//
کدخبر: ۲۶۵۶۳۰ //

مادران مشمول اعطای تابعیت به فرزندان از ابتدای تیر به استانداری‌ها مراجعه کنند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: مادران مشمول قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از ابتدای تیرماه به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مراجعه کرده و مراحل قانونی دریافت تابعیت فرزندان خود را آغاز کنند.

مادران مشمول اعطای تابعیت به فرزندان از ابتدای تیر به استانداری‌ها مراجعه کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

«علی ربیعی» روز یکشنبه در جلسه مشترک نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با اجرای قانون «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از زنان ایرانی با مردان خارجی» با تشکر از زحمات وزارت امور  خارجه گفت: همان طور که نماینده این وزارتخانه اعلام کردند روند اجرایی شدن قانون تابعیت مادران ایرانی ساکن خارج از کشور از سه هفته آینده اجرایی می شود و این مادران می‌توانند به سفارتخانه ها و کنسولگری ها مراجعه کنند. ‌
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین به گزارش نماینده وزارت کشور و وزارت کار در این جلسه اشاره کرد ‌و گفت: مادران مشمول این قانون که همسر خارجی دارند و در ایران ساکن هستند برای دریافت تابعیت برای فرزندان خود از ابتدای تیرماه به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مراجعه کنند و مراحل قانونی دریافت تابعیت برای فرزندان را آغاز کنند.

ربیعی با بیان اینکه جمع‌بندی سخنان مادران حاضر در این جلسه به  رییس‌ جمهوری و وزاری خارجه و کشور ارائه خواهد شد، اظهار کرد: برخی برچسب‌زنی‌ها  و سخنان نادرست از سوی تعداد معدودی از افراد درباره زنان ایرانی که با اتباع دیگر کشورها ازدواج کرده‌اند متاسفانه در جامعه ما وجود دارد. ما این موضوع را کتمان نمی کنیم و از این جهت متاسفیم‌. این‌ها رفتارهای فردی است و رویکرد سیاست‌گذاران ما نیست. اما باید برای همین سخنان فردی نیز عذرخواهی کرد و من از این اتفاق عذرخواهی می‌کنم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار داشت : حتی بعضی وقت‌ها ممکن است زبان‌ها و لهجه‌های داخلی کشور نیز گاهی مورد همین برخوردها قرار گیرد که به هیچ عنوان در قاموس مسئولان ‌و سیاست گذاران جمهوری  اسلامی جایی ندارد و هیچ انسان فرهیخته، روشنفکر و آگاهی چنین کارهایی را نمی‌پذیرد.

در راستای سیاست‌های دولت دوازدهم مبنی بر پیگیری و دفاع از حقوق ملت و حقوق شهروندی و تلاش برای به اجرا درآوردن این حقوق اساسی، لایحه‌ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه شد که سرانجام در تاریخ ۲ مهرماه سال ۱۳۹۸ با عنوان «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید.

هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت ۹۹) و در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد و «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری دو هفته بعد (13 خرداد 99) آن را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری سیزدهم خردادماه ابلاغ کرد.

براساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزند خود باشد.

بر اساس این آیین نامه، ایرانی بودن مادر، ازدواج وی با مرد غیرایرانی و تعلق فرزند به مادر و حصول آن از ازدواج مذکور برای اعلام تابعیت فرزند توسط استانداری، ضروری است و ارائه‌ اسناد و دلائل مربوط به این موارد به عهده متقاضی و احراز اصالت این موارد به عهده‌ استانداری های سراسر کشور است. هم‌چنین، فوت مادر، پدر یا فرزند و حجر این افراد، مانع از درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزند، نمی باشد و در صورت فوت مادر و نرسیدن فرزند به ۱۸ سالگی، دادستان شهرستان محل اقامت فرزند، پس از انجام تحقیقات و گردآوری مستندات و ادله، درخواست مورد نظر را به استانداری ارائه می کند.

فرزند موضوع قانون و این آیین نامه، پس از طی روند مقرر درآیین‌نامه و از زمان تأیید تابعیت ایرانی وی، از حقوق و تکالیف تبعه ایران، برخوردار است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۶۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان