//
کدخبر: ۲۱۸۵۵۳ //
در پاسخ به نماینده مبارکه

تمام تلاش خود را برای حمایت از دانشجویان انجام می‌دهیم

وزیر علوم، فناوری و تحقیقات درباره اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی بیان کرد: ما به دنبال تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌های دانشگاهی بوده و یک سامانه برای تامین اعتبار پژوهش‌های دانشگاهی ایجاد شده است. رابطه بین صنعت و دانشگاه رو به بهبود است.

تمام تلاش خود را برای حمایت از دانشجویان انجام می‌دهیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 منصور غلامی در جلسه علنی امروز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم برای ارتقاء سطح کیفی رفاهی دانشجویان، اساتید دانشگاهی و همچنین اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پاسخ به نماینده مبارکه، بیان کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و مبدا تحول و توسعه علمی کشور شده‌اند که نتیجه آن ارتقاء جایگاه علمی کشور و همچنین افزایش مراکز توسعه و تحقیقات علمی است. حمایت‌هایی که در این بخش صورت می‌گیرد وظیفه ماست و تمام تلاش خود را متناسب با امکاناتی که در اختیار داریم انجام می‌دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص اشتغالزایی دانش آموختگان دانشگاهی علی‌رغم این‌که این موضوع از حوزه مسئولیت وزارت علوم خارج است تمام توانمندی و ظرفیت خود را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به کار گرفته‌ایم. در خصوص حمایت‌های مالی و رفاهی از دانشجویان توانمندی ما در حد ظرفیتی است که از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار قرار می‌گیرد و اگر در بخش‌هایی با کاستی مواجه است به ظرفیت صندوق رفاه دانشجویان باز می‌گردد که منابع مالی این صندوق نیز از ردیف‌های بودجه تامین می‌شود.

وزیر علوم، فناوری و تحقیقات در ادامه تصریح کرد: در خصوص اشتغالزایی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی تمام تلاش وزارتخانه ما در این سال‌ها تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی و ایجاد یک سامانه برای تامین اعتبار پژوهش‌ها بوده است. سازوکار مناسبی برای ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها تعریف شده و دانشجویان در دوره تحصیلی می‌توانند با بخش صنعتی چه دولتی و چه خصوصی در ارتباط بوده و در نهایت نیز به بازار کار آن ملحق شوند.

وی ادامه داد: در این زمینه فراخوانی بر حسب نیاز از سوی بخش‌های صنعتی داده می‌شود و دانشجویان پایان‌نامه‌های خود را برحسب این نیازها ارائه می‌دهند.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ برای طرح‌های دانشجویان دکتری مبالغ ۷۵، ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان برحسب موضوع در نظر گرفته شده است که ۶۰ درصد آن به دانشجویان تعلق گرفته و ۴۰ درصد برای تامین هزینه‌های پشتیبانی در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد. در حوزه توانمندی دانشجویان طرح ارتباط دانشگاه با صنعت دنبال می‌شود و نتیجه این طرح ارتباط نزدیک دانشگاه‌ها با مراکز صنعتی و خدماتی خواهد بود.

غلامی در ادامه با تاکید بر این‌که رابطه بین صنعت و دانشگاه می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات کشور باشد، تصریح کرد: این امر علاوه بر حل مشکلات کشور اشتغالزایی برای دانش‌آموختگان و افزایش مراکز تحقیق و پژوهش در شرکت‌های دانش‌بنیان را به دنبال دارد. در خصوص حمایت‌های رفاهی از دانشجویان می‌توان به وام تامین مسکن و وام‌های دانشجویی اشاره کرد که مبالغ آنها در حد توان صندوق رفاه دانشجویی است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ارج نهادن به اساتید و دانشجویان بیان کرد: جایگاه علمی کشور حاصل زحمات اساتید و دانشجویان است هرچقدر منابع بیشتری برای حمایت در اختیار قرار گیرد ما نیز قدردان زحمات آنها خواهیم بود. اگر قرار باشد آنچه که در خارج از مرزها در حمایت از نخبگان رخ می‌دهد را با داخل مقایسه کنیم تفاوت محسوسی دیده می‌شود، اما نخبگان کشور ما علاقه به میهن خود را با منابع مالی تعویض نکرده و ما شاهد حضور آنان در کشور هستیم.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری تاکید کرد: این‌که بعضی از جوان‌ها ترجیح می‌دهند در خارج از کشور کار کنند خارج از اختیار ماست و به جاذبه‌هایی بر می‌گردد که برای آنها در آن سوی مرزها ایجاد کرده‌اند. ما درخواست خود را برای حمایت بیشتر از نخبگان علمی در لایحه بودجه ارائه می‌دهیم ان‌شاءالله مورد مورد استقبال مجلس شورای اسلامی نیز قرار گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۸۵۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان