//
کدخبر: ۱۸۵۷۷۱ //
رییس جمهوری:

فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین متوقف شد

رییس جمهوری از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد.

فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین متوقف شد
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز - چهارشنبه - در سخنانی با تبریک ماه مبارک رمضان اظهارداشت: امروز 18 اردیبهشت یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و زیرپا گذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می گذرد.

وی افزود: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود ، برجام نه تصمیم فردی ، نه تصمیم جناحی و نه تصمیم دولتی بود ، تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.

روحانی ادامه داد: مردم ایران نیز هم قبل و هم بعداز برجام دو بار پای صندوق آمدند و این راه را تایید کردند.

وی گفت: مردم ایران در سال 92 پای صندوق آمدند با 18 میلیون رای مثبت به دولت، از او خواستند که خلاقیت جدیدی را برای حل و فصل مسایل سیاسی و گشودن گره ها به کار گیرد که حالا اسمش را تدبیر و یا تعامل سازنده می گذاریم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بعد از چهار سال و با توافق برجام و اجرای آن مردم یک بار دیگر پای صندوق رای آمدند و این بار با 24 میلیون رای به اعتدال و تعامل سازنده و تدبیر رای دادند.

روحانی افزود: از آغاز توافق برجام دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند؛ یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیست ها و ارتجاع منطقه. همه آنهایی که ضد برجام بودند، ضد هم ایران هم بودند و امروز هم هستند.البته انتقاد غیر از ضدبرجام بودن است.

وی ادامه داد: هرکس می تواند درمورد هر موضوعی منتقد باشد و نقد کند و این حق همه مردم است اما دشمنی با برجام مخصوص صهیونیست ها، ارتجاع و تندروهای آمریکا بود.

وی یادآور شد: برجام به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران بود ولذا آنها همه توان خود را از سال 93 تا امروز به کار گرفتند تا این بنای شکوهمند را ویران کنند و فرو بریزند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بعد از روی کارآمدن دولت جدید که مجموعه شرایط انتخابات یک شرایط نامتعارف و غیرمعمول در آمریکا بود، علیرغم این که همین جناح با شعار صلح از مردم رای گرفتند، با شعار این که از منطقه سربازان خود را خارج می کنیم رای گرفتند، با شعار این که ما به نفع ملت آمریکا کار می کنیم رای گرفتند، با شعار این که در مسیر حقوق و قانون حرکت می کنند رای گرفتند، اما متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند.

وی اضافه کرد: گروه تندرویی در داخل کاخ سفید امروز بسیاری از امور را در دست دارد حتی اختیار کار را از شخص رییس جمهوری هم گرفته است.

رییس جمهوری اضافه کرد: از این شیوه فعلی دولت آمریکا نه تنها مردم در رنج هستند بلکه دوستان، آمریکا، اروپا، کانادا، مکزیک، متحدان آمریکا، همه شرکت های تجاری دنیا و کار آفرینان جهان نیز در رنج هستند.

روحانی خروج از برجام را ناشی از فشار صهیونیست ها و گروه تندرو داخلی آمریکا دانست و گفت: آمریکایی ها بیش از یک سال شعار دادند و بعد از دی ماه سال 96 برای زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند ودر پایان همان دی ماه اعلام کردند که از برجام خارج می شوند.

وی یادآور شد: آنان 18 اردیبهشت 97 از برجام خارج شدند تا تابستان آنچنانی برای ایران رقم بزنند، 13 آبانی به عنوان نقطه عطف داشته باشند و جشن کریسمس را در تهران برگزار کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که در تمام این دوران دچار شکست شدند، اظهار داشت: آمریکا در ابتدا با خروج از برجام می خواست روز بعد ایران را از برجام خارج کند، پرونده را به شورای امنیت ببرد تا بار از دوش آمریکا برداشته و تحریم ها تشدید شود. هنر و هوشمندی ایران این بود که در این دام نبود و در زمین آمریکا بازی نکرد.

روحانی به رایزنی کشورهای مختلف با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای اشاره و تصریح کرد: وقتی دوستان ما و کشورهای اروپایی با تماس مستقیم با من درخواست مهلت کردند، ما نیز به درخواست آنها پاسخ مثبت دادیم. به دلیل اینکه اتمام حجت کنیم و مردم بدانند در کارها عجله نکرده و حساب شده عمل می کنیم و می دانسته و می دانیم برجام چقدر مهم است و ویرانی برجام برای منطقه و جهان چه اثرات منفی دارد.

وی ادامه داد: به همین خاطر صبر کرده و به جای چند هفته، چند ماه صبر کردیم. آنها مجددا تماس گرفته و مدتی مهلت خواستند. باز هم صبر کردیم و براساس بندهای 26 و 36 با آنها در کمیسیون برجام صحبت کردیم؛ دو نوبت در سطح معاونان وزرا و دو نوبت در سطح وزرا.

رییس جمهوری افزود: دوستان ما در این نوبت گام های خوبی ولو در صحبت انجام دادند و اورپایی ها ولو در زبان مواضع خوبی داشتند ولی در عرصه عمل چیزی به دست نیامد.

پیش از آغاز سخنان رییس جمهوری، سفیران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه امروز به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.

همچنین شورای عالی امنیت ملی امروز در بیانیه ای خطاب به کشورهای برجام اعلام کرد: ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۵۷۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان