//
کدخبر: ۲۱۲۹۳۶ //

ظریف: با وجود نتانیاهو آمریکا نیازی به دشمن ندارد

وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری به گزارش‌های حاکی از جاسوسی رژیم صهیونیستی از کاخ سفید اشاره کرد و خطاب به ترامپ نوشت که باوجود دوست نزدیکی همچون بنیامین نتانیاهو آمریکا دیگر به دشمن نیازی ندارد!

ظریف: با وجود نتانیاهو آمریکا نیازی به دشمن ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب در پیامی توئیتری گزارش‌های حاکی از جاسوسی رژیم صهیونیستی از کاخ سفید را بازتاب داد و خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت:" ضربه ای تازه از تیم بی؛ آقای ترامپ! ایالات متحده وقتی که دوست نزدیکش، یک عضو تیم بی است - که جیب ایالات متحده را خالی می‌کند، سیاست خارجی آمریکا را به گروگان گرفته - و از رئیس‌جمهور ایالات متحده هم جاسوسی می‌کند، دیگر به دشمن نیازی ندارد."

روز گذشته نشریه «پولیتیکو» گزارش داد: دولت ایالات متحده، ظرف دو سال گذشته به این نتیجه رسیده که به احتمال زیاد، اسرائیل در نصب دستگاه های جاسوسی بر روی تلفن های همراه در نزدیکی کاخ سفید و مکان ها مهم شهر «واشنگتن دی. سی»، دست داشته است.

این نشریه روز پنج شنبه به نقل از مقام‌های آگاه افزود: «اما برخلاف دیگر موارد جاسوسی در آمریکا که به سرعت افشا شد، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا نه تنها این اقدام تل‌آویو را مورد انتقاد قرار نداد، بلکه هیچ مجازاتی هم برای اسرائیل در نظر نگرفت.»

این نشریه ادامه داد: این دستگاههای خیلی کوچک که اصطلاحا به «استینگ‌ ری» معروف هستند، خود را به‌ عنوان فرستنده مخابراتی جا زده و مکان تلفن‌های همراه و اطلاعات شناسایی آنها را ردیابی و به دست می آورند. این دستگاه‌ها که نام صنعتی آنها «گیرنده‌های هویت مشترکان تلفن‌های همراه بین‌المللی» است، قادر به دریافت محتوای تماس‌ها و داده‌های اینترنتی مصرف شده است.

به گفته یک مقام ارشد پیشین کاخ سفید، این دستگاه‌ها احتمالا برای جاسوسی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و دستیاران نزدیکش تعبیه شده بود، هرچند هنوز مشخص نیست که این اقدام اسرائیل تا چه حد موفق بوده است.

نشریه آمریکایی«پولیتیکو » سال ۲۰۱۸ در گزارشی نوشت که ترامپ به سهل‌انگاری در بازبینی پروتکل‌های امنیتی کاخ سفید معروف است. به قدری که حتی در برقراری مکالمه تلفنی با دوستان و نزدیکانش مسائل امنیتی را رعایت نمی کند.

در آن زمان مقام های وزارت امنیت آمریکا شواهدی از وجود دستگاه های جاسوسی در اطراف کاخ سفید به دست آوردند اما نتوانستند آن را به شخص یا دولت خاصی نسبت دهند. اما پس از تجزیه و تحلیل و تحقیقات گسترده اداره تحقیقات فدرال آمریکا و سازمان ها نهادهای امنیتی دیگر، از ارتباط این دستگاه ها با اسرائیل مطمئن شدند.

با این حال «الاد استرومایر» سخنگوی دولت اسرائیل، این اظهارات را بی معنی خواند و ادعا کرد که "اسرائیل هرگز دست به چنین عملیات جاسوسی در خاک آمریکا نمی زند. "

یکی دیگر از مقام های ارشد سابق دولت آمریکا که از این موضوع مطلع بوده، می گوید: « کاملا واضح است که اسرائیل مسئول این عملیات جاسوسی است. »

وی افزود: «اسرائیل برای جمع آوری اطلاعات جاسوسی خود متجاوزانه و پرخاشگرانه رفتار می کند، آنها برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر خود از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند. بنابراین اگر حتی ترامپ رابطه ای گرم و نزدیک با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل برقرار کند و برخی اقدامات مورد علاقه وی نظیر انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، را انجام دهد نیز باز هم متهم اصلی تعبیه دستگاه های جاسوسی، اسرائیل خواهد بود. »

به گفته این مقامات آگاه، پس از اینکه اداره تحقیقات فدرال و دیگر نهادهای امنیتی آمریکا این جاسوسی را به اسرائیل نسبت دادند، دولت آمریکا هیچ اقدامی برای تنبیه یا حتی انتقاد محرمانه به اسرائیل، انجام نداد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۹۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان