//
کدخبر: ۱۶۹۱۹۲ //
رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی

لابی آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ایران در FATF موفق نمی‌شود

رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بازگشت از نشستFATF در پاریس ، به موضوعات مطرح شده در این نشست اشاره کرد.

لابی آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ایران در FATF موفق نمی‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

میثم نصیری احمدآبادی در پاسخ به این سوال که: "با توجه به اینکه در اجلاس کارگروه مرور همکاریهای بین‌المللی اف ای تی اف حضور داشتید پیش‌بینی‌تان از تصمیم اف ای تی اف چیست؟ " گفت: همانگونه که اطلاع دارید در اجلاس مهرماه FATF، نمایندگان آمریکا و چند کشور معدود تلاش داشتند تا سایر اعضا را متقاعد کنند که ایران هیچ تلاشی برای تکمیل اقدامات لازم ذیل برنامه اقدام خود نداشته است و بنابراین اقدام مقابله‌ای باید مجدداً علیه کشور ایران برقرار شود. لیکن تعداد دیگری از نمایندگان کشورها از تلاش‌های ایران برای تکمیل اقدامات سخن گفتند. مذاکرات بین طرفین موافق و مخالف ادامه پیدا کرد و در نهایت این جمع بندی حاصل شد که وضعیت تعلیق اقدامات مقابله‌ای تا دوره اخیر اجلاس مدنظر قرار گیرد.

رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد افزود: در فاصله میان اجلاس قبلی و اجلاس فعلی که از روز یک‌شنبه هفته جاری در فرانسه برگزار شد، خوشبختانه اصلاحات مورد نظر در قوانین داخلی از جمله قانون مبارزه با پولشویی که پس از تصویب در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ گردید با انعکاس دقیق و کارشناسی به دبیرخانه این گروه و علیرغم تصویب و ابلاغ برخی موارد باقیمانده، تأثیر مثبتی در اجلاس داشت. همچنین با رایزنی‌هایی که در حاشیه این اجلاس به عمل آمد، تلاش‌های آمریکا و برخی کشورهای مخالف شامل آرژانتین، رژیم صهیونیستی، شورای همکاری خلیج فارس و عربستان (عضو ناظر) برای بازگرداندن اقدام مقابله‌ای و تشدید تحریم‌ها مورد موافقت سایر کشورها از جمله اکثر کشورهای اروپایی، روسیه، چین، ژاپن، آفریقای جنوبی، هند و غیره قرار نگرفت و به نظر می‌رسد وضعیت فعلی تعلیق اقدامات مقابله‌ای علیه کشور مجدداً تمدید شود.

نصیری احمدآبادی در پاسخ به این سوال که: " گفته می‌شود چون تصمیمات اجلاس باید بر اساس اجماع صورت گیرد بنابر این با توجه به مخالفت آمریکا هیچگاه وضعیت ما عادی نخواهد شد"اظهار داشت:

اولاً، هم در اجلاس قبلی و هم در این اجلاس آمریکا و چند کشور معدود با توجه با همین قاعده نتوانستند رأی خود را بر کل گروه تحمیل نمایند. ثانیاً اجلاس نمی‌تواند در مورد ایران سکوت کند و در اجلاس قبلی و این اجلاس هیچ یک از دو گروه نتوانستند به اجماع برسند. در حالی که در مورد کره شمالی که هیچ اقدامی انجام نداده بود اجلاس خیلی زود به نتیجه رسید که اقدامات مقابله‌ای تمدید شود. در مورد ایران گروه مخالف کشور به بهانه عدم تکمیل اقدامات باقیمانده برنامه اقدام از جمله تصویب کنوانسیون‌های مرتبط خواستار بازگرداندن اقدام مقابله‌ای علیه کشور بودند که به علت عدم همراهی بسیاری از اعضا، این نظر به اجماع نرسید.

وی افزود: لازم است در خصوص مفهوم اجماع توضیح مختصری عرض کنم. اجماع که معادل اصطلاح انگلیسی consensus است به معنای حصول توافق کلی در بین اعضای یک جلسه بین‌المللی در خصوص یک تصمیم است. این روش بر خلاف رویه رأی‌گیری و اکثریت آرا است و به معنی رضایت کلی اعضای حاضر در جلسه است. همانطور که گفتم، در تمامی جلسات اخیر، چند کشور مخالف ایران از جمله آمریکا، آرژانتین، شورای همکاری خلیج فارس، رژیم صهیونیستی و عربستان پیشنهاد بازگرداندن اقدام مقابله‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را داشتند که به علت عدم وجود فضای کلی موافق و عدم همراهی سایر کشورها با این پیشنهاد، حاصل آن به اصطلاح compromise بین طرف‌های مختلف در جهت صدور تمدید تعلیق بوده است. به این معنا که علیرغم وجود مخالفت با تمدید تعلیق از سوی برخی اعضا، به علت فضای کلی حاکم بر جلسه بر مبنای نظرات اعلامی کشورها و با جمع‌بندی رئیس جلسه تصمیم مورد نظر اتخاذ می‌شود. لذا بر خلاف آنچه بعضاً گفته می‌شود در خصوص مخالفت حتی یک کشور اجماع صورت نمی‌گیرد مبنای درستی نداشته و روال حاکم به صورتی که عرض شد اجرایی می‌شود.

رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد در پایان گفت: فکر می‌کنم اگر سایر موارد باقیمانده برنامه اقدام نهایی شده بود، با توجه به فضای حاکم در این اجلاس احتمال عادی شدن وضعیت ایران در این گروه قوت می‌گرفت.

گفتنی است اجلاسFATF از یک‌شنبه هفته جاری در پاریس آغاز شده و فردا با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد. احتمالاً در این نشست ضمن تمدید فرصت به ایران، هشدارهایی هم مطرح خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۹۱۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان