//
کدخبر: ۱۰۷۹۷۱ //

اجازه یارکشی به ترامپ ندهید

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اختلاف آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر مدیریت جهانی و یکجانبه گرایی آمریکا گفت: ما باید از هر فرصت حتی کوچک استفاده کنیم و اجازه ندهیم ترامپ در عرصه جهانی علیه ایران یارکشی کند.

اجازه یارکشی به ترامپ ندهید
به گزارش فرتاک نیوز،

«نصرت الله تاجیک» امروز در گفت و گو با خبرنگار افزود: باید سفر رییس جمهوری به سوئیس و اتریش را با عنایت به شرایط اقتصادی کشور، منطقه و تحولات جهانی بررسی کنیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران یازدهم تیرماه به دعوت همتایان خود به سوئیس و اتریش رفت.

«حسن روحانی» در این سفر سه روزه با رییس جمهوری سوئیس و رییس جمهوری و صدراعظم اتریش دیدار و گفت وگو کرد.

وی همچنین در نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی ایران با اتاق‌های بازرگانی سوئیس و اتریش حضور یافت.

در این سفر، سه سند همکاری مشترک با سوئیس و چهار سند همکاری مشترک با اتریش امضا شد.

تاجیک یادآوری کرد: ایران با طیف گسترده ای از کشورهای اروپایی در قالب های مختلف و سطوح گوناگون- از رییس جمهوری تا وزیر خارجه و نماینده وی- همکاری می کند.

**ارزیابی سفر به سوییس

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در اردن افزود: سوئیس با توجه به قابلیت های مالی و بی طرفی در مسائل بین المللی جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد.

وی اضافه کرد: سوئیس حافظ منافع ایران بوده و از جهت سابقه کار ارتباطاتی بین ایران و آمریکا برقرار کرده است. از این رو، نمی توان بر دستگاه دیپلماسی هیچ ایرادی گرفت که چرا رییس جمهوری به کشور دیگری مانند آلمان و فرانسه نرفته است.

به گفته وی، ضرایب و ظرایفی مانند ظرفیت های متعدد در سیاست خارجی و منافع گوناگون کشورها دست به دست هم می دهد تا پس از ماه ها کار دیپلماتیک، برنامه سفر به یک کشور تنظیم شود.

وی به موضع گیری رییس جمهوری در سوئیس پرداخت و گفت: موضع رییس جمهوری درباره همکاری با اروپا در زمینه مسائل خاورمیانه موضع گیری خوبی بود؛ زیرا اروپا حلقه اول امنیتی خاورمیانه و نقطه آسیب پذیر است و اولین خاکریزی که از هر گونه تنش در خاورمیانه تاثیر می گیرد، اروپاست.

سفیر پیشین ایران در اردن یادآوری کرد: در جریان داعش و گسترش تروریسم در خاورمیانه دیدیم که اروپا بسیار آسیب پذیرتر از آمریکاست. از این رو اروپا برجام را حتی برای حفظ امنیت خود بااهمیت تلقی می کند و اگر هم در حوزه های دیگری با ما مشکل دارد آنها را در متن دیگری می بیند.

به گفته وی، اروپا امیدوار است برجام را به سرمنزل مقصود برساند تا پس از آن درباره دغدغه های دیگر صحبت کند.

** جایگاه اتریش

تاجیک همچنین ظرفیت های فناوری، صنعتی و اقتصادی اتریش و جایگاه آن در اتحادیه اروپا را بسیار قابل اهمیت ارزیابی کرد و گفت: انتظار می رود این سفر دستاوردهای خوبی داشته باشد، با این حال باید این را در نظر داشته باشیم که سفرها با طراحی راهبردی انجام شود و در طراحی محتوای سفرها باید به گونه ای عمل کنیم که بیشترین دستاورد را داشته باشیم و بتوانیم دغدغه این کشورها را رفع کنیم.

تاجیک اضافه کرد: دغدغه های کشورها در سطوح بالا به طور شفاف تبیین و تعریف می شود و این امر می تواند بستر مناسبی برای تحرکات آتی سیاست خارجی ما ایجاد کند.

«باید پیش از مذاکره به دغدغه های طرف مقابل توجه کنیم. در واقع مذاکره زمانی موفق است که موضع طرف مقابل را درک کنیم و ببینیم آیا خواسته های طرف مقابل از سر لجبازی است یا واقعا نگرانی هایی دارد و به دنبال برطرف کردن این دغدغه هاست».

وی تاکید کرد طبیعی است هر کشوری در میز مذاکره به دنبال منافع مردم خود باشد اما درک متقابل می تواند سطح مناسبی از منافع 2 طرف را تامین کند.

** ایران ابزارهای نفتی بسیار زیادی دارد

سفیر سابق ایران در اردن گفت: موضع گیری رییس جمهوری درباره فروش نفت نیز بسیار درست و بموقع بود. این سخنان بیانگر این است که ما اجازه نمی دهیم منافع مردم ما لطمه بخورد و از منابع خدادادی و نفتی باید برای توسعه و رفاه مردم استفاده کنیم و اگر قرار است ما از این امکان خود بهره نبریم، طبیعی است ابزارهای مختلفی داریم که دیگران نیز استفاده نکنند.

تاجیک افزود: اگرچه اذهان عمومی بیشتر به سوی تنگه هرمز رفته است اما ایران ابزارهای بسیار زیاد سیاسی- اقتصادی برای فروش نفت دارد که می تواند در موقع مناسب آنها را به کار بگیرد.

روحانی در دیدار با برخی ایرانیان ساکن سوئیس تصریح کرد: آمریکا گفته ‌است قصد دارد مانع صدور نفت از ایران شود. آنها نمی‌فهمند چه می گویند؛ زیرا بی‌معناست دیگر کشورهای منطقه به صادرات نفت خود ادامه دهند اما نفت ایران صادر نشود. اگر قادر به انجام چنین کاری هستید، آن را انجام دهید تا نتیجه‌اش را ببینید.

** اتهام زنی به ایران همیشگی است

این کارشناس مسائل بین المللی درباره حاشیه سازی برای سفر رییس جمهوری به سوییس و اتریش با اتهام زنی به ایران برای تلاش به بمب گذاری در نشست پاریس منافقان گفت: دستگاه سیاست خارجی باید در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی داشته باشد؛ زیرا موساد و فرقه رجوی در انتشار اخبار جعلی بسیار قوی است و چنین سناریوهایی را طراحی و اجرا می کنند که همیشگی و گریزناپذیر است.

وی تاکید کرد باید این مساله بسرعت روشن شود و افزود: برخی فکر می کردند این اتفاق ممکن است بر سفر رییس جمهوری تاثیر منفی بگذارد اما خوشبختانه احساس می کنم این اتفاقات هیچ اثری نداشته است.

به گزارش ایرنا، همزمان با سفر رییس جمهوری اسلامی ایران، به سوئیس و اتریش، خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا از دستگیری یک زوج ایرانی تبار در بلژیک به اتهام تلاش برای بمب گذاری در همایش منافقین خبر داد.

ساعتی بعد خبر دستگیری 2نفر دیگر در فرانسه و آلمان در ارتباط با همین موضوع منتشر شد که فرد دستگیر شده در آلمان یک دیپلمات ایرانی بوده است.

گرچه جزییات خاص و واکنش مشخصی از این بازداشت ها منتشر نشد اما «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، در واکنش به این خبرها در پیام توئیتری این بازداشت ها را در آستانه مذاکرات ایران و اروپا تعجب برانگیز خواند و خشونت و ترور را محکوم کرد.

«محمدجواد ظریف» تاکید کرد «ایران آمادگی دارد با همه طرف‌های ذینفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند.»

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۹۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان