//
کدخبر: ۲۴۶۶۵۹ //
امیر خانزادی:

مسابقات غواصی عمق ۲۰۲۰ در جزیره کیش برگزار خواهد شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری مسابقات غواصی عمق ۲۰۲۰ در جزیره کیش خبر داد.

مسابقات غواصی عمق ۲۰۲۰ در جزیره کیش برگزار خواهد شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در صدر یک هیئت نظامی عالیرتبه این کشور با حضور در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دریادار حسین خانزادی دیدار و گفتگو کرد.

دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در این دیدار با تاکید بر اینکه  جمهوری اسلامی ایران امروز با کشورهای زیادی کمیسیون همکاری مشترک دارد و تعداد این کمیسیون‌های مشترک با کشورهای همسایه و حتی کشورهایی که خارج از منطقه ما هستند رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: هرچقدر این ارتباطات، رفت و آمدها و کمیسیون ها با موفقیت برگزار شود معنای آن این است که ما، هم منطقه امن‌تر و هم جهان امن‌تری خواهیم داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه دیدارهای چهره به چهره و گفت‌وگوها بویژه در حوزه کشورهای همسایه بسیار حائز اهمیت است، افزود: این نوع تعاملات کمک می‌کند که همدیگر را بهتر بفهمیم و منافع مشترک و منافع غیر قابل تقسیم را بهتر درک کنیم و امنیت جمعی بیشتری داشته باشیم که این منافع برای هر کشوری بسیار مهم و حیاتی است.

دریادار حسین خانزادی با اشاره به اینکه  ناحیه ژئوپلوتیک شمال جمهوری اسلامی ایران  که دریای خزر  در آن واقع است، مهمترین مولفه برای  نزدیکی و تعامل نیروهای دریایی کشورهای همسایه است، گفت: ما تا امروز گفت‌وگوهای بسیاری در ارتباط با مسایل مربوط به دریای خزر در سطح دولت‌ها و همچنین 5 نیروی دریایی حاشیه خزر داشته ایم و توافقاتی هم بدست آمده است.

وی خاطر نشان کرد: در گفت‌وگوی روسای جمهور در آخرین اجلاس توافق‌های بسیار مهمی حاصل شد که یکی از مهمترین محورهای آن اهمیت دریاچه خزر که برای 5 همسایه بعنوان یک  دریای صلح و دوستی است و اجازه نمی دهیم خارج از این پنج همسایه بازیگر دیگری وارد این فضا شود و این اساس کار است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دریاچه خزر نیاز به امنیت دارد، تصریح کرد: این امنیت باید به شکل جمعی حفظ شود و توسعه پیدا کند و در این فضا ما هر 5 نیروی دریایی گفت‌وگو، مذاکرات و همکاری‌ها را آغاز کرده‌ایم و بخشی از آن متوجه مجموعه مسابقات نظامی است و کشور جمهوری آذربایجان میزبان مسابقات جام دریا است.

امیر دریادار خانزادی افزود: همزمان با این دوره از مسابقات، میزبانی غواصی عمق با کشور جمهوری اسلامی ایران است که تا به امروز دو دوره از این مسابقات برگزار شده است و انشاءالله برای سال ۲۰۲۰ میلادی در خلیج فارس در جزیره کیش برگزار خواهد شد که از نیروی دریای کشور آذربایجان جهت حضور در مسابقات غواصی دعوت می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بین دو نیروی دریایی ایران و آذربایجان ظرفیت‌های خوبی برای همکاری وجود دارد که یکی از مهمترین محورهای همکاری تبادل دانشجو است که بین دانشگاه‌های افسری تبادل دانشجو داشته باشیم و این آمادگی وجود دارد که هم به زبان فارسی و هم به زبان آذری و انگلیسی این آموزش ها را ارائه دهیم.

وی تبادل ناوگروه ها را یکی دیگر از محورهای همکاری دریایی در دنیا خواند و افزود: دید و بازدید هایی در قالب  ناوگروه‌های دو  نیروی دریایی صورت گرفته است که خیلی علاقه‌مندیم که این نوع از برنامه‌ها همواره بصورت منظم انجام گیرد.

دریادار خانزادی در ادامه با اشاره به اینکه در طی ماه‌های گذشته شاهد برگزاری رزمایش مرکب دریایی بین ایران، روسیه و چین بودید، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی برگزاری رزمایش دریایی بین دو نیروی دریایی ایران و آذربایجان را در سطوح مختلف تاکتیکی اعلام می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش‌های دریایی را بستر مناسبی برای روابط دوستانه بین دو نیروی دریایی دانست و گفت: برگزاری رزمایش‌ها ضمن به اشتراک گذاشتن تاکتیک های دریایی و رسیدن به یک امنیت جمعی، ایجاد یک زبان مشترک است که این کمک می‌کند تحت هر شرایطی در دریا دو شناور کشور خیلی خوب و دوستانه صحبت کنند و کار انجام دهند و یک فرهنگ دوستانه خوبی را حاکم می کند.

وی به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های فنی بین دو کشور در حوزه دریایی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: نیروی دریایی ارتش  در حوزه تعمیر و نگهداری و همچنین در حوزه ساخت شناورهای جدید در شمال و جنوب ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل توجهی دارد و که این ظرفیت‌ها به شکل متقابل قابل به اشتراک گذاشتن است و کمک می کند تا روابط دو کشور و روابط دو نیروی دریایی و در مجموع نیروهای مسلح آن‌ها توسعه زیادی پیدا کند.

سرلشکر فواد محمد اف معاون وزیر دفاع کشور آذربایجان  نیز در این دیدار، گفت: سفر هیئت آذربایجانی به کشور ایران در راستای دومین جلسه ای است که وزارت دفاع آذربایجان و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده است که اولین جلسه این کمیسیون در سال 2017 در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

وی افزود: این کمیسیون دو کمیته فرعی در حوزه  فنی و نظامی دارد که امروز کمیته های فرعی مذاکرات خود را انجام و به توافقات و جمع بندی رسیدیم.

معاون وزیر دفاع آذربایجان ادامه داد: از جنابعالی در خصوص تعاملات فی مابین دو نیروی دریایی برای سفر به آذربایجان دعوت می کنیم.

سرلشکر فواد محمد اف تصریح کرد: حوزه های همکاری بین دو نیروی دریایی بسیار زیاد است و ما سعی می کنیم در یکسال آینده و قبل از سومین جلسه کمیسیون مشترک در حوزه نیروی دریایی گام های بلندتری برداریم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۶۶۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان