//
کدخبر: ۲۳۱۶۴۴ //
پیش از عزیمت به مالزی و ژاپن؛

روحانی: تحریم‌های آمریکا ناپایدار است

رییس جمهوری گفت: فشار ظالمانه و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر ایران ناپایدار خواهد بود و همه کشورها خواستار رابطه نزدیک و خوب با ایران هستند.

روحانی: تحریم‌های آمریکا ناپایدار است
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح روز سه شنبه پیش از عزیمت به مالزی برای شرکت در اجلاس بین المللی کوالالامپور ٢٠١٩ و ژاپن اظهار داشت: شرایط فشار ظالمانه و تحریم غیر قانونی آمریکا حرکت پایدار نخواهد بود و  همه کشورها خواستار رابطه نزدیک و خوب با ایران هستند مخصوصا کشورهایی که از نظر سنتی روابط خوبی از گذشته داشتیم.

روحانی سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک تر با کشورهای مهم آسیایی به خصوص مالزی و ژاپن همواره جز اهداف جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت : سفر به مالزی و ژاپن بنا به دعوت نخست وزیران دو کشور انجام می شود

رییس جمهوری با بیان این که در بخش اول سفر به مالزی عمدتا روابط چند جانبه دنیای اسلام مورد بررسی قرار می گیرد، اظهارداشت: در اجلاس سران  کوالالامپور کشورهای مهمی از دنیای اسلام در سطح سران در آن شرکت می‌کنند.

روحانی تصریح کرد:سران کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی جزو سرانی هستند که در این اجلاس که مسبوق به سابقه است، شرکت می‌کنند و در سال‌های گذشته نیز در سطح نخبگان جلساتی در مالزی داشته است و این دوره پنجمین اجلاس است اما اولین اجلاس در سطح سران برگزار می‌شود.

رییس جمهوری افزود: دنیای اسلام پتانسیل‌های و ظرفیت‌های بسیار بزرگی از نظر جغرافیایی انرژی و جمعیت و صنعت و فرهنگ دارد اما متاسفانه با مشکلاتی مانند تروریسم مواجه است. تروریسم جنگ و خون‌ریزی و مداخلات خارجی و عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز جهان اسلام از مهمترین مشکلات کشورهای مسلمان است.

روحانی گفت : ایران و مالزی در زمینه مسایل منطقهای و جهان اسلام نظرات مشترک فراوان دارند، هر دو کشور اسلام رحمانی و اعتدالی مورد توجه قرار داده اند و معتقدیم مسایل دنیای اسلام از طریق گفت و گو باید حل و فصل شود

روحانی اظهار داشت : جهان عاری از خشونت سیاستی است که همواره در سازمان ملل اعلام کرده ام که منجر به دوبار تصویب قطعنامه ای مهم در مجمع عمومی شد و تحت عنوان امنیت و تعامل مطرح شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه مسایل منطقه تنها از طریق گفت و گو حل می شود گفت : امسال در سازمان ملل نیز به مسأله صلح هرمز تحت عنوان طرح امید مطرح کردیم که مورد استقبال اکثر کشورها و نخبگان و روشنفکران قرار گرفت.  

روحانی افزود: اجرای کوالالامپور یک قدم جدید و و مهم با یک ترکیب خاص از کشورهای بسیار مهم و تأثیرگذار برای دنیای اسلام است؛ برخی از این کشورها از نظر توسعهای و برخی دیگر از نظر نظامی پیشرفته هستند و برخی دیگر هم از نظر انرژی جایگاه خاصی دارند و ما برای این اجلاس اهمیت فراوانی قابل هستیم.

وی بیان کرد به طور طبیعی در این سفر ملاقات های دو جانبه هم با مقامات کشور دوست مالزی با نخست وزیر  این کشور و هم با برخی کشورهای دیگر که در این اجلاس حضور دارند دیدار و گفت و گو خواهیم کرد.  

رییس جمهوری گفت : ایران و ژاپن همواره دو کشور دوست بودند اما از ابتدای دولت یازدهم و در طول ۶ سال گذشته ما یک روابط بسیار نزدیک با آبه شینرو نخست وزیر ژاپن داشتیم در تمام این ٧ سال که به سازمان ملل سفر کردم دیدار با وی یکی از برنامه های کاری من بوده است همچنین در حاشیه اجلاسهای دیگر نیز با آقای آبه دیدار و گفت وگو کردم.  

روحانی با اشاره به تعداد ملاقات های که نخست وزیر ژاپن داشته است بیان کرد: در خرداد ماه ٩٨ نیز وی به تهران آمد علاوه بر گفت‌وگو با اینجانب با رهبر معظم انقلاب هم دیدار کرد که بحثهای بسیار خوبی درباره روابط دو جانبه و مسایل مختلف انجام شد در مهر ماه در نیویورک نیز یک ملاقات مفصل با یکدیگر داشتیم و در این سفر سومین دیدار ما در سال ٩٨ انجام خواهد شد

رییس جمهوری افزود : امسال نودمین سال روابط سیاسی ایران و ژاپن است ژاپنیها  بعد از انقلاب سرمایه گذاری اقتصادی در ایران انجام دادند الان هم در زمینه مسایل محیط مذاکرات تنگاتنگ و نزدیک داریم.

روحانی کاهش در روابط با ژاپن را موقت دانست گفت : این کاهش در روابط به دلیل شرایط فشار ظالمانه و تحریمهای غیر قانونی آمریکا است که این تحریمها  ناپایدار خواهد بود. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۱۶۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان