//
کدخبر: ۲۳۳۵۷۳ //
گزارش هندوستان تایمز از سفر وزیر خارجه هند به تهران ؛

هند و ایران در مسیر افزایش کاربری و کارآمدی اقتصادی بندر چابهار

مقامات آگاه هندی اعلام کردند که بر اساس توافق، تهران و دهلی با کاربست روش‌ها و تمهیدات مختلف از جمله اهدای تخفیف های جذاب‌تر به شرکت های کشتیرانی که از تسهیلات و امکانات بندر چابهار استفاده می کنند، به دنبال افزایش کاربری و کارامدی اقتصادی این بندر هستند.

هند و ایران در مسیر افزایش کاربری و کارآمدی اقتصادی بندر چابهار
به گزارش فرتاک نیوز،

نشریه " هندوستان تایمز" روز جمعه نوشت: این توافق در طول سفر "سابرامانیام جایشانکار " وزیر امور خارجه هند به تهران و دیدار وی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  به دست آمد. جایشانکار برای شرکت در نوزدهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی هند و ایران به تهران سفر کرد.

این نشست در ۲۲ و ۲۳ دسامبر( اول و دوم دی )  برگزار شد.

156850301

وزیر امور خارجه هند همچنین با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران و  محمد اسلامی وزیر توسعه شهری ایران نیز دیدار کرد. در تمام این دیدار ها مساله بندر چابهار مطرح شد.

رییس جمهوری ایران خواهان تسریع روند توسعه بندر چابهار شده است تا از طریق آن تجارت منطقه ای گسترش یابد.

یک مقام دولتی هند گفت: توافق هند و ایران برای افزایش کارایی اقتصادی بندر چابهار براساس اراده دو طرف برای دستیابی به اهداف سیاسی توسعه بندر چابهار انجام می شود.

وی افزود: دو کشور معتقدند که بندر چابهار در مقایسه با سایر بنادر در منطقه، از جذابیت اقتصادی کمتری برخوردار است. بنابراین باید اقدامات لازم انجام شود تا این بندر بتواند کشتی های بیشتری را به سوی خود جذب کند.

هند هم اکنون یک تخفیف ۴۰ درصدی به کشتی هایی که از امکانات بندر چابهار استفاده کنند، اختصاص می دهد. ایران نیز تخفیف هایی در این زمینه در نظر گرفته است. اکنون دو کشور تصمیم گرفته اند که یارانه ها و تخفیف ها را افزایش داده تا کشتی بیشتری را جذب کنند.

مقامات هندی همچنین اعلام کردند که اقدامات لازم برای افزایش صادرات افغانستان از طریق بندر چابهار انجام خواهد شد. هند متعهد به ساخت هرچه سریع تر ریل آهن چابهار به زاهدان  است تا صادرات افغانستان از این مسیر افزایش یابد.

بندر چابهار ایران به دلایل و  جنبه های مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد  و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محسور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در دسامبر سال ۲۰۱۷ ( ۹۶) با حضور حسن روحانی رییس جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۳۵۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان