//
کدخبر: ۲۶۹۱۰۶ //

توافق چین و هند درخصوص عقب‌نشینی نیروها از خط مرزی مشترک

سخنگوی وزیر امور خارجه چین گفت پکن و دهلی نو توافق کرده‌اند هرچه سریع‌تر نیروهای خود را از خط مرزی مشترک دور کنند.

توافق چین و هند درخصوص عقب‌نشینی نیروها از خط مرزی مشترک
به گزارش فرتاک نیوز،

 «ژائو لیجیان» سخنگوی وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه گفت، پکن و دهلی نو درخصوص مناقشات مرزی به توافقی دست پیدا کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لیجیان در نشستی خبری گفت، چین و هند با یکدیگر به توافق رسیده‌اند در راستای کاهش تنش‌های فعلی، نیروهای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از خط مرزی مشترک این کشور عقب بکشند.

روزنامه «ایندیا دیلی» نیز صبح امروز (دوشنبه) به نقل از منابع هندی نوشت نیروهای نظامی هندی و چینی حدود یک کیلومتر از منطقه تحت مناقشه دره «گالوان» عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گفته این منابع، هدف از انجام این کار ایجاد یک منطقه حائل مرزی جهت پیشگیری از درگیری‌های مرزی بیشتر است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه هند نیز روز دوشنبه اعلام کرد، «آجیت دووال» مشاور امنیت ملی هند و «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی درخصوص اوضاع منطقه و لزوم تنش‌زدایی در مرز دوکشور گفت‌وگو کردند.

دو کشور همسایه هند و چین، یک مرز مشخص ندارند و تنها یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو دارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، به همین دلیل در چندین دهه اخیر، درگیری‌های مرزی زیادی بین دو کشور رخ داده است.

اواسط ژوئن امسال ارتش چین و هند در دره «گالوان» در مرز مشترک با یکدیگر درگیر شدند که در نتیجه آن ۲۰ سرباز هندی کشته شدند.  

چین سربازان هندی را به تعدی به خط کنترل واقعی در مرز متهم کرد و از طرف دیگر هند گفت که چین در تلاشی یک‌طرفه به دنبال تغییر محدوده این مرز توافق شده بوده است.

در پی این درگیری، چین و هند به سرعت وارد مذاکره شدند و دو روز بعد از درگیری وزارت خارجه چین موقعیت در این منطقه را باثبات و تحت کنترل اعلام کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۱۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان