت کمک کنیم. ما بارها از شما برای حضور در کمیسیون امنیت دعوت کردیم اما تنها شما یک بار در جلسات حضور پیدا کردید اگر اجازه می‌دادید بحث و مباحثه‌ای صورت می‌گرفت احتمال داشت تصویب قطعنامه 1929 به تاخیر می‌افتاد و یا حتی تصویب نمی‌شد.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : ابزار گفت‌وگو با نظام حاکم بر جهان قدرت است بنده تفاوت ویژه‌ای بین دو مقطع مذاکرات می‌بینم مقطعی که شما مدیریت تیم را برعهده داشتید که کمترین نقد و مباحثه‌ای در آن زمان صورت نمی‌گرفت و مقطعی که امروز ما دارای فضای نقد شده‌ایم که شخصا این فضا را می‌پسندم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اعتقاد بنده این است که اگر در آن زمان که سه قطعنامه  به تصویب رسید نقد و بررسی هایی صورت می‌گرفت می توانستیم به نقش دولت که نقش بازدارنده داشت کمک کنیم. ما بارها از شما برای حضور در کمیسیون امنیت دعوت کردیم اما تنها شما یک بار در جلسات حضور پیدا کردید اگر اجازه می‌دادید بحث و مباحثه‌ای صورت می‌گرفت احتمال داشت تصویب قطعنامه 1929 به تاخیر می‌افتاد و یا حتی تصویب نمی‌شد.

 

ابوترابی: در برجام صراحتا از واژه لغو تحریم ها صحبت شده است

 

وی با اشاره به قطعنامه 2231 گفت: ما از دو منظر می‌توانیم به این قطعنامه نگاه کنیم، می‌توانیم نقدهایی که بر آن هست را ببینیم اما به نظر من می‌رسد که اگر مفاد قطعنامه را ببینیم نظرها نسبت به نقدها تغییر می‌کند.اولا فرمودید لغو نیست و از واژه تعلیق در قطعنامه استفاده شده در صورتی که در قطعنامه صریحا تحت عنوان لغوها مفادی آمده است که در این قطعنامه لغو تمام قطعنامه‌های گذشته نام برده است.

 

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه قطعنامه‌ها یعنی اجماع قدرت‌های جهانی علیه ایران ادامه داد: در سایه تلاشی که دیروز گروه‌های هسته‌ای ما داشتند و مدیریت شخص مقام معظم رهبری ما توانسته‌ایم که در برابر این قطعنامه‌ها بایستیم و شورای امنیت را مجبور کنیم به این که قطعنامه‌ای صادر کند که در آن لغو تمامی قطعنامه‌های گذشته را عنوان کند که این پیروزی بسیار بزرگی است و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

 

وی ادامه داد: در بند 8 قطعنامه آمده است وفق ماده 41 منشور ملل متحد تصمیم گرفته می‌شود که در 10 سال پس از روز توافق برجام به نحو تعیین شده تمام مفاد این قطعنامه باید لغو شود. هیچ کدام از قطعنامه‌های مذکور در بند فصل 7 منشور ملل متحد نباید ادامه پیدا کند. به نظر من این دستاوردها پیروزی یک نظام بر همه قدرت‌های مسلط در جهان است.

 

حضور ایران ذیل فصل 7 قابل انکار نیست و با لبخند موضوعات حل نمی شود

 

ابوترابی با اشاره به صحبت‌های عسگری عنوان کرد:در قطعنامه 1929  به صراحت آمده که این قطعنامه ذیل بند 41 فصل هفت از منشور سازمان ملل است، آن‌ها به روشنی ما را ذیل فصل 7 آورده‌اند اما شما می‌فرمایید که بدون احراز تهدید امنیت و صلح بین الملل نمی‌توانم ذیل این فصل ایران را بیاورند اما آن‌ها دقیقا این کار را کرده‌اند، وقتی در متن قطعنامه هست قابل انکار نیست، با لبخند هم این موضوع حل نمی‌شود.

 

وی تاکید کرد: در قطعنامه 2231 فصل 7 عنوان نشده است و تنها به بند 41 اشاره می‌شود چرا که می‌خواهند مفاد این بند را نقض کنند. در مکانیزم ماشه نظام فکر کرده است که مباحثات زیادی صورت گرفته است، تیم مذاکره کننده نیز تلاش خود را کرد، تنها راهکاری که به آن رسیدند این بود که همین مکانیزم ماشه بود البته کاش این مکانیزم وجود نداشت.

 

عضو کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: اگر قدرت ایران ضعیف شود مکانیزم ماشه هم نباشد غرب می‌تواند نظر خود را از طریق سازمان ملل اعمال کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۵۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان