//
کدخبر: ۱۷۲۳۹۹ //

روحانی: اکثریت قاطع کشورهای دنیا، مخالف تحریم ایران هستند

رئیس جمهوری گفت: شرایط امروز ما در عرصه جهانی به گونه ای است که اکثریت قاطع قریب به اتفاق کشورهای دنیا ، مخالف تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

 روحانی: اکثریت قاطع کشورهای دنیا، مخالف تحریم ایران هستند
به گزارش فرتاک نیوز،

 حجت الاسلام حسن روحانی صبح پنجشنبه در جلسه شورای اداری گیلان افزود: در پیشگاه خداوند شکرگزار هستیم؛ اگرچه ماه ها و روزهای سختی در سال 97 بر مردم گذشت اما باران رحمت الهی امسال و البته موفقیت های ما در صحنه های بین المللی جای شکرگزاری دارد.

وی اظهار داشت: درست است که امروز در تحریم هستیم، اما یادمان باشد از اول پیروزی انقلاب تا امروز، این نخستین باریست که طرفداران این تحریم چند کشور بیشتر نیستند و مخالفان آن، اکثریت قاطع قریب به اتفاق کشورهای دنیا هستند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از اول انقلاب تاکنون، تحریم های مختلفی داشتیم و خیلی از کشورهای غربی از آمریکا حمایت کردند ولی هیچ وقت نبوده که تحریم کنندگان ایران ، فقط سردمداران آمریکا و طرفدارانش رژیم صهیونیستی و چند کشور باشد.

وی با اشاره به آمار یک نظرسنجی که در کشور آمریکا انجام شده، گفت: بر اساس این نظرسنجی؛ 60 درصد کار ترامپ مبنی بر تحریم ایران را غلط دانسته و 60 درصد نیز بیان داشتند که ترامپ حق نداشته از برجام خارج شود و این، موضوع خیلی مهمی و یک پیروزی سیاسی است.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه در منطقه موفقیت های زیادی به دست آورده ایم، افزود: برای اولین بار در تاریخ منطقه و جهان که تصمیم گیری موثر و حتی باید بگوییم تصمیم گیری اصلی برای امنیت منطقه به ویژه سوریه، توسط سه کشور انجام می شود که یکی ایران اسلامی است.

وی اظهار داشت: چه زمانی بوده که ایران در حرکت سیاسی بین المللی و منطقه به عنوان نقش اصلی سیاسی را در منطقه ایفا کند؟ این یک موفقیت برای ماست.

رئیس جمهوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه توفیقات زیادی به دست آورده، افزود: این مهم با همراهی همه نیروهای مسلح از جمله سپاه ، ارتش و مردم به دست آمده است.

وی با تصریح اینکه در دنیای به هم پیوسته ای زندگی می کنیم و نمی توانیم نسبت به همسایگان خود بی تفاوت باشیم، گفت: قطعا بدانید اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود، حتما بغداد و اربیل سقوط کرده و داعش در منطقه مسلط و مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می شد چراکه نمی توانستیم از ورود مردم عراق به ایران جلوگیری کنیم.

رئیس جمهوری با یادآوری اینکه همه موفقیت های نظام اسلامی جای شکر دارد، افزود: از تمامی این موفقیت ها مهمتر ، حضور ملت ایران است که با وجود سختی ها و مشکلات نشان دادند که خسته نمی شوند، مقاوم هستند و می ایستند.

** هیچ ترسی از میز مذاکره نداریم / امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم

رئیس جمهوری در ادامه سخنانش بیان کرد: آمریکا در پی مذاکره با ماست و من چون تخصص مذاکره دارم، با قدرت می گویم آنچنان منطق ما قوی و به حق است که هیچ ترسی از میز مذاکره نداریم.

حجت الاسلام حسن روحانی افزود: اصل بحث اینست که ما به اهداف ملی برسیم؛ ما عاشق چشم و ابروی منافع خودمان هستیم این را باید بدست آورد، بقیه اش تاکتیک است و هدف اینست که ما روی منافع کشورمان حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: در سفر نیویورک در سال قبل، هشت بار دولت آمریکا از من تقاضا کرد که با رئیس جمهوری این کشور ملاقات کنم، در سفر امسال نیز پنج نفر از رهبران دنیا واسطه شدند که این ملاقات انجام شود اما من گفتم زمان و شرایط ملاقات را نمی بینم، آمریکا اول باید به برجام برگردد و بگوید اشتباه کرده و جبران کند ما هم از میز مذاکره فراری نیستیم.

وی ادامه داد: اینجوری نیست کسی فکر کند ما عاشق چشم و ابروی آمریکا هستیم بلکه آنها در پی ما هستند و می خواهند ملاقات و مذاکره کنند، ما هم از مذاکره فراری نداریم و اهل این کار هستیم و قدرت این کار را داریم .

حجت الاسلام روحانی افزود: مگر ما در دادگاه بین المللی در بخش اصل صلاحیت چند هفته پیش در برابر آمریکا موفق نشدیم ؟ مگر چند ماه قبل در بحث برجام در دادگاه بین المللی پیروز نشدیم؟ ما ترسی نداریم همانطور که از میدان جنگ ترس نداریم، از میز مذاکره نیز و بحث حقوقی هم ترسی نداریم؛ در سازمان ملل هم حضور پیدا می کنیم.

رئیس جمهوری اظهار داشت : برای ما واضح است که مشکل وجود دارد، راه سختی است اما راه دومی جز مقاومت نداریم و اگر داشتیم دنبالش می رفتیم؛ امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم.

وی با بیان اینکه ملت ایران تاکنون در صحنه های مختلف موفق بوده و آمریکا خواسته ما را بشکند، گفت: اینکه می بینید در سال 97 علی رغم همه مشکلات اقتصادی بزرگترین پالایشگاه ما در همین سال افتتاح شد، یکی از راه آهن های مهم در همین سال بود و تا آخر سال هم بزرگترین طرح گازی را در عسلویه افتتاح خواهیم کرد و در هر استانی برای سفر استانی؛ هزاران میلیارد پروژه افتتاح می شود و به همان میزان نیز کلنگ احداث پروژه زده می شود بدان معناست که ما مایوس نیستیم و به راهمان ادامه می دهیم.

وی اضافه کرد: البته میدان مبارزه، فراز و نشیب دارد و همه تلاش ما یک جمله است و آن اینکه ما در این شرایط باید تلاش کنیم هزینه ها را کم و پرداخت کنیم؛ اگر هزینه را پرداخت نکنیم باید تسلیم شویم و اگر می خواهیم بایستیم و مقاومت کنیم، اگر می خواهیم دشمن را به عقب برانیم، باید هزینه بدهیم و تلاش مسئولان باید این باشد این هزینه کاهش داده شود.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: رابطه ما با دنیا اعم از اروپا ، روسیه، چین، هند و همسایگان بر مبنای منفعت مشترک است و یک طرفه نمی شود.

وی ضمن قدردانی از حضور مردم در صحنه های مختلف گفت: حضور مردم در صحنه های مختلف به معنای آگاهی و رشد مردم است؛ می دانیم مردم در زندگی روزمره دچار مشکل هستند اما پای نظامشان ایستاده اند؛ اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوادث سال 96 در زلزله بگونه ای عمل کرد که طی یک سال 71هزار خانه را ساخت یا مرمت کرد، آمار کوچکی نیست؛ شما ببینید در آمریکا وقتی دچار حادثه ای می شوند، چقدر طول می کشد تا بازسازی کنند.

حجت الاسلام روحانی گفت: کار بزرگی از سوی ملت ایران انجام شده؛ این به معنای ایمان، ایثار و تعامل مردم است وقتی مشکل پیش می آید همه شانه آماده می کنند تا زیر بار مسئولیت بگذاریم که این اخلاق و ایثار است.

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم چون به مشکلات حوزه خود واقف هستند و می دانند بر مبنای دلسوزی حرف می زنند و افکار عمومی از آنان مطالبه می کنند؛ در مجلس هم که این روزها راجع به معیشت مردم بحث بود ممکن است مجلس نظری داشته باشد ما موافق یا مخالف باشیم نهایتش اگر مجلس تصمیم نهایی گرفت و شورای نگهبان تایید کرد ما اجرا می کنیم و مجری هستیم؛ هرچند ممکن است که در اجرا سختی داشته باشیم ولی همیشه بین دولت و مجلس بحث های اینچنینی هست و این موضوع طبیعی است.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به وجود دو مشکل نداشتن حزب در کشور و نداشتن بخش خصوصی قوی اشاره کرد و افزود: ما دولت حزبی نداریم و این موضوع کار را دشوار می کند؛ در دنیا دولت ها دولت های حزبی هستند، حزب هم حاکم بر دولت و هم حاکم بر مجلس است؛ ما سیستم حزبی در کشور نداریم ولی در لایحه ای که به مجلس فرستادیم - که سرنوشت آن نمی دانیم چه خواهد شد - یکی از بحث های ما اینست که به حزب هویت دهیم.

حجت الاسلام روحانی افزود: دو مشکل داریم که باید حل شود؛ یکی حزب نداریم و احزاب ما فصلی هستند، در این کار حرکت ما ناقص است که باید تکمیل کنیم و باید توجه داشته باشیم که دموکراسی بدون حزب سخت است و الان دولت من، دولت کاملا غیرحزبی و غیر جناحی است؛ البته امتیازاتی دارد اما سخت هم هست، چون تعهد آنچنانی ندارد و حزب باید بیاید به مردم تعهد بسپارد و دولت فراحزبی سخت است.

وی اضافه کرد: مشکل دوم بخش خصوصی است؛ الان بخش خصوصی داریم ولی باید تقویت کنیم اما بخش خصوصی توانمند و قدرتمندی که بتواند در کشورهای منطقه و جهان رقابت کند، یا نداریم یا کم داریم و اگر امروز در ایران اقتصاد ما در اختیار بخش خصوصی آگاه و آشنا به تجارت جهانی بود، تحریم کمتر بر ما اثر می گذاشت.

 رئیس جمهوری و شماری از اعضای هیأت دولت از روز گذشته (چهارشنبه) به گیلان آمده اند. راه آهن قزوین - رشت عصر دیروز با حضور حجت الاسلام روحانی افتتاح شد. همچنین شامگاه چهارشنبه با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس، 61 طرح و پروژه زیربنایی و اقتصادی در استان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

شرکت در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان، آخرین برنامه رئیس جمهوری است که امروز انجام می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۲۳۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان