//
کدخبر: ۱۶۶۱۳۳ //

امام جمعه تهران: حضرت زهرا (س) اسلام مجسم است

امام جمعه موقت تهران از حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان اسلام مجسم یاد کرد و گفت: عمر آن حضرت بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) فقط به دفاع از ولایت گذشت.

امام جمعه تهران:
حضرت زهرا (س) اسلام مجسم است
به گزارش فرتاک نیوز،

 آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران در مصلای امام خمینی(ره) گفت: اگر بخواهید اسلام را در قالب یک انسان ببینید، باید به حضرت فاطمه(س) نگاه کنید. 
وی که در خطبه های اول جمعه به موضوع سبک زندگی قرآنی می پراخت، موضوع خطبه اول این هفته را به مناسبت سالروز شهادت دختر پیامبر اکرم(ص) به بیان برخی از ویژگی های زندگی حضرت زهرا(س) اختصاص داد و گفت: بهترین معرف هر انسانی فرزند اوست که پدر و مادر خود را به خوبی می شناسد و امام کاظم(ع) مادرشان را با دو کلمه صدیقه و شهیده معرفی می کنند. 

* مقام صدیقین پس از پیامبران است
خاتمی افزود: معنای واژه صدیقه بالاتر از راستگویی است. یعنی کسی که نه گفتار و نه رفتارش غیرصادقانه است و فاطمه تجلی صداقت در دین است.
این استاد حوزه با استناد به برخی از آیات قرآن که حضرت ابراهیم و ادریس را با صفت صدیق معرفی می کند، گفت: قرآن در سوره مائده از حضرت مریم به عنوان صدیقه یاد می کند و بر اساس آیه 69 سوره نساء مقام صدیقین بعد از انبیاء قرار می گیرد. 
وی افزود: صدیق یعنی کسی که تجلی صداقت در ایمان و دین او آشکار است و اگر بخواهید اسلام را در قالب یک انسان ببینید، بر اساس روایت امام هفتم باید به فاطمه نگاه کنید. 

* فاطمه(س) اسلام مجسم است
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیان مرحوم مجلسی صاحب کتاب بحار الانوار در شرح این حدیث گفت: مجلسی عصمت را از کلمه صدیقه فهمیده است. البته مقام عصمت را می توان از آیه تطهیر نیز دریافت کرد ولی نکته مهم روایت این است که فاطمه(س)، اسلام است. 
وی افزود: به عبارت دیگر حضرت زهرا(س) در عرصه ارتباط با خدا آنچنان است که غضبش، غضب خدا و رضایتش رضای خداست. نماز فاطمه برای آسمانیان درخشندگی دارد. این همه نماز خوانده می شود ولی نماز فاطمه نمازی دیگر است. 
خطیب جمعه تهران به روایتی دیگر اشاره کرد و گفت: امام حسن مجتبی(ع) نقل می کند که مادرم از شب تا صبح عبادت می کرد و در حق دیگران به دعا مشغول می شد و وقتی گفتم چرا برای خودتان دعا نمی کنید، فرمود «الجار ثم الدار» اول همسایه بعد خود. 
امام جمعه تهران از ایثار حضرت زهرا(س) سخن گفت و با اشاره به آیاتی از سوره انسان گفت: حضرت فاطمه(س) به همراه همسر و فرزندان خود سه روز را روزه گرفتند و هر شب هنگام افطار نان خود را به یتیم و مسکین و اسیر دادند و با آب افطار کردند. 

* دفاع از ولایت 
خاتمی گفت: حضرت زهرا(س) در عرصه سیاسی در دوران 75 روز یا 95 روز بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) فقط به دفاع از ولایت پرداخت و تمام دغدغه اش آن بود که پیامبر(ص) می خواست. فرمود از پیامبر شنیدم که علی بهترین جانشین بعد از من است. 
وی افزود: فاطمه زهرا(س) در همان زمان از مردم سوال می کرد که چه شد سخنان پیامبر(ص) را درباره حضرت علی(ع) و آنچه که در غدیر خم درباره امیرمومنان فرمود را فراموش کردند. رسول خدا(ص) دست علی(ع) را گرفتند و فرمودند «علی مع القرآن و القران مع علی»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۶۱۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان