//
کدخبر: ۱۲۰۰۴۲ //
علی لاریجانی:

آمریکا با کارنامه سیاه ۲۸مرداد قصد سلطه اقتصادی بر ایران را دارد

رییس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن واقعه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گفت که آمریکا امروزهم با کارنامه سیاه ۲۸ مرداد، در زمینه دفاعی و هسته‌ای ما با تحریم‌های خود قصد سلطه اقتصادی دارد.

آمریکا با کارنامه سیاه ۲۸مرداد قصد سلطه اقتصادی بر ایران را دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 علی لاریجانی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) پایه‌گذار مدرسه فقهی تشیع اظهار داشت: امام باقر(ع) در سن ۵۸ سالگی و در سال ۱۱۴ هجری به دست ابراهیم بن ولید بن ملک مسموم و به شهادت رسید. به جرات می‌توان گفت در میان امامان شیعه پس از امیرمومنان سند بیشتر روایات به امام باقر (ع) و امام صادق (ع) منتهی می‌شود. فراوانی روایات امام در زمینه فقه، اعتقادات و علوم دیگر اسلامی سبب شد تا محدثان اهل سنت از آن حضرت نقل حدیث کنند که یکی از معروف‌ترین آنها ابوحنیفه است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام به عنوان احیاگر سنت فکری – اسلامی در مناظرات خود با دیگران می‌کوشید تا نظریه‌های فقهی اهل بیت (ع) را اشاعه دهد و امروز میراث گرانقدر تفکر اسلامی مدیون آن مجاهدت علمی و سیاسی است که امام باقر (ع) و امام صادق (ع) پایه‌گذاری کردند.

لاریجانی در بخش دیگر از سخنان خود بیان کرد: سالروز ورود آزادگان سرافراز را به میهن اسلامی قدر می‌نهیم. استقامت و پایداری آنها که باعث عزت ایرانیان گردید فراموش‌ناشدنی است و نشانگر نظام تربیتی مکتب امامت است که تحمل سختی‌های اسارت در راه هدف را جزئی از سلوک سیاسی نجات‌بخش بشریت از سلطه قدرت‌های زورگو و فرهنگ‌های شرک‌آلود می‌داند و در دنیای افسون زده امروز راهی را برای مبارزه با مکر زمانه پیش روی ما می‌گذارد که جز مجاهدت نیست.

وی با اشاره به واقعه کودتای ۲۸ مرداد عنوان کرد: یکی از مظاهر مکر زمانه واقعه دردناک کودتای ۲۸ مرداد است که آمریکا و انگلیس تدارک دیدند و با طراحی دقیق دولت ملی مصدق را سرنگون کرده و ایران را چند دهه در سلطه دیکتاتوری وابسته به خود قرار دادند.

وی افزود: نکته عجیب این است وقتی این اقدام غیرانسانی را انجام دادند با سروصدای زیاد موضوع مبارزه با مارکسیسم را علم کردند. با این ادعا که مصدق با توده‌ای‌ها قصد وابستگی ایران به شوروی را داشته است. در حالی که توده‌ای‌ها در این ماجراها کارنامه منفی از خود نشان دادند. در کودتای ۲۸ مرداد طراحی مکارانه‌ای صورت گرفت که اختلاف مصدق با آیت‌الله کاشانی زمینه‌ساز انفعال ملت شد.

لاریجانی تصریح کرد: عدم حضور مردم در صحنه و مهم‌تر از آن به تعطیلی کشاندن مجلس شورای اسلامی توسط دوستان مصدق و انحلال مجلس فضا را برای کودتا و بازیگری آمریکا و انگلیس فراهم کرد. در خلال اشتباهاتی که از طرف دولت وقت انجام شد و اختلافاتی که در آن شرایط به هیچ وجه به مصلحت نبود، دخالت آمریکا و انگلیس صورت گرفت. موضوعی که بسیار پندآموز است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته مهم‌تر تبلیغات دروغین تسلط جهانی بود که چنین اقدامی جهت جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران انجام گرفته است. حال آنکه اسناد و مدارک و سیر تحولات نشان می‌دهد که مساله‌ی اصلی نفت بود. بعد از ملی شدن صنعت نفت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۰ و بعد از آنکه انگلستان در خردادماه سال ۱۳۳۰ به دیوان لاهه شکایت کرد و عدم توفیق آنها و بعد میانجیگری ترومن و حضور مصدق در سازمان ملل عملا نفت به کنترل ملت ایران درآمد.

لاریجانی بیان کرد: انگلیس که در اکثر کشورهای نفت‌خیز سلطه پیدا کرده بود نگران بود این الگو در سایر کشورها پیگیری شود و چپاول بین‌المللی آنان خاتمه یابد، لذا تصمیم گرفت ماجرا را در ایران ختم کند که به سایر کشورها سرایت نکند. طراحی آنان پیچیده بود. اختلافات در داخل را ساماندهی کردند. در مجلس هفدهم که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۳۱ آغاز شد مصدق خواستار اختیارات به مدت شش ماه شد که زمینه اداره کل کشور در دست او باشد. در خردادماه ۱۳۳۱ مصدق استعفا کرد چون که مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد. آیت‌الله کاشانی مردم را به قیام دعوت کرد و در ۳۰ تیرماه سال۱۳۳۱ مصدق را به قدرت بازگرداند.

وی تاکید کرد: آیت‌الله کاشانی در مردادماه سال ۱۳۳۱ به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. نکته‌ی جالب در این است، در حالی که آمریکایی‌ها که ابتدا به عنوان میانجی ظاهر شده بودند، آیزن هاور در خردادماه ۱۳۳۲ اعلام کرد تا مساله نفت حل نشود به ایران کمک نخواهیم کرد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که هدف‌گیری آنها چه بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این ماجرای تلخ که هزینه زیادی از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر ملت ایران تحمیل کرد به دلیل زمینه‌سازی اختلافات درونی و اشتباهات حکومت در این زمینه بود که فرصت را برای چپاول چند دهه نفت ایران و سلطه دیکتاتوری وابسته فراهم کرد، اما ظاهر آن را به عنوان جلوگیری از وابستگی ایران شوروی بزک کردند. این مکر امپریالیستی امروز هم به شکل دیگری در مساله هسته‌ای و قدرت دفاعی و تاثیرگذاری منطقه‌ای ایران دیده می‌شود. آمریکایی‌ها در طراحی تحریم اقتصادی با وقاحت حمایت از آزادی‌ها، حقوق بشر، امنیت جهانی و امنیت منطقه‌ای را می‌سرایند.

لاریجانی بیان کرد: شما آمریکایی‌ها با آن کارنامه سیاه کودتای ۲۸ مردادماه و ایجاد دیکتاتوری وابسته با چه رویی از آزادی ملت ایران سخن می‌گویید؟ وقتی شما با سلاح‌های خود تروریست‌ها را به جان ملت منطقه انداخته‌اید چگونه از امنیت منطقه و جهان حرف می‌زنید؟ اما باز هم هدف آنها تسلط اقتصادی است. تحریم‌ها این قصد را نشان می‌دهد. تلاش آنها برای ایران‌هراسی و تولید نگرانی در سایر کشورها برای چپاول اقتصادی آنان است که متاسفانه به دلیل ضعف فکری و وابستگی این کشورها تا حد زیادی زمینه‌ توفیق این چپاول را فراهم کرده، شاهد بودید آمریکا چگونه از کشورهای منطقه اخاذی کرد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند دنیای امروز شبیه صحنه بی‌خبری گذشته است. امروز رسانه‌ها نوعی توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی را ایجاد کردند که با چند مانور احمقانه تفکر جامعه قابل تغییر نیست، اما باید هوشیار باشیم و دچار نسیان تاریخی نشویم و در میان در و پنجره‌های زیبای سخن‌پراکنی، پشت صحنه‌های موزیانه آنان را رصد می‌کرد. ملت ایران در مقابل این دسیسه‌ها با دقت مسیر خود را ادامه می‌دهد و با وحدت و همدلی تحت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ستمگران رخ به رخ خواهد شد و این مجاهدت، مجاهد اصیلی است که خداوند وعده پیروزی آن را داده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۰۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان